Page 1 of 2

motorproblem med en 951:a

Posted: 2007-07-04 23:39:21
by MattiasB
Bilen fungerade på anderstorp (26/6) + en dag efter det.
Tog den sen till jobbet men när jag skulle åka hem så
vägrade den varva över 1500-2000 v/m.

Tomgången är som vanligt men sen när jag ökar varvet långsamt så
dör den vid 1500-2000 varv och går tillbaka till tomgångsvarvet.
Håller man halv gas är det samma sak, den låter som en dåligt justerad gräsklippare. Pendlar mellan 1000-2000 varv.

Jag har kollat alla vakumslangar. Kört med startgas och då varvar
den mera så det är knappast ett tändproblem :roll:
Kollat spjällägesgivaren och den ökar motståndet när man öppnar.
Däremot undrar jag över luftmängdsmätaren, den visar allt möjligt när man
öppnar den för hand. Först ökar den sen minskar, värderna är helt huller om buller.

Nu undrar jag, någon som vet kanske vad felet kan vara?
Sen, går det att testa luftmängdsmätaren på detta enkla sätt med en vanlig motståndsmätare?

Posted: 2007-07-05 06:03:36
by Karl Birgander
Koppla ur LMM och prova bilen, den skall gå dåligt, men iaf över 1500 varv.

Posted: 2007-07-05 11:21:37
by MattiasB
Bra tips, skall bara montera tillbaka insuget och testa.

Posted: 2007-07-05 11:39:50
by claves
Det är nog TPS´en den sitter på huset till spjället..
Ta loss kontakten och rengör den med någon kontaktsprej och testa sedan..
Så var det på min bil... samma symtom..

/Claves

Posted: 2007-07-06 19:19:34
by Bengt
Claves, läs inlägget igen.
Mattias, det är kolbanor i LMM som blir slitna med tiden. Man kan böja ut löparna lite så att de löper bredvid det slitna spåret.
mvh Bengt

Posted: 2007-07-06 21:57:03
by claves
Medveten om det Bengt...
Ville dock poängtera min erfarenhet.
Är samma fenomen med TPS som har dålig kontakt..

Vad bengt beskriver....

Place a piece of paper between the wiper arm and the potentiometer conducting strip. Change the position of the wiper arm by pushing down on both sides of the back part of the wiper arm (see arrows in picture below) to bend the arm slightly. This effectively shortens the arm such that the contacts on the bottom side of the arm will ride on a different (ungrooved) part of the conducting strip.

illustration:
http://www.clarks-garage.com/graphics/a ... -arm-2.jpg

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-22.htm

Claves

Posted: 2007-07-06 22:49:23
by MattiasB
Tackar så mycket för hjälpen alla!
Jag tog ner insuget, kollade alla vakumslangar
ordentligt. Gjorde rent alla kontakter och montera ihop
allt igen. Otroligt nog fungerade den som den skall igen..

Alltså, undrar vad felet låg. Dålig kontakt med TPS kan ju
vara orsaken men jag vill minnas att jag lossade på den,
och dessutom hade jag monterat ihop den för en vecka
sedan. Luftmängdmätare sprejade jag lite smörjmedel
och öppna och stängde den lite.
Iallafall var det himla kul att köra den igen när
den gick riktigt. Himla prisvärda och bra bilar dessa 944:or!

mvh

Posted: 2007-07-07 17:38:46
by claves
Vilken årsmodell är det?

hur sprejade du LMM och med vad?

/C

Posted: 2007-07-07 18:35:28
by MattiasB
1986
Med ett 556 liknande medel, in i den
lite, ungefär som luftflödet går.
Det kanske inte är nån bra idé?!
Den ser rätt sleten ut, med en beläggning på insidan
som sitter rätt hårt.

Men jag undrar om det inte är nått mer konstigt med den.
Körde idag, först helt normalt och lugnt. Men sen pressade jag den
lite och då misstände den och nästa samma symptom uppstod.
Efter att den harklat sig en 500m började den gå bättre så
då körde jag hem försiktigt.
Sen smäller den i avgasröret på gasuppsläpp. Är det för att kyla
motorn eller vad?
Vanligtvis är ju det ifall man har otäta ventiler men det lär
jag ju knappast ha nu 50 mil efter en topplocksrenovering kan man tycka...

Posted: 2007-07-07 21:50:03
by claves
Är inga problem så som du spreja den... skadar inget..

Jag bytte min TPS och så körde jag biltemas contact clean och sedan contact protect på kontakten.

Händer det aldrig att bilen går in i skyddat läge? typ att den inte laddar mer än 0,2 bar eller 1,2 på orginal mätaren?

Jag vet att EMM och UTZON har något knep där man borrar hål på ett speciellt ställe i det svarta locket på LMM och sprejar någon form av rengöring vilket hjälper till lite.. dock hade jag gjort som Bengt tipsar omdu nu inte väljer att byta LMM.

Men för att felsöka så hade jag gjort såhär... När bilen krånglar så stanna stäng av motorn koppla bara loss och koppla på kontakten till TPS endast, blir det bättre då så vet du att det är kontakt problem... Händer det igen så gör samma sak men bara med LMM då... men tanke på att du kör och det går bra en stund så kan det vara dålig/glappkontakt.

/C

Posted: 2007-07-08 15:56:01
by Bengt
Avgasrörsknallar skall du inte ha. Det är tecken på att något är fel. När det gäller TPS, så har den två funktioner. Dels gradvis lägesgivning dels indikering för stängt spjäll. Se till att den är rätt justerad så att den klickar i stängt läge samt mät så att den faktiskt ändrar signal.
mvh Bengt

Posted: 2007-07-08 18:51:44
by MattiasB
Hej och tack för svaren

Nu har jag varit ute och kört igen!
Det är nog TPS givaren eller möjligtvis kabeln.
När jag kör lugnt, dvs inget eller lite ladd så går den
helt normalt eller så gott som.
Men börjar man gasa så dels smäller den (på gasuppsläpp)
och sedan börjar symptomen med att ej vilja varva mer än 1500
samt hacka.
Hade motorn igång och drog ur givaren till LMM och då gick den riktigt
dåligt men den ville heller inte varva mycket. Men jag satte tillbaka den
och drog istället ur kabeln till TPS:en. Nu däremot gick den rent
och det var inga problem med att få lite varv på den.
Körde hem ca 2km i detta läge och märkte inga konstigheter.
Nu körde jag väldigt lugnt för den kanske går väldigt snålt så
utan TPS:en inkopplad?!
Är det givaren som är fel, trots att den verkade vara ok med
stigande motstånd när man öppnade spjället?

mvh

Posted: 2007-07-08 19:50:37
by claves
Tyckte min jag gav rena värden när jag testade... bytte ändå... dock dyr pryl... kolla priser då det är en bosch komponent. kan ju vara så att det är kontakt fel så prova de medlen jag rekommenderade innan.

/C

Posted: 2007-07-08 20:40:20
by MattiasB
Var ute och kollade bilen igen.
Kontakten från kabeln har 6 utgångar
men det finns bara metalstycken
i 5 av de 6 utgångarna.
På TPS:en finns sex "han" utgångar.
Skall det vara så, eller kan felet ligga där?

Annars skall jag testa dina samt Bengts råd

Posted: 2007-07-08 20:57:25
by claves
Minns inte hur det serut där.. var något år sedan jag pillade med det..

/C