944na + E85 = Sant, 0,92L/Mil Nu med SNYGGA dekaler!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#61 Post by Isse »

FekZen wrote:
Isse wrote:Attans! det låter helt klart intressant, det sura är att jag nu ser att du har en 85b medans medan min är en 83:a och att jag måste ha en adapter för att kunna byta chip tydligen. Men jag har kollat i min box tidigare och det är ett chip som bara ligger i tryggt i en bygel så varför man skall ha en adapter har jag inte fattat. Antagligen för att minnes modulerna i boxen inte är det samma, jag vet inte. Men det är helt klart något jag har haft funderingar på länge.

Fota i din styrbox och skicka bilden till mig på PM eller e-post så kan jag kolla vad det är för något du har i din box. Normalt sitter chipen lödda i dessa gamla 944 boxar.

Mvh
Adde

Så då var det gjort, bilder finns i mitt garage, jag har fler bilder men behöver din mailadress för att kunna skicka dig fler bilder.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#62 Post by FekZen »

Isse> Du har onekligen ett riktigt eprom i din box. Det är inte originalboxen då denna heter 016. Är inte säker på var just denna box kommer ifrån.

Går bilen bra? Om du vill så kan jag kolla vad som ligger i chipet. Vore lite intressant att se vad det är för något och om det kan gå att hämta mer effekt kanske.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#63 Post by Isse »

FekZen wrote:Isse> Du har onekligen ett riktigt eprom i din box. Det är inte originalboxen då denna heter 016. Är inte säker på var just denna box kommer ifrån.

Går bilen bra? Om du vill så kan jag kolla vad som ligger i chipet. Vore lite intressant att se vad det är för något och om det kan gå att hämta mer effekt kanske.

Mvh
Adde
Adde, jag skapar en ny tråd (Empron i 944NA 1983) där vi kan skriva till varandra angående min box (finns fler som har liknande problem och där av intressant läsning kanske även för dem) Min bil går bra med viss modifikation. Om du läser tråden "missgång, får gråa hår" och "hjälp med identifiering av motordelar" så kommer du förstå vad det är för problem jag har.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#64 Post by Isse »

Denna länk är ett tips på olika flöden av bosch spridare

http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#65 Post by Mats Jacobsson »

Då blir mina 0 280 150 804 med 337 cm3/min bra till min standard motor :)
Räcker till 211 Hk
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#66 Post by ajan »

Kul konvertering Andreas och Adde/FekZen!
Vore kul att höra hur det går med kallstarterna så småningom. Adde har du gjort något speciellt med mappningen vid kall motor? Vore kul att höra hur du generellt har gjort den nya mappningen. Det är väl inte bara så enkelt att du låtit spridarna vara öppna 30% längre. Då skulle ju inte Andreas uppmätta förbrukning bli så bra?

En del trixar ju med sina etanolkonverterade bilar och har ett inkopplingsbart motstånd från motorns tempgivare så att styrboxen/DME:n skall addera mer brännsle vid kallstart. Det man verkar vinna är att det egentligen är bensinen man lyckas antända i E85 i kallstart, och tack vara att det blivit tillräcklig med Bensin att tända, så startar motorn. Cylindertempen stiger sedan snabbt och därefter lyckas man snart antända Etanolen med. Fungerar alltså lite som en choke. Här kan man fundera på vad som händer med all oförbrännd Etanol inledningsvis på cylinderväggarna beträffande motorslitage? En del tycker det är negativt, medans andra tycker att det fungerar som smörjning tills oljetrycket kommit upp.

Kanske hjälper din MSD 6 installation mer än vad man tror för att hålla nere förbrukningen men du vinner framförallt på kallstarten eftersom du får gnista över en lägre tid. Har du några bilder på installationen av systemet Andreas. Vore väldigt kul att se hur du monterat prylarna.

Övrigt, läste om tidigare 'farliga' explosionsrisk i denna tråd. Hittade bla denna länk:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... el=1495328

Detta verkar mao överdrivet. Dessutom är etanol mer ledande än bensin vad jag förstått -> förutsättningarna för elektrostatisk uppladdning i tanken är mindre -> explosionsrisken minskar faktiskt?

Det enda ytterligare jag kanske skulle göra är att byta gummislangarna? Är de gamla och slitna och porerna igentäppta med hartser från bensinen, så löses de lätt upp pga Etanolen och börjar läcka. Slangarna skulle ju egentligen bytas iaf i detta läge även om man fortsatt köra på bensin. Tycker det är konstigt SBP aldrig titta på slangarna på vanliga bensinare? Och så byta bensinfilter och kanske även det invändiga i våra tankar efter ett par 100 mil. Men det har du säkert i åtanke Andreas. Du har ju gjort detta förut. :-)

Beträffande FekZens fundering om switch E85/Bensin så har jag läst att vissa FlexiFuel bilar endast känner av om tanken fyllts. Om så skett så mäter man avgasångorna och detekterar där hur stor procent som härstammar från E85/Bensin. Därefter anpassar styrboxen bränslemängd/tändläge. Denna mätning och inställning tar ett par tiotals sekunder så därför kan även en modern Flexi-fuel bil kännas lite orkeslös direkt efter tankning när man bytt %-halt i soppan E85/Bensin.

Någon som funderat på att förvärma soppan vid kallstart på våran Fuel-rail eller strax innan med glödstift innan kallstart?

Mvh / Anders
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#67 Post by FekZen »

Hallå Ajan,

Vad gäller kallstart har jag laborerat lite med det på min E30. Har dock inte fått till det klockrent. Det går att feta på lite på så låga varv och även justera tändningen lite så att det kan bli lättare att starta. Det jag har gjort nu är enbart fetat på lite på varvtal som ligger under tomgång. Tror det kan hjälpa aningen.

Dels hjälper den mer optimerade tändningen till att hålla nere soppaförbrukningen. Samma som vid vanlig chiptrimning av en sugmotorbil som går på 98 oktan bensin. E85 ligger på 102 oktan om jag inte minns fel, så går att optimera ännu mer.
Sedan tror jag även att MSD6 har en bidragande orsak till den låga förbrukningen. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur lite den faktiskt drog..

Vad gäller bränsleslangarna så tror jag att det är ganska marginellt, men är enkelt att hålla reda på det då man lätt känner lukten av sprit om någon slang skulle börja läcka.

Intressant med Flexifuel där. Problemet är bara att då är hela styrsystemet anpassat efter det. I våra fall kommer vi att få ha ett tillstånd som är etanol och ett för bensin. Går självklart att göra detta än mer avancerat och ha tex 8st olika program med olika tänd/soppa mappar som justeras mellan beroende på vilket värde man får från givaren i tanken.

Förvärmning vore ju kanon, om man kan bygga det på ett säkert och bra sätt så att det inte blir för varmt och fattar eld då. Intressant ide. Går även att ha en behållare med bensin som tex sitter kopplade till en spridare på insuget eller liknande, som triggas på startmotorsignalen.

Finns endel lösningar faktiskt, gäller bara att våga prova sig fram lite...

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#68 Post by 944_Driver »

För lite extra bensin från en extra tank vid kallstart kan man nog använda en gammal kallstartspridare som brukar finnas på k-jet bilar tillsammans med lämpligt liten tank och pump. Sedan styr man via en knapp i kupén om det ska sprutas soppa när man startar.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#69 Post by ajan »

Hej Adde! Jag tror du har gjort ett väldigt bra jobb med mappning och tändförställningen. MSD systemet bidrar säkert på låga varv då gnistan är 'längre' (vilket borde vara en fördel med Etanol som 'exploderar' långsammare), men jag tror största bidraget är mappningen. Jag blir sugen på att installera MSD6, mäta förbrukningen och sedan konvertera till E85. Jag ligger på 0.81 nu på landsväg i 90-130 km/h tempo, med en 944 85a N/A. (Jag märker faktiskt ingen skillnad mellan 90 och 130?).

Smart lösning Adde med att feta på vid varvtal under ~900 rpm.

Att ha flera mappar i våran bil låter krånglig. Finns det så mycket plats i EEPROM:et? Eller gör man i så fall någon halvkomplex kretskortslösning (nyttjar chip Select signal eller dyl) och har flera promar som väljs med extern switch? Såg att FRWilk hade något sådant och du verkar också ha gjort det? Hur?

Vad fasen, skulle det krisa någon vintermånad så får man väl hälla i mer soppa och hoppas det inte knackar för mycket, ta i trä.

Nu blir jag sugen på att öppna min DME och titta vad jag har för EPROM, och se om min bil kan mappas om enkelt med, så det inte sitter några gamla OTP kretsar där.

Går EPROM kretsarna fortfarande att få tag på?

En fråga. Ligger båda styrprogrammet och bränsle/tänd-mapp i samma EPROM eller ligger programmet i ett separat PROM? Eller är oxå detta olika mellan olika DME i våra bilar?

Mvh / Anders
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#70 Post by ajan »

Japp det satt EPROM i min tidiga 85:a med. Kan det vara så att det bara var Jänkarna som fick 4 st OTP ROM minnen? Se vidare i:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12540
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#71 Post by FekZen »

Hallå igen, tror jag svarade några frågor i den andra tråden. Jag har lite lösningar så att jag kan switcha mellan olika program under färd, men det blir ju lite meck endå. Problemet är att känna av vad som finns i tanken.

Tror det sitter 006 box i tyska och svenska modeller också. Min var svensksåld om jag minns rätt och jag hade ju denna boxen med OTP minnen i.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#72 Post by ajan »

Då hade du nog en 'Rest of Europe' box, medans jag har en för Sverige mfl länder. Min är oxå svensksåld? Lustigt? Jag undrar om inte 016 boxen är den vanligaste här hemma. Vore kul att höra från fler med tidiga 944:or vad de har för lådor?

Antar du fixade 'flera'-program lösningen med ett större EPROM och låta switchen styra MSB på adressebussen, (eller flera EPROM med CS) via switchen kanske?
Hmmmm, jag kan väl bara göra något liknande med mapparna eftersom du säger mitt program ligger i 8051:an.

Jag tycker det skulle räcka fullt tillräcklig med en switch för E85 eller bensin endast.
Nu blir det till att fundera lite, och hitta en reservbox så man har en backup ifall något skiter sig.

Mvh / Anders
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#73 Post by FekZen »

Ja, går ju att göra både med adressbussen eller via CS. Beror lite på hur mycket man orkar löda ;)
Ja räcker ju med ett av varje, om man inte ska köra på någon blandad form. Problemet är att om man råkar köra E85 programmet med bensin så kan motorn ta skada av spikningar osv. Så gäller att vara noga med vad switchen står på isåfall.

Mvh
A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#74 Post by Bosse »

Hittade följande på 968Forum. En 968CS på E85
Kanske något för denna tråd.
Bosse

As you all know I am always looking for a possibility to get more power out of the 968. Everyboby knows that you will bite out your teeth trying to find some more power in this engine; A free-flowing exhaust will give you better response and more torque down low but not a significant gain up high, Airbox mods can be done but not done the right way will suffer from the engines heat and due to the lack of the stock ram effect, cams probably can make some (very little) power but as I experianced often with deep dips in the midrange.

That is why I decided to go the SC-road.
As the kit is not here completly yet and I am dammed to wait for the rest of the parts I started playing around a bit with what I got.

I always wanted to make an experiment with E85 which should be known by most of you. The reasons are simple:
- Relativly simple way of conversion
- availability of E85
- Alternativ fuel made of wood in Switzerland
- 104- 105 Oktan as a principal base for higher power

Sure the car would not only have to run on E85 but it should also make more power...
As I am a Medical Doc I have to take the tools I have to make all work. I sure know having full access on the 968's ecu would allow me to get out even better results, but I aint got it. But I did what I could all on my own...

- Installed the APEXi NEO
- Installed the big injetors of the SC kit
- installed a wide band sond
- filled up the tank with E85
- went for testrides, tuning and messuring with the GTech Pro RR

As I took bigger injectors I had to correkt the signal of the AFM down which indirectly makes the ecu fire more advanced ignition which goes in the direction of using the potential of the 104 octanes...

To get to the point:
The car now runs on E85 with no problems for some 600mls. Only thing, the car now no longer smells of gas but more direction wiskey..;-).
I was able to get out some more power as you see in the attached file of the torque curves of gas vs E85.
IMPORTANT: the units and the absolut hight of the values is complitly irrelevant, it is the difference of the two curves that matters!

The car feels more responsive, pulls stronger from over the whole band, especially above 3000rpm. The sound ov the engine is harder due to the indirectly advanced ignition. And most important, the car is faster!
- From 30 - 100km/h (about 18.6 - 62mls) in second gear 0.3 seconds faster
- From 40 - 140km/h (about 24.8 - 86.8mls) in third gear 0.5 seconds faster

This is not bad in my eyes for a homemade conversion and tuning...

As the SC conversion is still to come I will also try with the E85 and I am sure the car will love it...

So then, to be continued...

Best regards
Andi Kunz
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#75 Post by ajan »

Intressant resonemang och mätning, tack Bosse
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]