Page 1 of 2
Drivknutar, växelådan, dämpare och fjädrar.
Posted: 2004-07-22 12:27:35
by broberg
Ja.. nu Blir det storbyte av det mesta..
Men i samband som jag byter drivknutar, tar ner växellåda för att byta bussningar, byta dämpare och fjädrar.
Vad mer ska man passa på att göra?! Jag menar när hela bakvagnen är nere iaf..
Service på växellådan? Oljebyte är väll uppenbart.. Även fast det kanske inte behövs..
Min koppling har börjat slira ibland, så det kanske är dax att byta lameller i den också? Eller?
F-n... Dämpare, Fjädrar, Drivknutar (är det bara ett par eller två par?), nya bussningar, nya lameller (ska man ta i i överkant o välja turbons? passar de rakt på i en n/a -82?) och kanske axelknuten är dålig också..
(edit : turbo-lamellerna funderar jag på eftersom jag kommer nog trimma min n/a lite, vill satsa på 200-220hk.. kommer bli dyrt men man vill ju ha en lite speciell bil

)
blir nog inte billigt detta

.. (ska göra allt själv ska väl nämnas)..
och ni kommer få det jobbigt med tanke på alla frågor som kommer uppstå!
kommer nog använda denna tråd för frågor och tankar framöver..
Ha de! // Broberg
Posted: 2004-07-22 19:14:26
by FSN
Hmmm ?? Passar verkligen en Turbolamell??
jobb
Posted: 2004-08-05 16:24:29
by patrick
Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hoppas allt lirar...
Re: jobb
Posted: 2004-08-05 22:42:28
by boxsterpontus
patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hur tänker du nu?
Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Posted: 2004-08-05 22:49:33
by broberg
okej.. så för säkerhetsskull så ska jag byta alla fem drivknutar? (fyra driv- o en axel-knut)..
Posted: 2004-08-06 00:29:00
by boxsterpontus
Broberg wrote:okej.. så för säkerhetsskull så ska jag byta alla fem drivknutar? (fyra driv- o en axel-knut)..
Axelknut? Var sitter den?
Har du mycket pengar eller hatar kletigt och skitigt fett så byt allihop. De är dyra som guld.
Annars kan du ta isär knutarna och se hur ytorna som kulorna rullar mot ser ut. Om de har mycket spår eller hack så byt ut de. Om det har läckt in skit/vatten in i damskerna så slits de fort. Innar du tar isär så se till att du har en bra beskrivning på hur man får ihop knutarna igen, det krävs lite speciella manövrar för att få ihop dem igen.
Posted: 2004-08-06 00:52:52
by broberg
sitter det ingen knut innan växellådan.. på drivaxeln??
jag har inte kollat så..
Posted: 2004-08-06 07:13:38
by Magnus K
Broberg wrote:sitter det ingen knut innan växellådan.. på drivaxeln??
jag har inte kollat så..
Nix, mellan motor och växellåda går bara den raka transaxeln och den har ingen knut.
EDIT: Transaxel-konstruktionen är en stel enhet bestående av motor, transaxeln och växellåda.
"Motsatsen" till detta är den vanliga konstruktionen (ex. Volvo 240/740) med motor-vxlåda-kardan-diffklump där motor + vx-låda sitter ihop till en enhet och kardanaxeln är en "ledad" kraftöverföring till diffklumpen. Kanske var tydligare så?
Det ska bara vara de 4 knutarna på drivaxlarna (mellan vx-låda och bakhjulen) vad jag vet. (Sist jag kikade på min 924a iaf

)
Lycka till!
Mangan
Posted: 2004-08-06 08:26:56
by broberg
kalas!
ngt mindre att tänka på iaf

ska man handla från porsche center eller ska man leta upp något annat ställe att köpa inre o yttre drivknutar på?
Posted: 2004-08-06 09:14:29
by Highway
Broberg wrote:kalas!
ngt mindre att tänka på iaf

ska man handla från porsche center eller ska man leta upp något annat ställe att köpa inre o yttre drivknutar på?
Sandén har väl bra priser på det mesta och sen är han fantastiskt bra så du kan säkert få lite tips av honom också
Posted: 2004-08-06 13:59:04
by 944_Driver
Jag köpte en knut av Utzon, han var billigast då. Men innan du köper fyra nya så kolla upp hur de gamla ser ut, börjar det bli små gropar i spåren där kulorna sitter är det bara att byta. Ser det bra ut och är fritt från glapp så köp bara en ny damask och använd knuten ett tag till. Damask med fett och nån bricka fanns på mekonomen till halva porsches pris sist jag kolla.
//Magnus
Re: jobb
Posted: 2004-08-07 09:13:14
by patrick
boxsterpontus wrote:patrick wrote:Jag tror du klarar dej med att byta de yttre knutarna och bara rengöra och smörja de inre. de senare roterar ju bara.
Hur tänker du nu?
Både innre och yttre knut roterar ju med samma vinkel hela tiden. Den enda skillnaden mellan knutarna är att vänster yttre blir grillad av avgasystemet mer är de andra.
Sorry!

Tänker fortfarande framhjulsdrift (bytte nyss på voflon).
Pontus har förstås rätt, och den vänstra yttre verkar gå först av nämnd anledning.
Jag har märkt att priserna varierar kraftigt mellan leverantörer oxå. Mekonomen tog i så dom sprack. Jag tror utzon var ganska billig på knutar?
Lycka till.
Posted: 2004-08-07 17:21:56
by boxsterpontus
Jag har handlat en knut av unzon. Strax under 1000kr tror jag har ville ha.
Jag har också handlat en massa begagnade kompletta drivaxlar med knutar och allt, men nästan alla har haft dåliga knutar.

Om någon behöver en drivaxel så har jag massor

Det lönar sig inte alltid att va snål.
Posted: 2004-08-07 19:32:30
by broberg
1000kr knuten.. 4k .. F-n.. jag byter

det var inte så jäkla blodigt..
dämpare o fjädrar lär ju gå på mer!
där har jag fortfarande frågan om vad i helvete jag ska välja.. ska man köra på Koni runt om? (får man med fjädrar till koni's satser?)
Posted: 2004-08-10 18:57:23
by broberg
Börjar bli lite konstig i huvvet..
men.. det är vanliga dämpare fram + fjädrar..
är det torsionsstavar och fjädrar bak eller vad?
vad ÄR en torssions stav kan ni iofs bara svara på så förstår jag nog sen.. jag har inte riktigt greppat det och heller inte fått någon förklaring på det hela..