Page 1 of 2
drev och synkringar i 924 turbolåda
Posted: 2007-06-23 10:04:18
by gegge
Kan någon bekräfta att 915 och 930 lådan innehåller samma sak som G31 dogleg lådan i turbon
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-po ... ure-2.html
Posted: 2007-06-25 12:39:11
by gegge
1 synkringen samma som tidiga manuella 928? Carrerans hette 915 302 301 06.
2 unik för G31
3-5 samma som 915 alltså 911 från 70 talet
diffen samma som 915 och 930 även LSD
Posted: 2007-06-25 12:43:36
by patand
Det låter som det jag har hört också utom att jag inte hade hört att 1:ans synkring var samma som tidiga manuella 928or...

Posted: 2009-12-29 22:09:52
by gegge
JIPPIE
Nu finns det delar för att laga den gamle G31 lådan:
http://garage.ideola.com/prod-Trans.html
Min fungerar rätt bra men åker på en renovering nästa vinter, nu ska ettan bli som ny igen!
Hann beställa delar från CMS innan Ideola kom igång.

Posted: 2009-12-30 09:30:53
by Otto.D
Hej
Har för mig att 2 o 3 hade ingreppsringar med 928 nr, till 1 fanns det bara cynk ring
4 o 5 samma som 915 (lika o vändbara) då jag renoverade min låda en gång i tiden nu
verkar som det finns botmedel nu till dåliga lådor, men saknar "växelmuffen" den vill man ju byta samtidigt som ingreppsringarna
Posted: 2009-12-30 09:53:47
by gegge
Jag har påpekat för Ideola om växelmuffen, trist att den är grymt dyr bara. De som renoverar 915 lådor menar att den måste bytas för att inte ingreppsringen ska ta slut igen. Men det beror väl lite på hur pass liten den är...
Posted: 2009-12-30 10:20:28
by patand
Posted: 2009-12-30 10:23:33
by patand
Hmmm, jag skulle vilja ha ett kit utan växellänkage bussningarna. Jag har ju betydligt fler lådor än vad jag har växellänkage... Dessutom är mitt länkage nyrenoverat med "balljoint" istället för "koppen" och nya bussningar i övrigt.
Antar att det är bara att höra av sig till Ideola så löser det sig iof.

Posted: 2009-12-31 12:28:56
by Otto.D
gegge wrote:Jag har påpekat för Ideola om växelmuffen, trist att den är grymt dyr bara. De som renoverar 915 lådor menar att den måste bytas för att inte ingreppsringen ska ta slut igen. Men det beror väl lite på hur pass liten den är...
Svårt att se slitaget ännu svårare att mäta
Kändes dock tydlig skillnad mellan ny o gammal muff, ju mer slitage ju längre ner hamnar cynk ringen desto kortare tid att få rätt varv på växln större risk för den nya fina ingreppsringen
Det blir onekligen en "ny" låda om man bytar detta, tyvärr så tycker dom inte om att användas (inte snabbt i alla fall) så några säsonger på tävlingsbanan så är det kört igen

Posted: 2009-12-31 15:46:08
by Goran
Tack gegge för tipset. Du verkar ha full koll på allt om din bil.
Härligt att utvecklingen går framåt och att någon vågar sig på att tillverka specialdelar till relativt sällsynta bilar som 931 ändå är.
Nu skulle man kanske våga sig på att köpa/köra en 931'a igen.
Lycka till boys.
Goran
Posted: 2009-12-31 15:52:37
by Goran
Hej igen
Om ni skulle vilja lämna bort lådan och få den fixad så finns Kennet Johansen som håller till bakom Jaan Tolli i Gantofta, söder om Helsingborg. Jag var själv där med min gamla låda (Patands nu) och bytte synkringar.
Hör av er via PM om ni vill ha telefonnummer till honom.
mvh
Goran
Posted: 2009-12-31 16:39:35
by gegge
Goran, har du en tumme-pekfinger uppskattningen om vad ett proffs tar fö att pilla ihop en låda?
Tack Otto för din visdom, det är inte många som faktiskt har skruvat med lådorna. jag har kollat med 915 renoverare och de håller med dig!
Posted: 2010-01-01 02:05:10
by Goran
gegge wrote:Goran, har du en tumme-pekfinger uppskattningen om vad ett proffs tar fö att pilla ihop en låda?
Tack Otto för din visdom, det är inte många som faktiskt har skruvat med lådorna. jag har kollat med 915 renoverare och de håller med dig!
Hej
1500 kr för att öppna och sätta ihop den, men det var för 6-7 år sedan.
Gott Nytt År
Goran
Posted: 2010-01-02 12:15:47
by Otto.D
Är man normal händig så pillar man själv i lådan det är ingen raketforskning... slutväxelshimsningen blir rätt om man håller koll på bitarna.
Inga direkta specialverktyg nödvändiga heller.
915
Posted: 2010-01-02 23:34:40
by 931Melander
Litet inlägg i debatten runt lådorna:
915 finns i flera varianter och det är den senare 915 med alu. hus som har likhet med 930. (endast diff har jag för mig)
Det är bla. olika splines till drivaxelhubbarna så ex. diffen från en 930 passar bara i de nyare 915 lådorna.
Om det är lika synkringar i alla 915 vet jag inte men det skiljer mellan slutväxlar.