Byte främre stötdämpare, återanvända låsmuttrar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Byte främre stötdämpare, återanvända låsmuttrar?

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Eftersom lokala Porsche-detaljisten inte verkar ha låsmuttrarna till främre stötdämpartornet hemma så funderar jag på hur illa det är att återanvända de gamla låsmuttrarna?

De jag menar är alltså två mindre nere vid McFelsonbenets infästning mot spindeln och den större som håller ihop dämpare+fjäder.

Ska kolla Meko-gnomen också, hoppas de har nåt...

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Ingen som har lust att säga bu eller bä här? Operationen är planerad till ikväll, så... :)

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#3 Post by notetoself »

Utan att veta vad jag pratar om, går det inte med
vilka nya låsmuttrar som helst? Om det är vanliga
M-gängor vill säga.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#4 Post by andgus »

Borde inte lokala järnhandeln kunna hjälpa dig med låsmutter.....jag förmodar att det är en s k "nyloc"?
//Anders

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

Inte en susning om de små är är nyloc's eller nån annan variant.

Den stora är den synliga man ser på toppen av fjäderbenet som sticker upp i motorrummet. Inte nyloc sist jag spanade iaf. :)

Vanlig Loctite gängstopp kanske? :?

Mvh
Mangan

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#6 Post by andgus »

Hur låser den då om det inte är nyloc?.....låspinne lär det ju inte vara 8)
//Andgus

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Nope, men jag har sett muttar som har lite lätt ovala hål på andra ställen. Tänkte om det var en sån pryttel här också.

Vore oskoj om fjäderbenet får för sig at lätta från spindeln eller om toppmuttern sticker iväg... Huuu...

/M

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by headline »

Kör med nån gassig locktitelåsning säger jag!!

Det blir dunder!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by Kjell 944 »

Om det är en "oval" mutter skall du inte återanvända den. När man väl skruvat en sådan mutter bakåt är det "kört". De förlorar låsförmågan då. :?
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

Kjell 944 wrote:Om det är en "oval" mutter skall du inte återanvända den. När man väl skruvat en sådan mutter bakåt är det "kört". De förlorar låsförmågan då. :?
Nja.
Om det är en metallisk lasmutter, som brukar va ovala pa ovansidan, sa gar det bra att ateranvända de. Det är nylock-muttrar som man inte kan ateranvända.
Pontus Borg

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by Kjell 944 »

Där ser man!
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

oskadade?

#12 Post by 931Melander »

Är muttrarna oskadade så kan du använda dem igen, dessa muttrar öppnar man varje gång man gör hjulinställning och det är mig veterligen inget utbyteskrav på dem
bytte fjäderben för ett par veckor sedan och höll på att leta i flera timmar, tills jag hittade begegnade från en Golf på en skrot. (bulten var dålig i gängan)
centrummuttern spänns ju av fjädern så den lär ju inte lossna?

Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Magnus K »

Tja!

Tack för svaren, men min 924 löste dom på sitt eget vis: Medelst fastrostning. :(

Alltså: 3 av 4 bultar som håller fjäderbenet mot spindeln gick av vid demontering. Jag var tvungen att använda tryckluftsdriven bultpistol för att knacka loss bulten när väl mutter-delen hade ramlat av!

Den övre låsmuttern är OK men den byter jag när jag ändå håller på.

/Mangan, inte så nöjd med matrialkvalitén på 924an...

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

bulten

#14 Post by 931Melander »

Det är ju excentriska brickor som är fasta på bulten så den ska du ju inte skruva på...
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: bulten

#15 Post by Magnus K »

931Melander wrote:Det är ju excentriska brickor som är fasta på bulten så den ska du ju inte skruva på...
Nja... Men det är ju roligt om det går att få ut bulten för att kunna lossa fjäderbenet. :) Excenter eller inte, den satt benhårt på förarsidan. Passagerarsidan lossade klart snällare.

Bultarna, både excenter och den vanliga) är samma som till Golf, lärde jag mig i morse. Muttrarna är nyloc-varianten, kan tilläggas. Samtliga bult är av högre kvalitet än standard-järnhandelsvarianten. Klassade som 10.9, mot 8.8 för vanliga bult...

Muttern som håller dämparinsatsen i fjäderbenet verkar dock vara Porsche-special. Finns inte i VW-världen vad det verkar, där byter man hela paketet (dämpare + fjäderben) på en gång? Audi har insats-dämpare men av mycket grövre kvalisort så de prylarna passar inte heller.

Och, muttern till fjäderben/dämparinsats är det enda som håller kvar dämparen i fjäderbenet när väl fjädern har monterats. Fjädern strävar ju efter att trycka ut dämparen från insatsen och jag vill nog att den ska göra sitt jobb på bästa sätt om jag ska köra bana med 924an. ;)

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]