Byte främre stötdämpare, återanvända låsmuttrar?
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Byte främre stötdämpare, återanvända låsmuttrar?
Tja!
Eftersom lokala Porsche-detaljisten inte verkar ha låsmuttrarna till främre stötdämpartornet hemma så funderar jag på hur illa det är att återanvända de gamla låsmuttrarna?
De jag menar är alltså två mindre nere vid McFelsonbenets infästning mot spindeln och den större som håller ihop dämpare+fjäder.
Ska kolla Meko-gnomen också, hoppas de har nåt...
Mvh
Mangan
Eftersom lokala Porsche-detaljisten inte verkar ha låsmuttrarna till främre stötdämpartornet hemma så funderar jag på hur illa det är att återanvända de gamla låsmuttrarna?
De jag menar är alltså två mindre nere vid McFelsonbenets infästning mot spindeln och den större som håller ihop dämpare+fjäder.
Ska kolla Meko-gnomen också, hoppas de har nåt...
Mvh
Mangan
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 150
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Nja.Kjell 944 wrote:Om det är en "oval" mutter skall du inte återanvända den. När man väl skruvat en sådan mutter bakåt är det "kört". De förlorar låsförmågan då.
Om det är en metallisk lasmutter, som brukar va ovala pa ovansidan, sa gar det bra att ateranvända de. Det är nylock-muttrar som man inte kan ateranvända.
Pontus Borg
- Kjell 944
- Turbo-Poster
- Posts: 794
- Joined: 2004-04-12 11:15:02
- Bilmodell: 964 C4 -91
- Location: Malmö
- Contact:
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
oskadade?
Är muttrarna oskadade så kan du använda dem igen, dessa muttrar öppnar man varje gång man gör hjulinställning och det är mig veterligen inget utbyteskrav på dem
bytte fjäderben för ett par veckor sedan och höll på att leta i flera timmar, tills jag hittade begegnade från en Golf på en skrot. (bulten var dålig i gängan)
centrummuttern spänns ju av fjädern så den lär ju inte lossna?
Melander
bytte fjäderben för ett par veckor sedan och höll på att leta i flera timmar, tills jag hittade begegnade från en Golf på en skrot. (bulten var dålig i gängan)
centrummuttern spänns ju av fjädern så den lär ju inte lossna?
Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Tja!
Tack för svaren, men min 924 löste dom på sitt eget vis: Medelst fastrostning.
Alltså: 3 av 4 bultar som håller fjäderbenet mot spindeln gick av vid demontering. Jag var tvungen att använda tryckluftsdriven bultpistol för att knacka loss bulten när väl mutter-delen hade ramlat av!
Den övre låsmuttern är OK men den byter jag när jag ändå håller på.
/Mangan, inte så nöjd med matrialkvalitén på 924an...
Tack för svaren, men min 924 löste dom på sitt eget vis: Medelst fastrostning.

Alltså: 3 av 4 bultar som håller fjäderbenet mot spindeln gick av vid demontering. Jag var tvungen att använda tryckluftsdriven bultpistol för att knacka loss bulten när väl mutter-delen hade ramlat av!
Den övre låsmuttern är OK men den byter jag när jag ändå håller på.
/Mangan, inte så nöjd med matrialkvalitén på 924an...
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
bulten
Det är ju excentriska brickor som är fasta på bulten så den ska du ju inte skruva på...
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Re: bulten
Nja... Men det är ju roligt om det går att få ut bulten för att kunna lossa fjäderbenet.931Melander wrote:Det är ju excentriska brickor som är fasta på bulten så den ska du ju inte skruva på...

Bultarna, både excenter och den vanliga) är samma som till Golf, lärde jag mig i morse. Muttrarna är nyloc-varianten, kan tilläggas. Samtliga bult är av högre kvalitet än standard-järnhandelsvarianten. Klassade som 10.9, mot 8.8 för vanliga bult...
Muttern som håller dämparinsatsen i fjäderbenet verkar dock vara Porsche-special. Finns inte i VW-världen vad det verkar, där byter man hela paketet (dämpare + fjäderben) på en gång? Audi har insats-dämpare men av mycket grövre kvalisort så de prylarna passar inte heller.
Och, muttern till fjäderben/dämparinsats är det enda som håller kvar dämparen i fjäderbenet när väl fjädern har monterats. Fjädern strävar ju efter att trycka ut dämparen från insatsen och jag vill nog att den ska göra sitt jobb på bästa sätt om jag ska köra bana med 924an.

Mvh
Mangan
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]