Page 1 of 2

M030 kontra bilprovningen

Posted: 2007-05-30 20:38:11
by peter mik
Hej
Jeg er dansk og har idag väret vid bilprovningen i Malmö til registreringsbesiktning. Dom säger at dom inte före har set fjäderben som er justerbare ( M030 ) Finns där någen som har sökt intyg vid generalagenten för denna option når dom registreringsbesiktade import fordom. Kunne jäg event. få kopia at vise til bilprovningen?
Jeg har bråttom därför jäg vilja gärna registrera fordonet innan 4. juni.
+ 45 40309720

Posted: 2007-05-30 21:35:57
by Bodens Svarta 944 S2
Dom ska väl skita i om dämparna är justerbara eller inte... Be dom visa vad som gör att
inte dom dämparna är godkända... Om dom inte kan fixa fram
regler som säger nåt om det så får dom skärpa sig och godkänna bilen.

Skulle inte tolerera b-shit pga okunnighet. Borde väl dessutom stå på lappen för
utrustning att den är utrustad med M030 option.

Godkänd inom EU = Godkänd i Sverige.

Posted: 2007-05-30 21:45:59
by Karl Birgander
De allra flesta bilar har inte justerbart, varför antagligen besiktningsmän tror att det är eftermonterat, du bör kunna visa ex. utdrag u verkstadshanboken där delarna beskrivs för att få igenom det.
Som Boden säger är det okunninghet i detta fall.

Att godkänt i EU är godkänt i Sverige är det otroligt många som har erfarenhet att det inte stämmer, även om jag försått att det ändrades något 1/5 2007??
Vad som står/stod i ex tyska TÜV dokument kan/kunde snarare ställa till det ordentligt.

"Alla" japsar som importeras via england nuförtiden får/fick montera standarddämpare och upphängingar för regbesiktning.

EDIT: Dom ska inte skita i att det är justerbart om det inte är originalmonterat. Speciellt inte vid regbesiktning.
En reg-bes innebär ju att du försöker registrera den som en "porsche 944 turbo". Då skall den motsvara vad Porsche Sverige säger ÄR en 944 turbo.

Posted: 2007-05-30 21:47:17
by Pehr Johnsson
Är den utrustad med M030 orginal så måste det ju gå. Är det eftermonterat så blir det värre.

Det var väl "Liebling" Roberts bil som inte reggades i Sverige pga ombyggda (bättre) bromasr. Det hela löstes väl att forumet lånade ut delar till "Liebling" som sedan fick byggas om igen.

Men som sagt har den M030 som option från fabrik så ska den gå.

Posted: 2007-05-30 21:54:02
by Bodens Svarta 944 S2
Exakt vad jag menade.. Antog att M030 option på just den här bilen var
originalmonterat. Annars är det väl inte M030 längre utan helt enkelt uppdaterat till
ställbara dämpare.. M030 var väl inte bara dämpare eller hur?
Ingick inte 40% diffbroms till M030 paketet...

Men däremot undrar jag hur alla som åker med Leda, KW, bilsten clubsport, öhlins mm
har gjort för att få bilen godkänd vid besiktning?????

Posted: 2007-05-30 21:55:49
by Pehr Johnsson
Boden: Det gäller ju registerimg av bilen och då är dom skithårda. Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.

Posted: 2007-05-30 21:57:18
by Karl Birgander
NineFourFour wrote:Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.
Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.

Posted: 2007-05-30 21:57:23
by Bodens Svarta 944 S2
Jo men som du (ninefourfour) skrev: M030 är ju originalmonterat från fabrik.. Man ska väl inte behöva
byta dämpare för att några muppiga bes-män har 0 koll..

Posted: 2007-05-30 21:59:30
by Pehr Johnsson
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Jo men som du (ninefourfour) skrev: M030 är ju originalmonterat från fabrik.. Man ska väl inte behöva
byta dämpare för att några muppiga bes-män har 0 koll..
Ville bara informera om vilka genvägar som fanns om byråkartin är för långsam.

Annars håller jag med dig!!

Posted: 2007-05-30 22:01:11
by Pehr Johnsson
Karl Birgander wrote:
NineFourFour wrote:Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.
Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.
Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag. :)

Posted: 2007-05-30 22:01:17
by peter mik
Hej
Bilen är en 89 turbo original monterad med 030 och 220 jämtför original papper. Alt er 100% origanalt.

Posted: 2007-05-30 22:04:48
by anders44
vis han manuelen, står jo side opp og side ned om hvordan det justeres.

Posted: 2007-05-30 22:04:57
by Karl Birgander
Jag tycker du skall ringa tekniska kontoret på SBP 0771-600800 och säga som det är och fråga vad dom behöver för underlag för att se att det är originalmonterat.
En utrustningskod på papper från porsche med innebörden kanske räcker?
Eller utskrivet ur verkstadshandboken hur det skruvas på grejorna?
Står det förresten inte i instruktionsboken hur man ställer in dom?

EDIT: 11 sekunder sen med sista meningen..... :roll:

Posted: 2007-05-30 22:06:28
by Bodens Svarta 944 S2
Finns det inte nån lista på options till Porsche att skriva ut från
nätet..

Hittade via sökfunktinen.. http://hem.bredband.net/rejsa/doc/Option_cods.pdf

Posted: 2007-05-31 00:09:46
by TPR
Nu blev jag lite orolig... :roll:

Ska ju regbesiktiga min bil pga buren och har funderat på vad de kommer att säga ang. skalstolarna och bältesinfästning.
Men har inte haft en tanke på fjäderbenen... :oops:

Min bil har M030 (Turbo S -88 ) men förre ägaren har av någon anledning monterat dit en "coilover" sats för 65 mm fjädrar.
Dessutom har jag coilover tillsammans med torsionsstavar bak.

Vad tror ni de säger om detta?
Får väl försöka säga att det ingår i M030, om de frågar... :roll: