M030 kontra bilprovningen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Undrar om vi inte pratar olika saker här... Boden pratar om ställbara dämpare men problemet verkar ju vara ställbara fjäderben?! Är det verkligen ställbara coilovers i m030 kittet? Jag hade fått för mig att det bara var ställbara dämpare. Men om det även är ställbara fjäderben så är det imponerande i så fall. :) Är det original så ska det givetvis gå igenom regbesiktningen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
peter mik
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2006-12-31 10:16:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danmark
Contact:

#17 Post by peter mik »

Ja det är ställbara coilovers originalt i M030 paket och dom er gula och syns tydligen anorlunde än normalt. Därfor tycker jäg at personen på bilprovningen inte menar det er originalt.
Mit problem är en tur mere över bron til genbesiktning = onödige pengar
peter mik
944 turbo '89 til gate och trackdays
944S2 '88 som kör Youngtimer Cup i DK
www.pro-motor.dk

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#18 Post by Karl Birgander »

peter mik wrote:Ja det är ställbara coilovers originalt i M030 paket och dom er gula och syns tydligen anorlunde än normalt. Därfor tycker jäg at personen på bilprovningen inte menar det er originalt.
Mit problem är en tur mere över bron til genbesiktning = onödige pengar
Eftersom personalen på SBP gjort fel, så kan du försöka få ersättning.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

ok, trevligt med ställbara coilovers original! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by TPR »

Jag får nog ta och plocka av framhjulen och ta en noggrannare titt hur "original" det ser ut på min bil innan besiktning... :roll:
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Bosse »

patand wrote:ok, trevligt med ställbara coilovers original! :D
Jo. Men bara ställbara fram.
Bosse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Bosse wrote:
patand wrote:ok, trevligt med ställbara coilovers original! :D
Jo. Men bara ställbara fram.
Det räcker ju långt, funkar ju att göra en cornerweight då iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#23 Post by Rikard »

TPR wrote:Nu blev jag lite orolig... :roll:

Ska ju regbesiktiga min bil pga buren och har funderat på vad de kommer att säga ang. skalstolarna och bältesinfästning.
Men har inte haft en tanke på fjäderbenen... :oops:

Min bil har M030 (Turbo S -88 ) men förre ägaren har av någon anledning monterat dit en "coilover" sats för 65 mm fjädrar.
Dessutom har jag coilover tillsammans med torsionsstavar bak.

Vad tror ni de säger om detta?
Får väl försöka säga att det ingår i M030, om de frågar... :roll:
Thomas

Jag reg.besiktigade min bil med liknande fjädring och fick ingen anmärkning på detta. Skalstolen däremot, godkändes inte utan att den är ECE-godkänd eller att man söker dispens.
Lycka till!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#24 Post by Mike-DK »

Är också dansk och har kört bilen - fantastisk drag i den!!! Peter behöver bevis infor nästa besktning. Kan någon hjälpe till?
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#25 Post by Jon80 »

Karl Birgander wrote:
NineFourFour wrote:Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.
Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.
Du tänker inte på nya bilar nu Karl. Dvs bilar som är heltypsgodkända? Skiljer ju en hel del i regler mellan gammal och ny bil.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#26 Post by Karl Birgander »

Jon80 wrote:
Karl Birgander wrote: Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.
Du tänker inte på nya bilar nu Karl. Dvs bilar som är heltypsgodkända? Skiljer ju en hel del i regler mellan gammal och ny bil.

Mvh Jon
Nope, även äldre, men problemet är vääääldigt mycket större på nyare bilar.
Helbilsgodkänd började väl omkring -93 på vissa märken om jag inte minns fel?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]