Motorn "tickar" som F-n???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by Area 951 »

Pär Hylander wrote:Jag har alltid trott att tryckaren måste kunna släppa ut olja. Detta eftersom den ska automatjustera "ventilspelet" dels m a p förslitningen med dels för att kunna ta upp längdvariationer pga temperatur. Skulle inte tryckaren göra detta så ser jag inget behov av en hydraulisk tryckare?
Pär, hur mycket tror du tryckarna ska kunna justera in? max 1-1,25mm ventilspel.
Att man kallar det hyudraliskt kanske inte är rätt, man använder ju inte hyudralolja?!, man kan väl kalla det en fjädrande oljedämpad tryckare istället, alternativet är ju en stel tryckare då får man justera spelet med hjälp av sk lashcaps eller slipa ner varje ventil till rätt längd.
Om du trycker riktigt hårt med hand kraft på en tryckare som är oljefylld så kan du trycka ut lite lite olja ur det lilla hålet på tryckaren, så visst kan oljan tryckas ur och fyllas på, jag menar den lilla kraft som du kan trycka med handen är ingenting i jämförelse med vad kammen gör.

Sorry för den invecklade förklaringen.

//Jonas Larsson
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#17 Post by Magnus Åkerqvist »

För att få igång den så du får upp oljetryck.. Under dem 2 åren jag var volvo mekare så funka det alltid ialf...
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#18 Post by FSN »

Area 951 wrote:
Pär Hylander wrote:Jag har alltid trott att tryckaren måste kunna släppa ut olja. Detta eftersom den ska automatjustera "ventilspelet" dels m a p förslitningen med dels för att kunna ta upp längdvariationer pga temperatur. Skulle inte tryckaren göra detta så ser jag inget behov av en hydraulisk tryckare?
Pär, hur mycket tror du tryckarna ska kunna justera in? max 1-1,25mm ventilspel.
Att man kallar det hyudraliskt kanske inte är rätt, man använder ju inte hyudralolja?!, man kan väl kalla det en fjädrande oljedämpad tryckare istället, alternativet är ju en stel tryckare då får man justera spelet med hjälp av sk lashcaps eller slipa ner varje ventil till rätt längd.
Om du trycker riktigt hårt med hand kraft på en tryckare som är oljefylld så kan du trycka ut lite lite olja ur det lilla hålet på tryckaren, så visst kan oljan tryckas ur och fyllas på, jag menar den lilla kraft som du kan trycka med handen är ingenting i jämförelse med vad kammen gör.

Sorry för den invecklade förklaringen.

//Jonas Larsson

Jonas du är väl antagligen den som har mest erfarenhet av detta så jag frågar dig:

Skall jag montera ut kammarna och fylla alla mina 16st splitternya lyftare med olja och i sådana fall hur gör jag det? Eller skall jag bara köra vidare och fylla dom på det sättet? Vad tycker motorn om tickande ventillyftare??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by Area 951 »

Vilken olja kör du på?

// Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#20 Post by Pär Hylander »

Area 951 wrote:
Pär Hylander wrote:Jag har alltid trott att tryckaren måste kunna släppa ut olja. Detta eftersom den ska automatjustera "ventilspelet" dels m a p förslitningen med dels för att kunna ta upp längdvariationer pga temperatur. Skulle inte tryckaren göra detta så ser jag inget behov av en hydraulisk tryckare?
Pär, hur mycket tror du tryckarna ska kunna justera in? max 1-1,25mm ventilspel.
Att man kallar det hyudraliskt kanske inte är rätt, man använder ju inte hyudralolja?!, man kan väl kalla det en fjädrande oljedämpad tryckare istället, alternativet är ju en stel tryckare då får man justera spelet med hjälp av sk lashcaps eller slipa ner varje ventil till rätt längd.
Om du trycker riktigt hårt med hand kraft på en tryckare som är oljefylld så kan du trycka ut lite lite olja ur det lilla hålet på tryckaren, så visst kan oljan tryckas ur och fyllas på, jag menar den lilla kraft som du kan trycka med handen är ingenting i jämförelse med vad kammen gör.

Sorry för den invecklade förklaringen.

//Jonas Larsson
Bra förklaring!!! Blev en aha-upplevelse :D . "Fjädrande oljedämpad tryckare" är ju ett mkt tydlig beskrivning :)

Hydraulisk går nog bra att kalla även om det inte är "hydraulolja" i den. Tror faktiskt man kan kalla alla system som man har vätska i för hydrauliska. Tror ordet kommer från grekiskans hydra som jag tror betyder vatten. Så ett system som det rinner vatten i, t.ex en flod eller ett badkar är oxo hydrauliskt. Fast i dagligt tal brukar man ju ju mest mena system som generar kraft eller för över energi m h a "hydraulolja"
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#21 Post by FSN »

Area 951 wrote:Vilken olja kör du på?

// Jonas

2/3 Penzoil mineralolja 10-30 och 1/3 Castrol syntet 5-40 eller 0-40 eller nåt sånt. Använde den oljan som fanns hemma för tillfället.

Tänkte köra på Mobile 1 5-50 när motorn är inkörd.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by Area 951 »

FSN wrote:
Area 951 wrote:Vilken olja kör du på?

// Jonas

2/3 Penzoil mineralolja 10-30 och 1/3 Castrol syntet 5-40 eller 0-40 eller nåt sånt. Använde den oljan som fanns hemma för tillfället.

Tänkte köra på Mobile 1 5-50 när motorn är inkörd.
Jag tycker du ska hålla dig till en riktigt bra mineralolja te x Kendall GT-1 eller liknande, att gå upp i tjocklek är bra om man vill fylla tryckare som är lite kassa, och slippa tickande när man startar, den tjocka oljan stannar kvar i tryckaren tills nästa gång du ska starta det gör inte te x Mobil1 syntet.

Mobil1 är en bra olja men jag använder den inte.

Testa Kendall 10w50 eller 5w-50 istället så ska du se att din motor slutar ticka.

MVH//
Jonas
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#23 Post by FSN »

Area 951 wrote:
FSN wrote:
2/3 Penzoil mineralolja 10-30 och 1/3 Castrol syntet 5-40 eller 0-40 eller nåt sånt. Använde den oljan som fanns hemma för tillfället.

Tänkte köra på Mobile 1 5-50 när motorn är inkörd.
Jag tycker du ska hålla dig till en riktigt bra mineralolja te x Kendall GT-1 eller liknande, att gå upp i tjocklek är bra om man vill fylla tryckare som är lite kassa, och slippa tickande när man startar, den tjocka oljan stannar kvar i tryckaren tills nästa gång du ska starta det gör inte te x Mobil1 syntet.

Mobil1 är en bra olja men jag använder den inte.

Testa Kendall 10w50 eller 5w-50 istället så ska du se att din motor slutar ticka.

MVH//
Jonas

Problemet är knappast kassa tryckare, dom är helt nya. Får nog riva ner kammarna och fylla tryckarna manuellt istället.

Har du nåt bra tips på hur man fyller tryckarna manuellt?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by gurra »

Det vanliga är att man bara låter lyftarna/tryckarna stå i oljebad ett par timmar innan montage.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#25 Post by Area 951 »

gurra wrote:Det vanliga är att man bara låter lyftarna/tryckarna stå i oljebad ett par timmar innan montage.
Eller injecera dom med en spruta och tjock nål det funkar utmärkt och går mycket snabbare, problemet är bara att få fram en spruta kaliber stor och en 1mm nål,, jag köpte min i tyskland på apoteket när jag var där sist, (Kände mig som en pundare när jag frågade i kassan :shock: ) :lol: :lol: :P

Sphinx
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Rasmus Nordström
NA-Poster
Posts: 30
Joined: 2004-04-18 21:29:08
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#26 Post by Rasmus Nordström »

Helvete vad ni kan!
RN.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users