Page 1 of 1

Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

Posted: 2007-04-28 19:12:05
by maverick
Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.

Posted: 2007-04-28 19:24:39
by Martin L
Va snarare genial konstruktion tycker jag, hade bort bort mina belägg utan problem idag.
Men såklart är det lite knivigt med "sprintarna" om dessa rostat fast.

Posted: 2007-04-28 20:14:16
by maverick
Martin L wrote:Va snarare genial konstruktion tycker jag, hade bort bort mina belägg utan problem idag.
Men såklart är det lite knivigt med "sprintarna" om dessa rostat fast.
Aha, hmm, aja :lol:
Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?

Posted: 2007-04-28 21:13:32
by andersg
maverick wrote:Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?
Jag fick gå loss med bågfilen på en av mina stavar efter att ha bankat änden rund två gånger.
Sedan blev det ett nytt kit från Utzon.

Sprintarna ska låsa både stavarna och ståltrådsklämman som fixerar kabeln.

Klossarna måste tas i rätt ordning annars är det svårt.

Posted: 2007-04-28 21:30:34
by maverick
andersg wrote:
maverick wrote:Rostat fast var en mjuk benämnelse på mina sprintar.

En fråga;
Spelar det någon roll hur "spärrarna" sitter? Nu tänker jag på dem osm håller fast bromsklossutslitningsvarnareskabeln, den som går till klossarna alltså.
Det ska i en sprint i varje stav men ska dem sitta närmast oket eller ska dem ligga utanpå och hålla fast klämman till kablen?
Jag fick gå loss med bågfilen på en av mina stavar efter att ha bankat änden rund två gånger.
Sedan blev det ett nytt kit från Utzon.

Sprintarna ska låsa både stavarna och ståltrådsklämman som fixerar kabeln.

Klossarna måste tas i rätt ordning annars är det svårt.
Tack, det var som jag trodde alltså.

Posted: 2007-04-29 09:21:40
by Björn.C
för mig tog det ca 2 timmar att ta loss endast sprintarna på oken bak, men det som inte går med lite våld går med mer våld, kapade av pinnarna jämns med kanten, och sen ett lagom dorn till det och lagom stor handslägga.

Posted: 2007-04-29 10:19:54
by patand
För mig tog det ca 20 minuter att byta belägg på båda oken fram... men då är inget fastrostat. :) Är det fastrostat så är det ju inte kul oavsett bil.

Posted: 2007-04-29 10:55:37
by Adde_k
Hur ere, e det insidan eller utsidan först?

Re: Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

Posted: 2007-04-29 11:01:19
by 951master
maverick wrote:Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.
Tror inte konstuktörerna tänkte på att vi svenskar förmodligen kommer doppa bilarna i saltvatten.. :lol: på min bil byter jag klossarna på 20 min runt om.. 8) (dessutom kommer oken ifrån Brembo :wink: )

Re: Vad f-n tänkte ingenjörerna på?

Posted: 2007-04-29 11:08:55
by maverick
951master wrote:
maverick wrote:Har lite vibrationsproblem med bromsarna och tänkte ta tag i det idag.
Äntligen meckaväder och så begick man sig ut.

2 timmar senare fick jag bort båda klossarna bak men fy F-n vilken idiotisk design/kolv porsche har lyckats med!

Stavarna sitter så förbannat och klossarna ännu värre, vilket gjorde mitt meckhumör ännu sämre :(

Nåja, ett bakhjul hann jag med på 2 timmar i alla fall, jag är nöjd :roll:

Någon annan som sitter och svär över dessa skapelser?

(Att byta på våran mazda tar en kafferest)

EDIT: Jag går ut igen och tar nästa bakhjul. Vill inte veta hur det blir när man kommer framåt.
Tror inte konstuktörerna tänkte på att vi svenskar förmodligen kommer doppa bilarna i saltvatten.. :lol: på min bil byter jag klossarna på 20 min runt om.. 8) (dessutom kommer oken ifrån Brembo :wink: )
Sååå mycket vinter har jag inte kört ;)
Men jag får väl ge mig, tyckte det var en konstig lösning bara.

Posted: 2007-04-30 08:33:09
by Chevalier
Har en annan lite nybörjaraktig fråga. Kan man på enkelt sätt se hur mycket av klossarna som är kvar, utan att ta bort hjulen? Tror snart det är dags att byta dem bak och jag vet inte säkert om kablarna till varningssensorn sitter där eller ej.

Posted: 2007-05-01 12:47:08
by DLS
Om vi ska prata ur-idiotisk konstruktion så vad tänkte ingenjörerna på när dom satte oljefiltret upp o ner och så trångt att det inte går att vända på det direkt utan måste dra det rakt upp o låta all olja rinna ut överallt på 944 turbo????

Posted: 2007-05-01 15:35:51
by Karl Birgander
DLS wrote:Om vi ska prata ur-idiotisk konstruktion så vad tänkte ingenjörerna på när dom satte oljefiltret upp o ner och så trångt att det inte går att vända på det direkt utan måste dra det rakt upp o låta all olja rinna ut överallt på 944 turbo????
Samma på S2, och alla 944?
Fäll upp lamporna så går det lättare.

Posted: 2007-05-02 09:25:23
by Freddan
Jag tog bort och smorde upp mina bromsar runtom för några veckor sedan.... det gick utan några större problem... även bak.
Men då är ju som sagt inget så värst rostigt heller.
Jag brukar plocka isär och smörja lite då och då för att slippa sånthär.

Men jag har för mig att emm sa att han hade renoverat bromsarna på den..... fast var det kanske bara fram då???? :?

Fredrik

Posted: 2007-05-02 09:58:16
by MattiasB
En annan dum grej är röret in till toppen längst in mot torpedväggen.
Skall verkligen slangarna gå emellan där så att man knappt kommer
åt muttrarna?!
Sandèn pratade om någon modifiering man kunde göra för att underlätta
återmontage samt frantida demontering.