Page 1 of 2
Bilen dog, startade igen efter 5-10 min??
Posted: 2004-07-08 18:26:58
by nippe
Tjena,
jaaa som sagt, körde hem från jobbet, hann komma 500-800 meter ca, sen tvärdog bilen. Slocknade helt. Jag rullar till sidan, försöker starta, men den bara drar runt utan att tända. Ringer ett samtal, och försöker starta ett par gånger till. Väntar ännu en liten stund, sen plötsligt hoppar den igång utan minsta bråk. Skumt. Kör hem o bilen går som en klocka. Tills idag när jag skulle till jobbet. Slocknar på motorvägen under omkörning. Mindre roligt. Så jag undrar naturligtvis vad katten det kan vara. DME-reläet (heter det så??", soppapumpen, nån annan givare som fått fnatt? Tänkte höra om nån annan har upplevt nåt liknande... nåja, får väl börja rota runt bland sladdar o relän...
MVH Nippe
EDIT: den startade efter 5 minuter igen...
Posted: 2004-07-09 07:17:00
by Sjöberg
Japp, låter som typiskt ett typiskt DME-relä(aterat

) problem.
Ha ALLTID ett extra DME-relä i handskfacket.
Posted: 2004-07-16 19:30:02
by claves
Får lyfta tråden igen då, jag upplever ett liknande problem...
Hur kontrollerar jag DME reläet och vad kan delen heta (Reservdelsnummer) (relay for -dme- fule pump?) pris?
Och kan jag ersätta den med en från någon annan bil så man inte blir stående i veckor i väntan på orginal delar.
Vill någon vara snäll och berätta vad det är som hänt?
/Claves
Posted: 2004-07-16 23:48:11
by 944_Driver
Plocka ut relät och peta lite lagom försiktigt av kåpan från det. Värm upp lödkolven och löd om lödningarna i relät, chansen att du fixat relät är god. Lödningar som håller ihop saker som väger lite i miljöer som vibrerar spricker gärna med tiden. Sprickorna kan ofta vara små och svårt att se men ändå ställa till det.
//Magnus
Posted: 2004-07-16 23:53:47
by 944_Driver
kan ju tillägga denna sidan, den säger väl det mesta om relät.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
Posted: 2004-07-17 09:05:24
by notetoself
Jag hade detta fel på en saab en gång. Skitskumt
och framförallt svårt att hitta.
Problemet var att det var nåe scheisse med reläet
så det blev för varmt => resistansen ökade.
Bytte relä. nemas problemas.
/x
Prova bylga reläet
Posted: 2004-07-18 10:32:24
by mmbv5
Jag hade provat bygla förbi reläet..fungerar det så är saken klar, reläet trasigt...det är ej att rekommendera att köra längre sträcker på detta vis.
Men man kan ju ta sig hem om reläet skulle paja.
Kolla länken:
http://frwilk.com/944dme/dmerelay.htm
/Martin
Posted: 2004-07-18 18:50:14
by claves
Nu har jag iaf kollat på mitt relä...
Tittar man på löddningnarna så ser det ut som om att det är en cirkel med sprickor i löddningnarna (halva radien) och då på den spolen/magnetkontakten som sitter överst. Ser inte ut att vara någon lös komponent men kan ändå vara någon motstånd för ström flödet igenom.
Tänkte dutta lite värme på dem, men det går att ställa allt från 50-480 grader på de där löddstationerna.
Vad ska jag ha för värme?
/Claves
Posted: 2004-07-19 17:17:55
by nippe
claves wrote:Får lyfta tråden igen då, jag upplever ett liknande problem...
Claves, tack för lyftet
Hur yttrar sig dina problem? Min bil har fungerat perfekt senaste veckan, för att återigen lägga av nere vid playan. Stod i 5 min, sen gick den som en klocka igen, och har gjort så sen dess.
Posted: 2004-07-19 20:47:05
by claves
Jag har bara löddat min box.. och beställt en ny för säkerhets skull 283:-
IOM jag inte brukar bilen så sällan så får vi se vad som händer... blir kanske en tur till jobb imorgon.
Köpte du nytt relä eller löddade du ditt nippe?
Behöver ju inte vara en löddning som gett sig.. kan vara någon av komponenterna som är trasig... Sen så kan det kanske vara dålig kontakt i dina andra relä.. kanske är läge att plocka ur o sätta i...
/Claves
Posted: 2004-07-20 16:09:22
by nippe
Claves,
grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...
Nippe
Posted: 2004-07-21 08:02:36
by claves
Hej Nippe,
Bilen har startar som den ska.. men det har inte varit speciellt varmt ute som kanske skulle hjälpa till att de lägger av.. har varmkört bilen (rejält) och det har fortfarande gått att starta den som den ska...
Så får se.... mitt nya relä kommer idag.
Mina relä sitter i motorrummet på motsatt sida av batteriet.. riktigt enkelt att nå.
/Claves
Posted: 2004-07-21 08:41:48
by Dan Hovang
Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
Posted: 2004-07-21 10:03:00
by 944_Driver
nippe wrote:Claves,
grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...
Nippe
Gamla 944:or, fuel pump realy är det som kallas DME relä.
http://944-world.com/earlyfusepanel.html
//Magnus
Posted: 2004-07-21 16:43:25
by nippe
Tackar så mycket,
ska prova pilla upp reläet o kolla om jag kan se några minisprickor eller liknande.
MVH Nippe