Tjena,
jaaa som sagt, körde hem från jobbet, hann komma 500-800 meter ca, sen tvärdog bilen. Slocknade helt. Jag rullar till sidan, försöker starta, men den bara drar runt utan att tända. Ringer ett samtal, och försöker starta ett par gånger till. Väntar ännu en liten stund, sen plötsligt hoppar den igång utan minsta bråk. Skumt. Kör hem o bilen går som en klocka. Tills idag när jag skulle till jobbet. Slocknar på motorvägen under omkörning. Mindre roligt. Så jag undrar naturligtvis vad katten det kan vara. DME-reläet (heter det så??", soppapumpen, nån annan givare som fått fnatt? Tänkte höra om nån annan har upplevt nåt liknande... nåja, får väl börja rota runt bland sladdar o relän...
MVH Nippe
Plocka ut relät och peta lite lagom försiktigt av kåpan från det. Värm upp lödkolven och löd om lödningarna i relät, chansen att du fixat relät är god. Lödningar som håller ihop saker som väger lite i miljöer som vibrerar spricker gärna med tiden. Sprickorna kan ofta vara små och svårt att se men ändå ställa till det.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Jag hade provat bygla förbi reläet..fungerar det så är saken klar, reläet trasigt...det är ej att rekommendera att köra längre sträcker på detta vis.
Men man kan ju ta sig hem om reläet skulle paja.
Kolla länken: http://frwilk.com/944dme/dmerelay.htm
Tittar man på löddningnarna så ser det ut som om att det är en cirkel med sprickor i löddningnarna (halva radien) och då på den spolen/magnetkontakten som sitter överst. Ser inte ut att vara någon lös komponent men kan ändå vara någon motstånd för ström flödet igenom.
Tänkte dutta lite värme på dem, men det går att ställa allt från 50-480 grader på de där löddstationerna.
Vad ska jag ha för värme?
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
claves wrote:Får lyfta tråden igen då, jag upplever ett liknande problem...
Claves, tack för lyftet
Hur yttrar sig dina problem? Min bil har fungerat perfekt senaste veckan, för att återigen lägga av nere vid playan. Stod i 5 min, sen gick den som en klocka igen, och har gjort så sen dess.
Jag har bara löddat min box.. och beställt en ny för säkerhets skull 283:-
IOM jag inte brukar bilen så sällan så får vi se vad som händer... blir kanske en tur till jobb imorgon.
Köpte du nytt relä eller löddade du ditt nippe?
Behöver ju inte vara en löddning som gett sig.. kan vara någon av komponenterna som är trasig... Sen så kan det kanske vara dålig kontakt i dina andra relä.. kanske är läge att plocka ur o sätta i...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...
Bilen har startar som den ska.. men det har inte varit speciellt varmt ute som kanske skulle hjälpa till att de lägger av.. har varmkört bilen (rejält) och det har fortfarande gått att starta den som den ska...
Så får se.... mitt nya relä kommer idag.
Mina relä sitter i motorrummet på motsatt sida av batteriet.. riktigt enkelt att nå.
/Claves
Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).
grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...