Page 1 of 2

Olika tändsystem på 924 NA???

Posted: 2004-07-01 09:58:51
by Magnus K
Tja!

Efter lite diskussion igår med en kille jag köpte lite 924-delar av så konstaterades det att min 924 har en fördelardosa med brytarspetsar. Enligt killen med delarna och även min Haynes så finns inte det alternativet utan bara två olika transistoriserade tändsystem?

Har nån sopprot byggt om mitt tändsystem till stenåldern??? :(

Mvh
Mangan

Posted: 2004-07-01 10:06:49
by patand
Äldre 924:or har brytare enligt vad jag förstått. Borde inte vara så svårt att byta till transistor system... eller? :roll:

Posted: 2004-07-01 10:12:24
by fredriq
Stämmer gott det, kollar man i PET verkar brytarna hänga med till 1979, 1980 kommer en modell av transistortändning.

Posted: 2004-07-01 10:14:17
by Magnus K
Ahaaa... Då stämmer tändsystemet med årsmodellen iaf... Min är ju en -79a

Helst skulle jag vilja bygga ett eget tändsystem, helt utan brytare men det får man ju inte enligt SBP & billagarna... :(

/Mangan

Posted: 2004-07-01 10:17:47
by 944_Driver
Bryr sig verkligen SBP om det på en -79:a? Strular de får du väl klämma dit din fördelare med brytare igen.

//Magnus

Posted: 2004-07-01 10:33:11
by patand
Magnus K wrote:Ahaaa... Då stämmer tändsystemet med årsmodellen iaf... Min är ju en -79a

Helst skulle jag vilja bygga ett eget tändsystem, helt utan brytare men det får man ju inte enligt SBP & billagarna... :(

/Mangan
Tror knappast SBP kollar under fördelarlocket... (där ju brytarna sitter)... varför får man inte det förresten? :roll:

Posted: 2004-07-01 11:02:25
by Racing
Magnus.
Bygg du ditt system som det passar dig.
ASB lär KNAPPAST klaga då du om ngt bara får en maskin som går renare.

Posted: 2004-07-01 11:07:07
by Racing
Fö.
Den billigaste å mest lättillgängliga förstärkare jag känner till är den du hittar i alla GM bilar from 1975 å framåt.
Raggar tillbehörsfirmorna tar en dryg 100ing för den(150 spänn eller vad det nu e),å du kan trigga den med mer eller mindre vad som helst.
Reluctor,optik,hall osv.
Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet.Återfinns även i typ haynes manualer på alla GM V8 bilar osv.

Stark e den åxå.
Har personligen tagit ut 580 kus med den.
Kopplat dess signal till MSD å pkt lustgas så det står härliga till mm mm.

mao ngt så udda som både bra å billigt.

vill du bygga om din OEM fördelare så rekommenderar jag att du hittar en likadan med Hall effekt givare från en nyare golf.
Med lite "vedbod" attityd sitter Hall effekt sensorn på plats i din gamla brytarfördelare inom loppet av en halvtimma.
Se dock till att ha fördelaren lös-blir enklare att jobba då.

Hall givaren e skitlätt.
Skall ha plus å minus,å den sista av de tre polerna e signal ut.

Posted: 2004-07-01 14:54:28
by 944_Driver
Ska man börja krångla till det lite mer kan man titta på MegaJolt Lite Jr. http://picasso.org/mjlj/index.jsp

Då får man börja leka med PC:n i bilen också. "Jag ska bara mappa om den lite innan jag kan köra till ICA och köpa mjölk.." :D

//Magnus

Posted: 2004-07-02 23:52:31
by headline
Racing wrote:Fö.
Den billigaste å mest lättillgängliga förstärkare jag känner till är den du hittar i alla GM bilar from 1975 å framåt.
Raggar tillbehörsfirmorna tar en dryg 100ing för den(150 spänn eller vad det nu e),å du kan trigga den med mer eller mindre vad som helst.
Reluctor,optik,hall osv.
Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet.Återfinns även i typ haynes manualer på alla GM V8 bilar osv.

Stark e den åxå.
Har personligen tagit ut 580 kus med den.
Kopplat dess signal till MSD å pkt lustgas så det står härliga till mm mm.

mao ngt så udda som både bra å billigt.

vill du bygga om din OEM fördelare så rekommenderar jag att du hittar en likadan med Hall effekt givare från en nyare golf.
Med lite "vedbod" attityd sitter Hall effekt sensorn på plats i din gamla brytarfördelare inom loppet av en halvtimma.
Se dock till att ha fördelaren lös-blir enklare att jobba då.

Hall givaren e skitlätt.
Skall ha plus å minus,å den sista av de tre polerna e signal ut.
Det låter jättetrevligt med lite uppdaterat tändsystem men det är en del prylar jag inte får ihop!

Förstärkare, ger den kraftigare gnista bara så där?

"Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet" Här är jag uppfintad på läkteren!

OEM-fördelare?
Jag har brytarlöst tändsystem på min 24:a, gäller samma deal som med brytarsystem?

Signal ut på halleffektgivaren, vart tar den vägen?

Hade varit fetgrymt med en lite mer dummieförklaring!! :toot:

Tack så länge!

/Gustav Hedelin

Posted: 2004-07-04 17:05:54
by ninetofour
Kan man köpa det brytarlösa systemet till nyare 924:0r och eftermontera det på sin lite äldre 924:a. Om detta går vad kostar detta kalas, låter kul. 8)

Posted: 2004-07-09 16:51:31
by notetoself
> Förstärkare, ger den kraftigare gnista bara så där?
Istället för tändspole...

> "Breakout på de 4 pinnarna finns överallt på nätet" Här är jag uppfintad > på läkteren!
Typ kopplingsschema. Betyder på göteborgska: Det finns många
exempel på nätet på hur du ska koppla ut från de fyra pinnarna.

> OEM-fördelare?
Din orginalfördelare...

> Jag har brytarlöst tändsystem på min 24:a, gäller samma deal som
> med brytarsystem?
Skiten ska ju ändå ut väl?

> Signal ut på halleffektgivaren, vart tar den vägen?
Det är ju den som triggar förstärkaren. Asså, "ger signal"... relästyle

/X

Posted: 2004-07-09 18:17:32
by Racing
I stort sett har Mattias rätt.
Men se tändspole behövs en fortfarande...(i varje fall med ett 924 setup)

Breakout innebär mkt riktigt vad de 4 resp kontaktstiften skall ta vägen.
En är 12v in
Två av dem är till reluctor eller hall eller optik(vad man nu använder(ena jord andra signal)) å den sista till att trigga spolen.

Orginal i min sitter det en sk reluctor.
Ung som en liten mini generator som skapar en trigger puls varje gång de 4 plåtstiften passerar en magnetiserad spole och kärna.(Lindad koppartråd runt en magnet)
Denna signal e konsekvent i frekvens -varierande med varvtal-,men varierar i "amplitud"(alltså antal milli volt).Finessen med en Hall effekt givare är att utsignalen är MYCKET lättare för alla ev förstärkare osv att tolka då även amplituden är konsekvent.(5 alt 12 v)
Vad e då det bra för?
Jooo se...
Om man som jag tex vill behandla den signalen för att med en digital tillskottsbox bygga min egen tändkurva på elektronisk väg så kan den avsevärt modernare styrboxen jag monterat "läsa" Hall signalen mkt lättare till skillnad ifrån en varierande reluctor signal.(Digital teknik blir mkt mer exakt)
Dett är MYCKET viktigare än vad den glade hemmapularen normalt tror.
Tar du tex OEM(original equipment manufacture) Bosch förstärkarna e de både dyrare och sämre.(SAAB,Volvo,BMW osv)

Alla brytarlösa system ifrån när det begav sig har för svag signal utifrån givaren för att klara av att driva en tändspole.Därav behovet av föstärkare.

Posted: 2004-07-09 21:22:51
by notetoself
Ha, jag var ju nära ju! =) Trodde du snackade stort steg. U know
what I mean...

Checkade runt lite på nätet. Kikar man på de schemorna som fanns då
kändes den inte ett dugg märkvärdig.

Det känns iaf som om det borde gå att knåpa ihop nåe med en vanlig
op-förstärkare från elfa typ. (med lite kringkrafs).
Kanske iof overkill. Mest en tanke.

/x - greklandsbrun

Posted: 2004-10-25 18:47:38
by Magnus K
Okej, jag studsar upp den här gamla godingen igen! :D

Jag har lagt vantarna på en styck tändbox + tillhörande tändspole från en lite nyare 924 NA, troligen 1980 eller 1981 års modell.

Nu till problemen:
1. Pinlayouten i kontakten till effektboxen? Vad ska var?
2. Själva fördelaren, kan jag hacka ihop en egen sån (gammal Volvo240 eller VW Golf?) eller ska jag jaga upp en orginal Porsche del?

Eller är det nåt jag defintivt saknar för att få den här prylen att funka?

Mvh
Mangan