Page 1 of 1

Kamremsproblem.

Posted: 2007-03-09 17:55:31
by fridh
Hej.

Jag bytte kamrem på min 924 -79 för några dagar sen.
Min polare som drog åt spännrullen uppräckte då att hålet för bulten var gängpaj.
Vi rotade fram en längre bult och drog åt på dom gängorna som var kvar längre in (verkade vara bra).
Men nu är jag orolig att det ska släppa. Läste någonstans att på just den här motorn är det ofarligt om detta händer.
Men jag vill ha säkra svar, så man vet om man vågar köra eller inte.

Tror patand har svar.

MVH//Fridh

Posted: 2007-03-09 19:04:12
by Ionizer
Ett tips annars är att borra upp, gänga om och montera in en helicoil, blir mycket starkt.

Posted: 2007-03-09 19:23:56
by fridh
Jo jag ska göra det. Men det måste jag göra i verkstan.
Och vore kul om man VÅGAR åka dit utan att riskera motorras.

Posted: 2007-03-10 01:47:52
by headline
Om det är en vanlig 924-motor så går det fint även om remmen går av! Jag har provat!

Mvh Gustav

Posted: 2007-03-12 14:07:53
by fridh
headline wrote:Om det är en vanlig 924-motor så går det fint även om remmen går av! Jag har provat!

Mvh Gustav
Är du säker på att du bara inte hade tur? Att ventilerna stannade i passande läge?

Posted: 2007-03-12 15:15:01
by patand
Ventilerna går fritt på en vanlig 924. Så det ska inte vara någon fara att köra. :)

Posted: 2007-03-12 15:19:36
by headline
fridh wrote:
headline wrote:Om det är en vanlig 924-motor så går det fint även om remmen går av! Jag har provat!

Mvh Gustav
Är du säker på att du bara inte hade tur? Att ventilerna stannade i passande läge?
Nej jag hade inte bara tur.

Om man funderar lite på det så är jag tveksam till att sådan tur finns överhuvud taget.

Snabb fundering (kan ha fel):

En ventil är fullt öppen 1 ggr/varv (avgas eller insug). Tror att lyftet är lika högt på dessa ventiler men är inte säker. Nåväl.
Vi har fyra cylindrar så vi har en ventil fullt öppen varje kvarts varv . Ett motorvarvtal på 500rpm ger en kolv i toppen 8,33 ggr/sekund.

Har väldigt svårt att tro att om remmen går av så stannar kammen och ventilerna inte direkt utan någon ventil borde rimligen öppna fullt under denna tid. Att en kolv på lågt tomgångsvarv skulle missa denna vore orimligt.

Min rem gick av under acceleration och jag hade nog runt 2500 rpm. Tror själv att om ventilerna kan ta i så är risken överhängande att dom gör det vid ras. Går det fritt så har man tur att man råkar ha en sådan motor om vi ska prata om tur!

Någon som varit med om kamremsras utan ventilsallad på en bil som man vet inte går fritt?

Posted: 2007-03-12 15:30:56
by patand
headline wrote: ...massa räkneexempel...

Någon som varit med om kamremsras utan ventilsallad på en bil som man vet inte går fritt?
Tror du tänker helt rätt Gustav, det funkar inte med tur...

Har inte varit med om att det har gått fritt, däremot hade vi ventilsallad två gånger på långlopps M3an förra säsongen, den gillade inte att varvas 9000 varv + (eller vad det nu kan bli när man varvat ur 4an och slänger i 3an istället för 5an... :roll:). :?

Hmmm ska kanske tillägga att jag inte körde någon av gångerna... :roll:

Posted: 2007-03-12 16:48:03
by Hultberg
Kamremmen har gått för mig två gånger.. det är kolugnt. Och anledningen till det hela var att spännrullen var av kvalitet kass.

Posted: 2007-03-12 18:01:42
by headline
Hultberg wrote:Kamremmen har gått för mig två gånger.. det är kolugnt. Och anledningen till det hela var att spännrullen var av kvalitet kass.
Vad hände med spännrullen och vad var det för sort?

Jag köpte en ny men minns faktiskt inte om jag köpte den på Mekonomen eller Biltema... :roll: Så den var kass alltså?

Mvh Gustav

Posted: 2007-03-14 00:13:29
by Hultberg
headline wrote:
Hultberg wrote:Kamremmen har gått för mig två gånger.. det är kolugnt. Och anledningen till det hela var att spännrullen var av kvalitet kass.
Vad hände med spännrullen och vad var det för sort?

Jag köpte en ny men minns faktiskt inte om jag köpte den på Mekonomen eller Biltema... :roll: Så den var kass alltså?

Mvh Gustav
Egentligen hände det ju ingenting med spännrullen.. men man kunde se att rullen orsakade spår i remmen som inte såg så nyttiga ut. Lite gummirester här och var efter lite körning. Och, remmen fastnade vid höga varv/hastigheter och vilket bidrog till att hjulen slet av tänderna på samma.

Bytte rulle och det fungerar nu fint.. så uteslutningsmetoden kan man väl sammanfatta det hela med. :)