Page 1 of 1

Hjulvinklar

Posted: 2004-06-28 23:48:46
by 931Melander
Hur ska man justera Cambern - toe på en 924/944 för ban resp. slalomåkning?

Posted: 2004-06-29 07:23:40
by Pär Hylander
Såhär är min ställd för närvarande, ska prova samma hjulvinklar men hårdare inst både bak och fram på krängarna imorgon.


924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg
Knutstorp, sol ca 20°

Code: Select all

    Y   M   I        Kalltryck       Camber 
VF  69 64 62         1,6              -3,5° 
HF  53 66 68         1,7              -3,2° 
0,3° toe out 

VB  54 53 66         1,65             -2,9° 
HB  52 60 55         1,7*             -2,1° 
0° toe 
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck

Kalltrycket är tagit idag på förmiddagen, dagen efter körning

VF skulle alltså vilja ha ytterligare neg camber utöver de -3,5° där redan är..... hmmm...
HF ska ha mindre neg

VB ska ha mindre neg
HB rätt ok med camber

Kanske skulle göra bilen mindre krängbenägen...?

Posted: 2004-06-29 07:26:57
by Pär Hylander
Y M I är alltså yttersida, mitt, resp insida däck, och värdena är temperatur på ytan, tagit omedelbart efter flera fullfartsvarv

Posted: 2004-06-29 07:36:27
by Racing
Vad åker du på knutstorp Pär?
E pyron kalibrerad?
E rätt låga siffor annars.

Min erfarenhet är att jag aldrig upplevt en förare som klagar över för mkt "tip in".
Hur tycker du det funkar med 0,3 i toe out?(Antar att du avser min försprång?)

Vad åker du i fjäder resp dämp?
Om rebound justerbart,hur mkt?

OK !

Posted: 2004-06-29 14:57:39
by 931Melander
Måste bara försöka analysera svaret så återkommer jag med fler frågor!!