Page 1 of 2
Sänkningssats
Posted: 2004-06-28 02:05:48
by broberg
Jupp, sänka bilen vet man ju, efter att ha sett Måns bil, är ett måste!
Och eftersom dämparna är slut så tänkte jag att jag skulle fixa allt på en gång.
Så frågan är.. Vad ska man välja för dämpare resp. fjädrar..
Finns det någon komplett satts till hela bilen? av t.ex ett märke.. koni? Eller blandat i ett paket framställt av en ÅF?
Och när ni nämner något, så skulle det vara kanon om ni kunde säga VAR man kunde köpa grejorna!
MvH. Pierre Broberg
Ps. Det är till en 82:a om det skulle göra någon skillnad. Ds.
Dämpare
Posted: 2004-06-28 15:38:09
by 931Melander
Har precis bytt dämpare själv och hittade Gula Koni begagnade.
Det är fjäderben med ställbar fjäderförspänning = du kan ställa in höjden på bilen , vidare så är det ställbar returdämpning och de är helt renoveringsbara = hittar de ett par som är lite trött så kan du få dem i nyskick igen.
Röda Koni = gat dämpare för mer standad körning
Gula Koni = gat o bandämpare för sportigare körning
Svarta Koni = retro dämpare för gammelbilar
Lars Dahlin (tror jag han heter) i Stockholm säljer och modifierar Koni dämpare.
Något fel i mitt inlägg finns säkert så säg gärna till.
Fredde
Posted: 2004-06-28 20:56:04
by Aspen
Stötdämparexperten i Stockholm har varit mkt hjälpsamma för min del! Siktar själv på ett par "gula Koni"!
Posted: 2004-06-28 21:01:28
by Pär Hylander
Vad ska du använda bilen till? Det är rätt avgörande. Ex, std fjäderkonstant ca 20 N/mm, racing ca 100 N/mm
Posted: 2004-06-29 08:13:55
by broberg
Pär : något mellanting?
Det är ju "bruksbil" under sommaren men passar ju på o rasta bilen på småvägar och bana när tillfälle bjuds!
(Vill sänka bilen ca 30mm)
Edit vad står "N" för?
Posted: 2004-06-29 08:56:08
by Magnus K
N = Newton... SI-enhet för kraft.
N/mm = ungefär hårdheten på fjädern.
Mvh
Mangan, jourhavande messerschmitt...
Posted: 2004-06-30 01:33:49
by Maxx
Om jag tolkar N/mm som "antal newton det krävs för att pressa ihop fjädern 1 millimeter", tolkar jag det rätt då?
Posted: 2004-06-30 08:02:55
by Magnus K
Maxx, jag tror du tolkar rätt!
Mvh
Mangan
Posted: 2004-06-30 08:44:28
by Pär Hylander
Ja, det stämmer.
En ide är att satsa på fjädrar och stavar från en Turbo S, dom är lite hårdare än N/A, men inte så mycket.
Ska man ha ännu hårdare får man nog använda rejsfjädrar fram som har annan diamter och kräver adapter mot fjäderbenet. Fördelen är att dom finns i många olika längder. Bak behöver man nog coilover om man itne hittar på ngt special med stavarna, har iofs hört talas om modifierade 911-stavar.
Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
Posted: 2004-06-30 08:45:21
by Pär Hylander
Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....
Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
sänkning
Posted: 2004-07-01 10:24:53
by patrick
Jag monterade SACHS dämpare från Autoexperten i våras. Till detta blev det sänkta fjädrar från KILEN (Mekonomen).
Dämparna fram tror jag gick lös på 1200:-st. och bak 100:-st.
Fjädersatsen kostar 1500:-.
Funkar kalas för "vanlig" buskörning tycker jag. Hade tidigare gula Koni runtom. Känner ingen större skillnad, men jag har en ganska sympatisk körstil.
Nämnas kan ju att säljaren på Autoexperten menar att dom enbart säljer SACHS då dom alltid överträffar orginaltillverkarens kvalitetskrav. Det har han betalt för att säga
Patrick
Posted: 2004-07-05 21:53:23
by broberg
Pär Hylander wrote:Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
Sänker Turbo-s fjädrarna bilen något? Kan ju iofs kolla själv men.. är trött.. har stått på macken sen två..
Posted: 2004-07-06 00:06:02
by 944_Driver
Jag kör ett par vanlig sänkningsfjädrar fram (jamex), vet ej hur mycket det sänker men lite är det väl. Bak kör jag ett par turbo-s stavar justerade så att bilen är jämnhög fram och bak.
//Magnus
Posted: 2004-07-06 17:37:26
by Eddie Varvstopp
Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....
Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
... dumenar
http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..
Löjligt trevliga priser också
Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Posted: 2004-07-06 21:35:54
by Pär Hylander
Eddie Varvstopp wrote:Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....
Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
... dumenar
http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..
Löjligt trevliga priser också
Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Just det ja, mitt minne lämnar lite att önska.
Det är inte mig Eddie refererar till, utan Pär Hansson som har BMP Automotive.