Sänkningssats

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Sänkningssats

#1 Post by broberg »

Jupp, sänka bilen vet man ju, efter att ha sett Måns bil, är ett måste!

Och eftersom dämparna är slut så tänkte jag att jag skulle fixa allt på en gång.


Så frågan är.. Vad ska man välja för dämpare resp. fjädrar..
Finns det någon komplett satts till hela bilen? av t.ex ett märke.. koni? Eller blandat i ett paket framställt av en ÅF?


Och när ni nämner något, så skulle det vara kanon om ni kunde säga VAR man kunde köpa grejorna!


MvH. Pierre Broberg

Ps. Det är till en 82:a om det skulle göra någon skillnad. Ds.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Dämpare

#2 Post by 931Melander »

Har precis bytt dämpare själv och hittade Gula Koni begagnade.
Det är fjäderben med ställbar fjäderförspänning = du kan ställa in höjden på bilen , vidare så är det ställbar returdämpning och de är helt renoveringsbara = hittar de ett par som är lite trött så kan du få dem i nyskick igen.
Röda Koni = gat dämpare för mer standad körning
Gula Koni = gat o bandämpare för sportigare körning
Svarta Koni = retro dämpare för gammelbilar

Lars Dahlin (tror jag han heter) i Stockholm säljer och modifierar Koni dämpare.

Något fel i mitt inlägg finns säkert så säg gärna till.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Aspen
S-Poster
Posts: 108
Joined: 2004-04-23 15:13:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm/Enskede
Contact:

#3 Post by Aspen »

Stötdämparexperten i Stockholm har varit mkt hjälpsamma för min del! Siktar själv på ett par "gula Koni"!
Regionsombud Stockholm - PCS
PCS #5078
Röd 944 -85b
Vit 911 3,2 -84
Saab 9-5 Aero Kombi
Saan 9-3 2,0T SS
www.alltommotor.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Vad ska du använda bilen till? Det är rätt avgörande. Ex, std fjäderkonstant ca 20 N/mm, racing ca 100 N/mm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

Pär : något mellanting?
Det är ju "bruksbil" under sommaren men passar ju på o rasta bilen på småvägar och bana när tillfälle bjuds!


(Vill sänka bilen ca 30mm)


Edit vad står "N" för?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

N = Newton... SI-enhet för kraft. :)

N/mm = ungefär hårdheten på fjädern.

Mvh
Mangan, jourhavande messerschmitt...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Om jag tolkar N/mm som "antal newton det krävs för att pressa ihop fjädern 1 millimeter", tolkar jag det rätt då?
Last edited by Maxx on 2004-06-30 11:40:23, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Maxx, jag tror du tolkar rätt!

Mvh
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Ja, det stämmer.

En ide är att satsa på fjädrar och stavar från en Turbo S, dom är lite hårdare än N/A, men inte så mycket.

Ska man ha ännu hårdare får man nog använda rejsfjädrar fram som har annan diamter och kräver adapter mot fjäderbenet. Fördelen är att dom finns i många olika längder. Bak behöver man nog coilover om man itne hittar på ngt special med stavarna, har iofs hört talas om modifierade 911-stavar.

Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....

Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

sänkning

#11 Post by patrick »

Jag monterade SACHS dämpare från Autoexperten i våras. Till detta blev det sänkta fjädrar från KILEN (Mekonomen).
Dämparna fram tror jag gick lös på 1200:-st. och bak 100:-st.
Fjädersatsen kostar 1500:-.
Funkar kalas för "vanlig" buskörning tycker jag. Hade tidigare gula Koni runtom. Känner ingen större skillnad, men jag har en ganska sympatisk körstil.
Nämnas kan ju att säljaren på Autoexperten menar att dom enbart säljer SACHS då dom alltid överträffar orginaltillverkarens kvalitetskrav. Det har han betalt för att säga :)

Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#12 Post by broberg »

Pär Hylander wrote:Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)

Sänker Turbo-s fjädrarna bilen något? Kan ju iofs kolla själv men.. är trött.. har stått på macken sen två..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Jag kör ett par vanlig sänkningsfjädrar fram (jamex), vet ej hur mycket det sänker men lite är det väl. Bak kör jag ett par turbo-s stavar justerade så att bilen är jämnhög fram och bak.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#14 Post by Eddie Varvstopp »

Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....

Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
... dumenar http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..
Löjligt trevliga priser också :D
Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:
Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....

Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
... dumenar http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..
Löjligt trevliga priser också :D
Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Just det ja, mitt minne lämnar lite att önska.

Det är inte mig Eddie refererar till, utan Pär Hansson som har BMP Automotive.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users