Sänkningssats
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Sänkningssats
Jupp, sänka bilen vet man ju, efter att ha sett Måns bil, är ett måste!
Och eftersom dämparna är slut så tänkte jag att jag skulle fixa allt på en gång.
Så frågan är.. Vad ska man välja för dämpare resp. fjädrar..
Finns det någon komplett satts till hela bilen? av t.ex ett märke.. koni? Eller blandat i ett paket framställt av en ÅF?
Och när ni nämner något, så skulle det vara kanon om ni kunde säga VAR man kunde köpa grejorna!
MvH. Pierre Broberg
Ps. Det är till en 82:a om det skulle göra någon skillnad. Ds.
Och eftersom dämparna är slut så tänkte jag att jag skulle fixa allt på en gång.
Så frågan är.. Vad ska man välja för dämpare resp. fjädrar..
Finns det någon komplett satts till hela bilen? av t.ex ett märke.. koni? Eller blandat i ett paket framställt av en ÅF?
Och när ni nämner något, så skulle det vara kanon om ni kunde säga VAR man kunde köpa grejorna!
MvH. Pierre Broberg
Ps. Det är till en 82:a om det skulle göra någon skillnad. Ds.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
Dämpare
Har precis bytt dämpare själv och hittade Gula Koni begagnade.
Det är fjäderben med ställbar fjäderförspänning = du kan ställa in höjden på bilen , vidare så är det ställbar returdämpning och de är helt renoveringsbara = hittar de ett par som är lite trött så kan du få dem i nyskick igen.
Röda Koni = gat dämpare för mer standad körning
Gula Koni = gat o bandämpare för sportigare körning
Svarta Koni = retro dämpare för gammelbilar
Lars Dahlin (tror jag han heter) i Stockholm säljer och modifierar Koni dämpare.
Något fel i mitt inlägg finns säkert så säg gärna till.
Fredde
Det är fjäderben med ställbar fjäderförspänning = du kan ställa in höjden på bilen , vidare så är det ställbar returdämpning och de är helt renoveringsbara = hittar de ett par som är lite trött så kan du få dem i nyskick igen.
Röda Koni = gat dämpare för mer standad körning
Gula Koni = gat o bandämpare för sportigare körning
Svarta Koni = retro dämpare för gammelbilar
Lars Dahlin (tror jag han heter) i Stockholm säljer och modifierar Koni dämpare.
Något fel i mitt inlägg finns säkert så säg gärna till.
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Aspen
- S-Poster
- Posts: 108
- Joined: 2004-04-23 15:13:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm/Enskede
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Pär : något mellanting?
Det är ju "bruksbil" under sommaren men passar ju på o rasta bilen på småvägar och bana när tillfälle bjuds!
(Vill sänka bilen ca 30mm)
Edit vad står "N" för?
Det är ju "bruksbil" under sommaren men passar ju på o rasta bilen på småvägar och bana när tillfälle bjuds!
(Vill sänka bilen ca 30mm)
Edit vad står "N" för?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om jag tolkar N/mm som "antal newton det krävs för att pressa ihop fjädern 1 millimeter", tolkar jag det rätt då?
Last edited by Maxx on 2004-06-30 11:40:23, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, det stämmer.
En ide är att satsa på fjädrar och stavar från en Turbo S, dom är lite hårdare än N/A, men inte så mycket.
Ska man ha ännu hårdare får man nog använda rejsfjädrar fram som har annan diamter och kräver adapter mot fjäderbenet. Fördelen är att dom finns i många olika längder. Bak behöver man nog coilover om man itne hittar på ngt special med stavarna, har iofs hört talas om modifierade 911-stavar.
Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
En ide är att satsa på fjädrar och stavar från en Turbo S, dom är lite hårdare än N/A, men inte så mycket.
Ska man ha ännu hårdare får man nog använda rejsfjädrar fram som har annan diamter och kräver adapter mot fjäderbenet. Fördelen är att dom finns i många olika längder. Bak behöver man nog coilover om man itne hittar på ngt special med stavarna, har iofs hört talas om modifierade 911-stavar.
Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
sänkning
Jag monterade SACHS dämpare från Autoexperten i våras. Till detta blev det sänkta fjädrar från KILEN (Mekonomen).
Dämparna fram tror jag gick lös på 1200:-st. och bak 100:-st.
Fjädersatsen kostar 1500:-.
Funkar kalas för "vanlig" buskörning tycker jag. Hade tidigare gula Koni runtom. Känner ingen större skillnad, men jag har en ganska sympatisk körstil.
Nämnas kan ju att säljaren på Autoexperten menar att dom enbart säljer SACHS då dom alltid överträffar orginaltillverkarens kvalitetskrav. Det har han betalt för att säga
Patrick
Dämparna fram tror jag gick lös på 1200:-st. och bak 100:-st.
Fjädersatsen kostar 1500:-.
Funkar kalas för "vanlig" buskörning tycker jag. Hade tidigare gula Koni runtom. Känner ingen större skillnad, men jag har en ganska sympatisk körstil.
Nämnas kan ju att säljaren på Autoexperten menar att dom enbart säljer SACHS då dom alltid överträffar orginaltillverkarens kvalitetskrav. Det har han betalt för att säga

Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Pär Hylander wrote:Lätta vägen är turbo S-grejor... (som dock är rätt mjukt tycker jag)
Sänker Turbo-s fjädrarna bilen något? Kan ju iofs kolla själv men.. är trött.. har stått på macken sen två..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
... dumenar http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....
Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
Löjligt trevliga priser också

Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Just det ja, mitt minne lämnar lite att önska.Eddie Varvstopp wrote:... dumenar http://home.swipnet.se/bmp/ ..??!!..Pär Hylander wrote:Vad gäller dämparna så hade jag kollat noga på AVO....
Har en svensk återförsäljare som är mkt trevlig, återkommer med url
Löjligt trevliga priser också![]()
Drömmer själv om en turbo cup sättning på min N/A därifrån. Får först höra med Pär om han har insatsdämpare till min bil...
Det är inte mig Eddie refererar till, utan Pär Hansson som har BMP Automotive.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users