Page 1 of 1

vevhusvent

Posted: 2004-06-27 18:25:29
by Thom
min bil trycker ut olja genom vevhusventilatinen märkte det i dag nån som kan säga va det är.

Posted: 2004-06-27 19:14:13
by Magnus K
Gissning från mig som är lite nybörjare:
För högt oljetryck, kanske skador på kolv/kolvringar?

Vad är det för bil? En turbo?

Mvh
Mangan

Posted: 2004-06-27 19:32:51
by Thom
det är en 924 2,0 -77 ej turbo. bilen har stått i 3 år starta den med gammla olja körde ca 2 mil med den sen bytte ja filter och olja har kört lungt med den tills i dag va ja uppe i ja lite mer än va man fick på motorvägen. när ja kom hem såg ja va som hadde hänt oljan rann ut ur filterboxen. kan säga att bilen har gått ca 50 mil sen oljebyte, titta på stickan och då har det skunkit nästan till hälften. börja fundera på motorrenovering :cry:

Posted: 2004-06-27 21:16:15
by Magnus K
Fortsatta råd från en nybörjare (som hoppas att Racing eller Hylander eller nån mer duktig ser o ger mer råd!) så ta inte mina ord för 100% korrekta, OK!?

Komp-prov vore kanske ett bra nästa steg?

Hoppas verkligen det ordnar sig! :(
Mangan

Posted: 2004-06-28 21:07:50
by Pär Hylander
Jag vet inte så mkt mer än vad jag skriver nu.

Kompprov är ju inte fel att göra. En annan grej är att lossa slangen som vevhusventen kommer i och se hur mycket det puffar/ryker där. Tror bilen ska vara driftsvarm för att ge rättvisande resultat.

Posted: 2004-06-28 21:20:36
by ninetofour
Min 924 rann över lite in i luftfiltret men detta berodde på att det blivit för mycketolja i motorn. Eller rättare sagt flera startförsök utan start varvid bränslet kommit ner och blandat sig med oljan och sedan efter ett tag stigit så högt att vid körning har olja/bensinblandning trängt ut via luftfilter. :?:

Posted: 2004-06-28 21:23:35
by notetoself
ninetofour wrote: Eller rättare sagt flera startförsök utan start ...
För att förtydliga... Veckor av... Ville bara påpeka att flera i detta fallet
är närmare tresiffrigt än tvåsiffrigt. :roll:

/x

Posted: 2004-06-29 04:08:18
by Thom
som ja skrev förut så befarar ja det värsta att oljeringarna sitter fast, har inte tagit kompprov ska göra det i dag, det poffar och ryker ur slangen när man kör lungt det är när man kört hårt då kommer det olja.

Posted: 2004-06-29 07:20:10
by Pär Hylander
Thom wrote:som ja skrev förut så befarar ja det värsta att oljeringarna sitter fast, har inte tagit kompprov ska göra det i dag, det poffar och ryker ur slangen när man kör lungt det är när man kört hårt då kommer det olja.
Min erfarenhet säger att det kan vara översta (och/eller mittre) ringen på någon eller några kolvar som är trasig. Kan även vara ringbalksbrott. :cry:

Posted: 2004-06-29 19:13:12
by Thom
har nu tagit komp prov och det verkar ok. 10.5 på 1an, 10.5 på2an, 10,7 på 3an, 10,6 på 4an. ja utersluter inte oljeringarna ska nog lyfta ur motor till helgen. nån som bytt ringar och lager så man kan få en liten pris bildning va det kommer att kosta

Posted: 2004-06-29 19:24:37
by Magnus K
Komp-provet verkar ju vara helt OK & jämnt, varför ska du riva ut motorn i så fall?

(Ursäkta om frågan verkar dum, jag försöker lära mig...)

Mvh
Mangan

Posted: 2004-06-29 21:18:29
by Thom
måste ju få bukt på vevhuskompet. är inte glad ska ja säga. va och titta på en turbosnurra som min gammla boss har men den token har lämnat den ute så den satt fast. sen skulle han ha dyra pengar för den.

Posted: 2004-06-30 21:05:59
by Andreas Nitsche
Bara ett litet dumt inlägg: På gamla Volvo sitter det ett litet filter i vevhusventilationen som kallas flamfälla. Om detta blir igensatt, vilket det blir med tiden, så får man väldigt tryck i resten av systemet. Det påminner nästan om en blåst toppackning. Kanske ventilationen går flera vägar och någon är igensatt och trycket då blir för högt i den rena kanalen?? Jag tycker nog att kompet skulle vara sämre om någon ring hade satt sig eller i alla fall mer ojämnt. Kolla alla skumma slangar så att de är fria från gegg innan du river maskin. Kanske rejsputtarna här vet mer om det???? :?

Posted: 2004-06-30 23:40:31
by Magnus K
Andreas har en poäng där. Det sitter en plupp på motorblocket under insuget, jag tror att det är därifrån som vevhusventen utgår. Den pryttlen kan bli igensatt och bör väl rengöras nån gång...

924board.com's forum hade en sån tråd, ska se om jag hittar den nu...

Mvh
Mangan

Posted: 2004-06-30 23:47:28
by Magnus K
Njaaa, hittar ingen bra tråd på 924board.com men den här kanske liknar ditt problem?
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... ase+blowby

Mvh
Mangan