"Dunkande" ljud från bakre regionerna..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
skipper
S-Poster
Bilmodell: 931 2st
Årsmodell: 1979

"Dunkande" ljud från bakre regionerna..

#1 Post by skipper »

Tjena, har en 924;a som det dunkar och slår, nån stans där bakifrån när man tex startar.

Kan det vara en knut som håller på att säga upp sig?? Nån som vet vad knutar kostar?? Vart i sthlm kan man få fatt på knutar?

// Lasse

broberg
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by broberg »

liknande problem på min 944 (82) .. och det är växellådans bussningar som har gett sig, så detblir lite glapp.. så vid varje gaspådrag och när man släpper efter så dunkar det till..

gör man försiktiga gaspådrag så låter det minder eller ingenting!

det är som jag hört ett väldigt vanligt problem på 944.. förmodligen då också på 924:or..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Lilljeqvist-83
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Lilljeqvist-83 »

När min yttre drivknut gav upp i vintras så klonkade det något hemskt vid belastning (gaspådrag eller motorbromsning), men med konstant fart gick det bra. Jag trodde länge att det var nånting i bakbromsen som satt löst eftersom det blev tillfälligt bättre varje gång jag rivit isär trummorna men det visade sig som sagt vara en knut.

Jag betalade 1183:- för en ny om jag inte minns fel (beställde hem hos den lokala VAG-firman).

Om man låg under bilen och drog i drivaxeln så kunde man klart och tydligt känna glappet i knuten i alla fall, kanske kan vara värt att kika på?
MVH Johan Lilljeqvist
Porsche 924 -82, svart metallic
Porsche 944S -88, svart metallic
PCS# 8308b

Post Reply