Inget turbo tryck längre?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

Inget turbo tryck längre?

#1 Post by ralle »

Min Turbo -89 laddar bara 1,1 istället för 1,8 -1,9? I övrigt går den bra. Några förslag vad man först ska börja leta?


MVH
Ralle
Porsche 911

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Börja med popoff-ventilen om den har helt membran. Den sitter enkelt till och är rätt billig. Svart plastmojäng som om jag inte minns fel sitter strax bakom/innanför vänster lyckta.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Rasmus Holmgård
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-03-29 23:38:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

#3 Post by Rasmus Holmgård »

kolla så att alla vakumslangar sitter som dom ska, dom kan ha en tendens till att lossna ibland.
Mvh "Rarre"

944 turbo S -88 SÅLD

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Du nollställer bilen genom att slå av tändningne på bilen..

Slår av tändningnen efter felet inträffat och sedan på igen och kolla om den direkt går in i skyddat läge 1,1 bar eller om den fungerar... Kanske var ett temporärt fel.

Sen så har du ju ett diagnosuttag som du kan läsa ut felkoder ifrån om det är någon sensor som strular... Men den infon får du fråga nån annan om.

Min bil la med av tvärt och sen så gick den bara i skyddat läge... Mitt fix var att byta sensorn som sitter på gasspjällshuset och så passade jag på att rengära gasspjällshuset samt blåsa rent uttaget till vakumslangen som sitter fast under gasspjälls huset och går till bränsle regulatorn.

Kolla som tidigare inlägg säger att poff off ventilen är hel... NR 24

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#5 Post by notetoself »

Varför kallar ni den popoff-ventil??? Aldrig hört
den benämningen. Var kommer det från?

Bypassventil är namnet som används i saab-kretsar iallafall...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Popoff-ventil i min terminologi brukar vara en säkerhetsventil som skyddar motorn mot skenande laddtryck? P-A (Turbo-Puh vet nog vem jag menar) har en sån uppe vid insuget på sin monster-Snaab...

Bypass-ventil eller avlastningsventil eller (om den släpper ut luften till motorrummet) dump-ventil. Uppenbarligen ett kärt barn. :)

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Magnus K wrote:Popoff-ventil i min terminologi brukar vara en säkerhetsventil som skyddar motorn mot skenande laddtryck? P-A (Turbo-Puh vet nog vem jag menar) har en sån uppe vid insuget på sin monster-Snaab...

Bypass-ventil eller avlastningsventil eller (om den släpper ut luften till motorrummet) dump-ventil. Uppenbarligen ett kärt barn. :)

Mvh
Mangan
humn. Nja, den släpper ut trycket vid växling vid acceleration för att
bibehålla turbos varv. Annars får den ett mottryck vilken drar ner
varvet på stressfläkten.

Har du LMM så måste du cirkulera luften tillbax in i systemet för att
bränsleblandningen - då har du en bypassventil.
Har du absoluttrycksgivare eller liknande system så kan du släppa
luften rakt ut - då har du en dumpventil. *pschhhht* säger den.

(jodå, jag har allt haft en del att göra med den pojken)

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Bypass är nog mer korrekt ja
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#9 Post by karpis »

Tjena! Prova om magnetventilen som sitter under insuget om den fungerar! har den fastnat eller gått sönder så får du detta fenomen som du beskriver!

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Bra grabbar.. kanske fel ordval men ville inte klydda till det för mycket.. ska bättra mig och rätta till det direkt ;)

Men är nyfiken på vad det är för magnetventil under insuget..

Skulle någon kunna peka ut den på en sprängskiss på den här länken (viket nummer och vilken skiss)

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... efault.htm

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

Hehe, det var inte meningen att klanka på ordvalet
på något sätt. Aldrig hört begreppet innan! =)

However... Kikade lite på bilderna på länken men
det var rätt många och ja. Sverige har just missat
semin, så jag letade inte ihjäl mig.

Dock - återigen måste jag referera till Saab, men
jag har svårt att tro att det kan se ut på så
många olika sätt.

Leta upp stressfläkten och wastegaten på den.
Från den lär det gå en vaccumslang till en liten
moj med gissningsvis tre anslutningar. Där
har du din magnetventil. 3 slanganslutningar
och en kabel till den.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Seså Puh...Wastegate integrerad med turbon...Riktiga sportbilar har separat wastegate ;-)
I 951:ans fall sitter wastegaten under bilen vid startmotorn, från den borde det komma upp en slang på passagerarsidan om kopplingskåpan. Denna går till en magnetventil som sitter nära motorns bakkant under insuget. Cycling valve brukar jänkarna kalla den. Den styrs av KLR boxen och reglerar lufttrycket till wastegaten och därigenom laddtrycket.

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
Detalj 29 borde det vara.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#13 Post by notetoself »

Tomas wrote:Seså Puh...Wastegate integrerad med turbon...Riktiga sportbilar har separat wastegate ;-)

http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
Detalj 29 borde det vara.
Haha... Helt riktigt Tomas. Som sagt, har ju åkt Saab bara hjue! =)
(skall dock besikta 924an imorgon!!!)

Ja, det är tveklöst 29:an.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#14 Post by claves »

Er magnetventil hade jag kallat taktventil.... Skumma grejer det här... ;)

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

ralle
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2004-03-29 20:36:21
Contact:

#15 Post by ralle »

Vilket nummer har gasspjällssensorn på den bilden som publiserades? Jag vet inte hur den ser ut?
Kan man testa den på något sett och se om den fungerar eller måste man chansa och köpa en ny.
Det känns som den ligger i "skyddat läge"
Kan man se om den är trasig via diagnos uttaget? Då borde man isåfall kunna åka till Porsche center oh be dem ta en snabb koll med datorn.

MVH
Ralle
Porsche 911

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users