Inget turbo tryck längre?
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
Inget turbo tryck längre?
Min Turbo -89 laddar bara 1,1 istället för 1,8 -1,9? I övrigt går den bra. Några förslag vad man först ska börja leta?
MVH
Ralle
MVH
Ralle
Porsche 911
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Du nollställer bilen genom att slå av tändningne på bilen..
Slår av tändningnen efter felet inträffat och sedan på igen och kolla om den direkt går in i skyddat läge 1,1 bar eller om den fungerar... Kanske var ett temporärt fel.
Sen så har du ju ett diagnosuttag som du kan läsa ut felkoder ifrån om det är någon sensor som strular... Men den infon får du fråga nån annan om.
Min bil la med av tvärt och sen så gick den bara i skyddat läge... Mitt fix var att byta sensorn som sitter på gasspjällshuset och så passade jag på att rengära gasspjällshuset samt blåsa rent uttaget till vakumslangen som sitter fast under gasspjälls huset och går till bränsle regulatorn.
Kolla som tidigare inlägg säger att poff off ventilen är hel... NR 24
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
/Claves
Slår av tändningnen efter felet inträffat och sedan på igen och kolla om den direkt går in i skyddat läge 1,1 bar eller om den fungerar... Kanske var ett temporärt fel.
Sen så har du ju ett diagnosuttag som du kan läsa ut felkoder ifrån om det är någon sensor som strular... Men den infon får du fråga nån annan om.
Min bil la med av tvärt och sen så gick den bara i skyddat läge... Mitt fix var att byta sensorn som sitter på gasspjällshuset och så passade jag på att rengära gasspjällshuset samt blåsa rent uttaget till vakumslangen som sitter fast under gasspjälls huset och går till bränsle regulatorn.
Kolla som tidigare inlägg säger att poff off ventilen är hel... NR 24
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Popoff-ventil i min terminologi brukar vara en säkerhetsventil som skyddar motorn mot skenande laddtryck? P-A (Turbo-Puh vet nog vem jag menar) har en sån uppe vid insuget på sin monster-Snaab...
Bypass-ventil eller avlastningsventil eller (om den släpper ut luften till motorrummet) dump-ventil. Uppenbarligen ett kärt barn.
Mvh
Mangan
Bypass-ventil eller avlastningsventil eller (om den släpper ut luften till motorrummet) dump-ventil. Uppenbarligen ett kärt barn.

Mvh
Mangan
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
humn. Nja, den släpper ut trycket vid växling vid acceleration för attMagnus K wrote:Popoff-ventil i min terminologi brukar vara en säkerhetsventil som skyddar motorn mot skenande laddtryck? P-A (Turbo-Puh vet nog vem jag menar) har en sån uppe vid insuget på sin monster-Snaab...
Bypass-ventil eller avlastningsventil eller (om den släpper ut luften till motorrummet) dump-ventil. Uppenbarligen ett kärt barn.
Mvh
Mangan
bibehålla turbos varv. Annars får den ett mottryck vilken drar ner
varvet på stressfläkten.
Har du LMM så måste du cirkulera luften tillbax in i systemet för att
bränsleblandningen - då har du en bypassventil.
Har du absoluttrycksgivare eller liknande system så kan du släppa
luften rakt ut - då har du en dumpventil. *pschhhht* säger den.
(jodå, jag har allt haft en del att göra med den pojken)
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Bra grabbar.. kanske fel ordval men ville inte klydda till det för mycket.. ska bättra mig och rätta till det direkt ;)
Men är nyfiken på vad det är för magnetventil under insuget..
Skulle någon kunna peka ut den på en sprängskiss på den här länken (viket nummer och vilken skiss)
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... efault.htm
/Claves
Men är nyfiken på vad det är för magnetventil under insuget..
Skulle någon kunna peka ut den på en sprängskiss på den här länken (viket nummer och vilken skiss)
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... efault.htm
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Hehe, det var inte meningen att klanka på ordvalet
på något sätt. Aldrig hört begreppet innan! =)
However... Kikade lite på bilderna på länken men
det var rätt många och ja. Sverige har just missat
semin, så jag letade inte ihjäl mig.
Dock - återigen måste jag referera till Saab, men
jag har svårt att tro att det kan se ut på så
många olika sätt.
Leta upp stressfläkten och wastegaten på den.
Från den lär det gå en vaccumslang till en liten
moj med gissningsvis tre anslutningar. Där
har du din magnetventil. 3 slanganslutningar
och en kabel till den.
/x
på något sätt. Aldrig hört begreppet innan! =)
However... Kikade lite på bilderna på länken men
det var rätt många och ja. Sverige har just missat
semin, så jag letade inte ihjäl mig.
Dock - återigen måste jag referera till Saab, men
jag har svårt att tro att det kan se ut på så
många olika sätt.
Leta upp stressfläkten och wastegaten på den.
Från den lär det gå en vaccumslang till en liten
moj med gissningsvis tre anslutningar. Där
har du din magnetventil. 3 slanganslutningar
och en kabel till den.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Seså Puh...Wastegate integrerad med turbon...Riktiga sportbilar har separat wastegate 
I 951:ans fall sitter wastegaten under bilen vid startmotorn, från den borde det komma upp en slang på passagerarsidan om kopplingskåpan. Denna går till en magnetventil som sitter nära motorns bakkant under insuget. Cycling valve brukar jänkarna kalla den. Den styrs av KLR boxen och reglerar lufttrycket till wastegaten och därigenom laddtrycket.
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
Detalj 29 borde det vara.
Tomas

I 951:ans fall sitter wastegaten under bilen vid startmotorn, från den borde det komma upp en slang på passagerarsidan om kopplingskåpan. Denna går till en magnetventil som sitter nära motorns bakkant under insuget. Cycling valve brukar jänkarna kalla den. Den styrs av KLR boxen och reglerar lufttrycket till wastegaten och därigenom laddtrycket.
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
Detalj 29 borde det vara.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Haha... Helt riktigt Tomas. Som sagt, har ju åkt Saab bara hjue! =)Tomas wrote:Seså Puh...Wastegate integrerad med turbon...Riktiga sportbilar har separat wastegate
http://ultrafunky.d2g.com/Guest/Porsche ... 107-27.jpg
Detalj 29 borde det vara.
(skall dock besikta 924an imorgon!!!)
Ja, det är tveklöst 29:an.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
Vilket nummer har gasspjällssensorn på den bilden som publiserades? Jag vet inte hur den ser ut?
Kan man testa den på något sett och se om den fungerar eller måste man chansa och köpa en ny.
Det känns som den ligger i "skyddat läge"
Kan man se om den är trasig via diagnos uttaget? Då borde man isåfall kunna åka till Porsche center oh be dem ta en snabb koll med datorn.
MVH
Ralle
Kan man testa den på något sett och se om den fungerar eller måste man chansa och köpa en ny.
Det känns som den ligger i "skyddat läge"
Kan man se om den är trasig via diagnos uttaget? Då borde man isåfall kunna åka till Porsche center oh be dem ta en snabb koll med datorn.
MVH
Ralle
Porsche 911
Who is online
Users browsing this forum: No registered users