Page 1 of 3
Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)
Posted: 2007-01-30 06:45:12
by Jon80
Sökte lite, utan att finna.. Men jag är rätt säker på att detta redan blivit besvarat förut... Nåväl, Patrik får lyncha mig
Har inte fått någon riktigt bra bild över det här med Spoolup på tidiga Turbo, och sena. Alltså 220Hk jämfört med 250hk bilarna. Om nu inte minnet sviker, så är skillnaden på turboaggregaten den att 220hk bilarna åker med 26/6 turbo, och 250hk bilarna med 26/7 turbo?
Men är spooluptiden kortare på 26/6 turbon?
Mvh Jon
Posted: 2007-01-30 08:16:46
by spirou944t
Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Edit...Jag blandade ihop det rätt bra...sorry

Posted: 2007-01-30 08:54:23
by Jon80
spirou944t wrote:Om jag inte blandar ihop allt så tror jag att 250Hk har 28/7.
220 har 26/6, och så finns det den sk hybriden som heter 26/7.
Måste ha levt i en skyddad värld som missat detta
Hur är spoolupen på dessa olika aggregat då? Längre spoolup ju större turbo?
Posted: 2007-01-30 10:22:04
by gurra
220hk-modellens turbo heter K26/6 medans 250hk-modellens turbo heter K26/8.
K26 är själva kompressorn och den andra siffran (6 resp

är storleken på turbinhuset.
Mindre turbinhus ger snabbare spoolup men samtidigt högre mottryck. Mottrycket ger sig främst till känna på högre varv och det är delvis därför K26/6 "storknar" lite lättare på högre varv med högt laddtryck jämfört med sin storebror.
Hyrbriden ni syftar på är nog K27/8. Då har man tagit den större kompressordelen, K27, och satt ihop med 8ans eller tex 6ans turbinhjul och hus.
Posted: 2007-01-30 10:27:04
by Pär Hylander
När jag pratade med GIK i höstas så svävades det lite på målet när jag frågade hur man ska utläsa siffrorna. Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter. Alltså ungefär som gurra skriver ovan.
Posted: 2007-01-30 10:34:29
by gurra
Pär Hylander wrote:Men vid ngt tillfälle sas det att 6an resp 8an på slutet skulle vara tvärsnittsarean på inloppen av turbinen uttryckt i kvadratcentimeter.
Det stämmer.
Skillnad i spoolup brukar vara ca 500 rpm.
Posted: 2007-01-30 10:45:21
by anders44
om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8 ) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. kult å se hvor stor forskjell det faktisk utgjør.
noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.
p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
Posted: 2007-01-30 10:50:04
by gurra
anders44 wrote:om du surfer litt på nett ser du at turbo (KKK26/6) og turbo S (kkk26/8) grafene skiller ca 500rpm som gurra sier. jeg fant dynoprintout av begge snurrene lagt over hverandre i samme ark. rett kul å se hva en "liten" endring som eksoshuset gjør.
noen som vet hva disse snurrene har i ar? evnt mere techspecs på de, kanskje compressor maps? prøvd å google uten hell. ønsker å ha for sammenligningsgrunnlag mot GT30R.
p.s. gurra, bilen jeg kjøpte hadde revline chip i seg, var jo litt kul å se.
Tyvärr är informationen kring dessa gamla aggregat mycket begränsad. Har kompressormaps etc. men inte tillgängligt dessvärre.
Kul med bilen, köpte du den av Lars S?
Mvh Gurra
Posted: 2007-01-30 11:00:33
by anders44
får undersøke litt på audi forums om de har noe data på snurrene. ja. kjøpte av han.. "endel" jobb

men det blir så bra så. holder på å lage thread nu.
Posted: 2007-01-30 11:51:37
by Erol
En följdfråga...
Hur långt räcker 6:ans avgashus? Jag planderar att bygga en hybrid men
vet inte om jag skall använda 6:an för få bättre spoolup eller 7:an för att
få bättre effekt på högre varv...
/ Erol
Posted: 2007-01-30 12:20:53
by gurra
Som sagt, någon 7a finns inte, men jag skulle rekommendera 8an.
6an ger för högt mottryck för att kunna ta ut effekt på högre varv.
Till hur långt 6an räcker finns inga exakta svar då det beror på många faktorer, men jag skulle inte kommendera 6an för effekt över 350hk.
Posted: 2007-01-30 12:53:29
by Jon80
Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
Posted: 2007-01-30 13:05:23
by gurra
Då rekommenderar jag en kullagrad eftermarknadsturbo

Posted: 2007-01-30 13:06:28
by Pär Hylander
Jon80 wrote:Gurra, vad rekommenderar du för oss som gillar att svänga med bilen på bana? Gissar att ingen av orginalsnurrorna är något värst att hänga i granen jämfört med vettiga eftermarknadssnurror, eller?
AndreasZ åkte ju oförskämt hastigt både otrimmat och miljöbilstrimmat med vad jag uppfattar som orginalturbo.

Posted: 2007-01-30 13:12:48
by gurra
Han har en K27 om jag inte missminner mig.
Men bara för att xx åker yy fort betyder det inte att det är helt optimalt
Alltså missförstå mg inte, får man tag i en K27 till bra pengar så är det en kanonbra uppgradering! Men att köpa en K27 i inbyte hos en Svensk turbofirma kostar i stort sett lika mycket som en kullagrad "riktig" turbo!