växelåda och koplingsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
al capone
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2004-06-22 10:38:21
Contact:

växelåda och koplingsproblem

#1 Post by al capone »

:?: köpte en 924 -82 för ett par dagar sen. den går fin och jag är helt kär i bilen. NU till problemen....när jag ligger på dragläge hörs ett skrapande ljud ifrån bilen.som sedan försvinner när jag släppt kopplingen helt. vissa har sagt att det kan vara urtrampningslagret. Kan det stämma???kopplingen är väldigt trög förövrigt.

Mitt andra problem är när jag lägger i backen. Ibland går det hur bra som helst men ibland låter det som att jag försöker lägga i backen utan att koppla.

Är det bara åldern som tar ut sin rätt eller är dessa problem akuta??? Behöver jag en ny låda och en ny koppling eller kan jag köra med de här ljuden ett bra tag till???

väldigt tacksam för svar!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Utrampningslager låter sannolikt på det ljudet.

Jag tror ljudet blir mkt värre innan det blir totalhaveri på lagret (som kanske kan skada kopplingen, svänghjulet och tryckplattan om man har otur). Vågar dock inte lova det. Jag hade nog bytt utrampningslagret ganska omgående trots att det är rätt jobbigt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kopplingen

#3 Post by 931Melander »

Hur är det när du sedan ska växla, tex. 2-3, frikopplar den helt i ordning då?
Urtrampningslagret låter när det belastas.
Tar pedalen väldigt långt nere så kan det ju vara en liten luftning, eller om det är wire en sträckning.


Hur är det Pär: Om man ska ner med transaxeln kan man då göra detta utan att lossa lådan?

Melander

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: kopplingen

#4 Post by Pär Hylander »

931Melander wrote: Hur är det Pär: Om man ska ner med transaxeln kan man då göra detta utan att lossa lådan?

Melander
Tror inte det tyvärr. Fast lådan är iofs ganska lätt att ta ner, fast det är bra att ha en medhjälpare för att hålla balansen på den.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users