Vid fördelaren sitter en liten gummiplugg att ta loss, där ser du en markering i godset, och när det står rätt skall en markering på kamaxeldrevet vara i linje med den.
I bakkant på motorn, rakt ner från torpedväggen finns ett hål för att kolla svänghjulets position. Inte helt lätt att se, men när du är när så ser man mer exakt där.
För grovkoll av vevaxel är det lättast att rycka ur 1:ans stift (längts fram) och sticka ner något där i och sedan vrida runt motorn tills den är i sitt övre dödläge. Använd något lämpligt och var säker på att du vet vad du gör. Tänk på att kolven står i sitt övre läge 2 gånger och du måste då jämföra mot markeringen på kamaxeldrevet.
Åååå Tack tack, det där sparade endet arbete!!
Bytte kam o balansrem på min 951a men det är ett antal årsedan
+att det inte är helt samma motor så jag har lite dålig kåll
men tändkablarna lär nog sitta rätt, då felet kom utan att huven ej hade öppnats. och fullt så illa går den inte.
men kan dubbel kolla, vet ju alldrig vad som har hänt på värkstan mm.
När du ändå är igång tycker jag att du ska testa att byta motortempgivare, det hände med min. Fenomenet kollar du lättast med att vrida på nyckeln 5sek, och sen kolla stiften. Är dom sura, så vrid på nyckeln igen ser man bensin spruta ut så får motorn på tok för mycket bensin som stiften inte klarar av att tända därav så blir bilen sur... Har du dessutom en spricka, så tror jag inte att det gör saken bättre...
Pelle Sörensson wrote:När du ändå är igång tycker jag att du ska testa att byta motortempgivare, det hände med min. Fenomenet kollar du lättast med att vrida på nyckeln 5sek, och sen kolla stiften. Är dom sura, så vrid på nyckeln igen ser man bensin spruta ut så får motorn på tok för mycket bensin som stiften inte klarar av att tända därav så blir bilen sur... Har du dessutom en spricka, så tror jag inte att det gör saken bättre...
Lycka till//Pelle
Bra tipps Pelle.
Var sitter motortemp givaren fysiskt monterad?
Bosse
Axel wrote:Jag hann aldrig skruva i går, men var ute en sväng nu och plockade av insuget!
Kolla sprickan!!!!
F.. va gÖtt att äntligen ha hittat ett fel
Härligt efter så mycket mekande och letande.
Vi håller tummarna för dej.
Ja det är najs!
Jag tror att detta är enda felet.
Har skaffat elektråder för svetsning av gjutalu i dag.
Ska svetsa till helgen...
Skruvar nog ihop den till helgen också, om jag hinner..
Spänningen är oliiiiiiidlig!!!!!!!!
Axel: Jag har inte läst igenom tråden. Men har du haft en inlämnad hos ex.vis Snadén?? Han är ju riktigt duktig på våra bilar och är dessutom billig.
Om jag får lov att ha ett ord med i bilen så skulle jag villja påstå att det extra du kommer att får för bilen när du säljer den hel och fungerande kommer vara mer än det kostar att laga den.
Att sälja trasiga Porschear är ingen bra affär, det kan bli dyrt och folk vill inte betala.
Pehr Johnsson wrote:Axel: Jag har inte läst igenom tråden. Men har du haft en inlämnad hos ex.vis Snadén?? Han är ju riktigt duktig på våra bilar och är dessutom billig.
Om jag får lov att ha ett ord med i bilen så skulle jag villja påstå att det extra du kommer att får för bilen när du säljer den hel och fungerande kommer vara mer än det kostar att laga den.
Att sälja trasiga Porschear är ingen bra affär, det kan bli dyrt och folk vill inte betala.
Du har rätt.
Men jag har typ 20mil till sanden och inget körkort för tungt släp..
+ att jag är så trött på bilj.. som jag har försökt få ordning på till och från i 4år nu.
Och när stans ertjänt bästa verkstad också ger upp efter ca 2månaders arbete.
Nu ska skiten bort.