Vågar du köra på biltemas olja?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#61 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Adde_k skrev:
Står på kvittot att man inte får byta vätskor =(
Jag kan ju säga så här.. Har dom råd att inte byta tillbaks oljan... :?
Jag menar. Du ska ju bara ha en annan.

Det är ju inte så att du ska ha pengar tillbaks...

Men känner dom för att vara griniga på den fronten så kan du ju säga det
att du behåller oljan och köper rätt på nåt annat ställe... Och att du tänker
fortsätta med det...

Går dom inte med på att byta tillbaks en produkt som man inte har nån
nytta av så kan dom ju dra åt helv... :lol:

Köpte själv fel på Texaco och råkade ta en 20w-50 mineral när jag skulle
ha en helsyntet... Åkte tillbaks dan därpå. Sa att det blev fel.

Dom hade inte nån helsyntet 20w/50 och lämna tillbaka fick jag... :)

Stå på dig.. Obruten förpackning= bytesrätt..

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#62 Post by Maxx »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Stå på dig.. Obruten förpackning= bytesrätt.
Där har du fel. Det finns inget i konsumentköplagen som heter "bytesrätt". Köpt är köpt enligt lagen.

"Bytesrätt" (och även "öppet köp") är något man som köpare kommer överens om med säljaren, inget lagen reglerar. Naturligtvis brukar de flesta affärer ha "bytesrätt" eftersom de flesta kunder efterfrågar det, men i det här fallet har ju Biltema uttryckligen skrivit på kvittot att de inte erbjuder någon bytesrätt när det gäller vätskor.

Jag hade iofs åkt tillbaka och försökt ändå.

Däremot har man alltid rätt att reklamera en felaktig vara och detta regleras av Kkl. Läs mer på http://www.konsumentverket.se.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#63 Post by Porrsche »

De motorer jag har plockat isär har vad jag sett aldrig haft avlagringar i oljekanalerna. Skulle inte tveka att byta från mineral till helsyntet i de allra flesta fall.

Ja, Biltema säljer Statoil´s oljor under eget varumärke. Det finns för övrigt mig veterligen bara fyra motorolje-tillverkare i världen, resten är "bara" olika varumärken. Dessa olika "varumärken" kan dock beställa sina oljor med olika specifikationer och gör det oxå i mycket hög utsräckning, därav kan olika oljor skilja sig en hel del i egenskaper. Det är därför inte 100% säkert att biltemas helsyntetiska olja är exakt likadan som Statoils Lazerway men förmodligen är det så.

Den som vill kan nog köra på Biltemas oljor och sova lugnt om nätterna.
Själv använder jag olika helsyntet-oljor från dyrare "varumärken" i Porschen, bara av den anledningen att jag inte vill hitta Biltema-grejer i Porschen...
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Bodens Svarta 944 S2
Addict

#64 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Maxx skrev:
Där har du fel. Det finns inget i konsumentköplagen som heter "bytesrätt". Köpt är köpt enligt lagen.
Du har helt rätt ang kkl... :D

Dock så bryr jag mig inte mkt om denna lag.

Det är ju bra att den finns men tyvärr så finns det tydligt kryphål för
företag som dessa... :?

Jag menade dock att, ska dessa företag få sälja grejer åt mig så ska
då jag få byta en felaktig produkt, även om det beror på att jag som
kund råkat läsa fel på förpackningen... :?

Dvs... Felköp =Bytesrätt enligt mig... Sen får lagen säga vad den vill..

Min lag säger: Om ni inte byter den här varan så ska jag se till så att ni
tappar minst 50 kunder på köpet.... :evil:

/Janne
/Janne fd PCS #9425

Maxx
Addict

#65 Post by Maxx »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Maxx skrev:
Du har helt rätt ang kkl... :D

Dock så bryr jag mig inte mkt om denna lag.

Det är ju bra att den finns men tyvärr så finns det tydligt kryphål för
företag som dessa... :?

Jag menade dock att, ska dessa företag få sälja grejer åt mig så ska
då jag få byta en felaktig produkt, även om det beror på att jag som
kund råkat läsa fel på förpackningen... :?

Dvs... Felköp =Bytesrätt enligt mig... Sen får lagen säga vad den vill..

Min lag säger: Om ni inte byter den här varan så ska jag se till så att ni
tappar minst 50 kunder på köpet.... :evil:

/Janne
Mja ... ska lagen täcka upp för att du inte har koll/är stressad? Produkten är ju inte felaktig på något sätt. Så något kryphål i lagen handlar det ju inte om.

Tvärtom är lagen relativt tillmötesgående mot konsumenten, t ex så har man numera sex månaders garanti enligt lagen, oavsett vad säljaren/tillverkaren säger. Naturligtvis får säljaren/tillverkaren erbjuda en längre garantitid om de så vill. Reklamationstiden är numera tre år, också det en förbättring för oss konsumenter.

Min "lag" säger också "om jag inte är nöjd så kommer jag att tala om det för alla jag känner". :wink: T ex genom att skriva här ...

Men det handlar om marknadföring och kundvård. Så jag hade också gått tillbaka till Biltema och snällt bett att få byta. De har inget att förlora på det.

Ha rätt attityd mot personalen bara. Att börja med att klaga brukar sällan leda till att man får som man vill. Jag har själv stått "på insidan av disken" så jag vet hur man reagerar när folk ilsket fräser (vilket de gör oftare än man kan tro och oftast helt i onödan). Bättre att lungt be att få prata med någon chef eller liknande om personalen inte känner att de kan ta beslutet.

Adde_k
Turbo-Poster

#66 Post by Adde_k »

haha helt sanslöst, ringde biltema idag, de bytar inte tillbaka olja pga. att folk "kan injicera saker med sprutor å så i oljan och på så sätt förstöra den"
mycket ska man höra innan öronen trillar av...
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Maxx
Addict

#67 Post by Maxx »

De kan ju vara så att de har råkat ut för sabotage någongång (jo, en del verkar ha konstiga saker för sig) och därför har regeln om att de inte byter vätskor.

Men åk dit istället och förklara lite försiktigt att du råkade ha lite bråttom sist gång och råkade i hastigheten ta fel olja. Nämn att du var där vid stängningsdags och inte ville att de skulle få vänta i onödan på dig. Oljorna står väl brevid varandra, så det kanske inte är så konstigt att du tog fel? Se lite ömklig ut, brukar funka för mig. :wink: Prata med rätt person, annars blir det kanske svårt.

Adde_k
Turbo-Poster

#68 Post by Adde_k »

hon jag pratade med pratade i sin tur med chefen å hon sa "han sa nej å det bestämdaste!" känns jävligt kört.. nåja.. ska höra med min mekaniker om han har lust att byta lite 5-40 mot 5-50 : > i övrigt tänker jag inte köra på biltemas olja längre pga. detta

Bodens Svarta 944 S2
Addict

#69 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Maxx skrev:
Att börja med att klaga brukar sällan leda till att man får som man vill. Jag har själv stått "på insidan av disken" så jag vet hur man reagerar när folk ilsket fräser (vilket de gör oftare än man kan tro och oftast helt i onödan).
Helt solklart.. Det är ju oftast och nästan alltid den som står vid kassan
som får ta skiten.. Har en bekant som har en benägenhet att brusa upp..
Helt utan anledning dessutom. Han har haft eget företag i
resauranbranschen själv och vet att det kan bli fel ibland, men men..

Det konstigaste är ju till exempel när tåg, flyg eller bussar är
försenade pga väder, nedfallna träd osv...
Då folk får för sig att det är personalens fel att resan blev försenad/inställd... Har varit med om det på väg med tåg från
Boden - Sthlm...

Då var det en medelålders herre som skrek till kökspersonalen att han
skulle minsann ha det ena o det andra och att han solklart skulle
ha tillbaka pengarna för biljetten...

Det var helt klart personalen i resturangvagnens fel att en transformator-
station hade pajat norröver så att tåget från narvik (med vagnar som skulle fortsätta till sthlm) kom försent.. För honom var det det
tydligen så.. :lol:

Dock så behöver man ju inte gilla en del företags regler, men det får man
väl förklara för butikschefen som då får ta upp detta med sin chef osv..

Går inte det så ringer man till huvudkontoret o frågar vad dom
sysslar med...

Funkar inte det så finns det andra företag att handla från..
Det slutar ju ändå bara med att dom tappar kunder...

/Janne
/Janne fd PCS #9425

Adde_k
Turbo-Poster

#70 Post by Adde_k »

men vågar man köra på 5W-40 olja eller får blir den alldeles för trögflytande vid höga temperaturer för våra motorer?

Adde_k
Turbo-Poster

#71 Post by Adde_k »

men vågar man köra på 5W-40 olja eller får blir den alldeles för trögflytande vid höga temperaturer för våra motorer?

Bodens Svarta 944 S2
Addict

#72 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Adde_k skrev:
Den blir inte trögflytande utan tvärtom i så fall..
Ju högre temp desto lägre densitet..

Kör ju själv med en ren sommarolja som jag skrivit tidigare..

Redline:s 20w-50 och den är trög när motorn är sommarkall...
Den blir lättflytande när den nått en bra temp..

Skulle nog tro att 5w-40 funkar utmärkt i våra bilar.. Men det är ju en
allroundolja..

Skulle nog kolla i instruktionsboken och se vad det står.
Där borde finnas rekomendationer ang viskositet på oljorna till bilen..

/Janne
Last edited by Bodens Svarta 944 S2 on 2005-04-30 11:52:50, edited 3 times in total.
/Janne fd PCS #9425

headline
Addict

#73 Post by headline »

Adde_k: Åk tillbaka till affären och var trevlig i disken så får du nästan garanterat byta oljan. Har jobbat en del extra på nämnt ställe samtidigt som jag pluggar och kan som insider ge några tips!

Att ringa och fråga om du kan byta en vara som igentligen inte har nån bytesrätt (vätskor i detta fall) kan vara lika med att skjuta sig själv i foten om du pratar med fel person, vilket du bevisligen gjorde!

Det är ingen idé att bli förvånad, det finns folk till allt var man än hamnar...

Chefen i det här läget håller gärna på saker och ting. Dessutom KANSKE personen du pratade med snart skulle på rast (eller något annat mänskligt som inverkade)* och ville på enklaste sätt bli av med en jobbig kund som ställer massa frågor. Man får ha i åtanke att det är vanliga dödliga i andra änden man snackar med vilket leder till...

Är du vänlig och vill ha hjälp så får du det men räkna inte med mycket om du inte kan vara det!

Mitt råd är att du inte ringer och frågar, stövla in med ett glatt humör med dina dunkar och förklara att du köpte fel precis innan stängningsdax och att du inte hade en aning om att man igentligen inte har rätt till att byta vätskor.

Dels handlar det om service genom att byta oljan och dels handlar det om att bli av med kunden för med största sannolikhet finns det andra kunder som blir sura om dom inte får service tillräckligt snabbt...tyvärr.

Tack för mig
/Gustav

*Ex. Stort tryck på personalen från andra kunder som inte tycker att de får tillräckligt med hjälp vilket dels beror på för liten personalstyrka vilket ger lägre kostnader vilket leder till att man kan ha lägre priser (eller var det större vinstmarginaler??) vilket leder till att det kommer hjorder av kunder trots att dom är missnöjda med servicen och köper grejer....(konstigt va?!) Allt är en balansgång men allt som oftast får personalen ta skitet!

:#cheers:

Väl mött!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

headline
Addict

#74 Post by headline »

Adde_k: Åk tillbaka till affären och var trevlig i disken så får du nästan garanterat byta oljan. Har jobbat en del extra på nämnt ställe samtidigt som jag pluggar och kan som insider ge några tips!

Att ringa och fråga om du kan byta en vara som igentligen inte har nån bytesrätt (vätskor i detta fall) kan vara lika med att skjuta sig själv i foten om du pratar med fel person, vilket du bevisligen gjorde!

Det är ingen idé att bli förvånad, det finns folk till allt var man än hamnar...

Chefen i det här läget håller gärna på saker och ting. Dessutom KANSKE personen du pratade med snart skulle på rast (eller något annat mänskligt som inverkade)* och ville på enklaste sätt bli av med en jobbig kund som ställer massa frågor. Man får ha i åtanke att det är vanliga dödliga i andra änden man snackar med vilket leder till...

Är du vänlig och vill ha hjälp så får du det men räkna inte med mycket om du inte kan vara det!

Mitt råd är att du inte ringer och frågar, stövla in med ett glatt humör med dina dunkar och förklara att du köpte fel precis innan stängningsdax och att du inte hade en aning om att man igentligen inte har rätt till att byta vätskor.

Dels handlar det om service genom att byta oljan och dels handlar det om att bli av med kunden för med största sannolikhet finns det andra kunder som blir sura om dom inte får service tillräckligt snabbt...tyvärr.

Tack för mig
/Gustav

*Ex. Stort tryck på personalen från andra kunder som inte tycker att de får tillräckligt med hjälp vilket dels beror på för liten personalstyrka vilket ger lägre kostnader vilket leder till att man kan ha lägre priser (eller var det större vinstmarginaler??) vilket leder till att det kommer hjorder av kunder trots att dom är missnöjda med servicen och köper grejer....(konstigt va?!) Allt är en balansgång men allt som oftast får personalen ta skitet!

Väl mött!
Mvh Gustav

headline
Addict

#75 Post by headline »

Tack för mig
/Gustav

Väl mött!
Mvh Gustav

Post Reply