Lapponia wrote:Lasse! Försvann ditt "klonk" i bakvagnen när du bytt bussningarna? Är dessa bussningar från Utzon smörjbara eller behövs det inte?
Hälsningar
Mitt klonk försvann när jag bytte, MEN jag bytte även "sabel" mothållsbussning till solida. Samt dom stora bussningarna som håller bakvagnen(till M14? bulten).
Tror föresten jag har dom solida alu-klossarna liggande om någon är intresserad(hoppas jag inte lovar för mycket nu, får leta). Plockade bort dom när jag byggde om till coilover.
Under regn (ja, hittills bara under regn) så blir det ett rytmiskt dunkande, nästan som att bromsklossarna bak slår mot skivan. Nu har jag inte kollat klossarna, men jag har svårt att tro att det är problemet.
Ooooh! En gammal Porsche och inget garage, hur går det ihop!!!! De här grejerna behöver ju lika mycket underhåll och överyn som ett gammalt flygplan! Det är svårt att göra utan garage enligt min mening. Hälsningar
Lapponia wrote:Ooooh! En gammal Porsche och inget garage, hur går det ihop!!!! De här grejerna behöver ju lika mycket underhåll och överyn som ett gammalt flygplan! Det är svårt att göra utan garage enligt min mening. Hälsningar
Garage i form av vinterförvaring finnes, men ska man mecka, ja då blir det på gruset på uppfarten
Ja du är nog en ung person Per och jag har varit detsamma en gång i tiden och då fick jag ta det underlag och den miljö som stod till buds. Men katten.....det är ändå Porsche vi jobbar med!
SebStein wrote:Skulle ni säga att det är ett lätt jobb att göra själv? Att byta bussningarna allstå. Några fallgropar eller annat man skall tänka på innan man sätter igång?
Är mest orolig för stavarna. Minns hur überjävliga dom var på Alfan. Men om dom inte är i spänn när bilen är upplyft så skall det väl va lugnt.
/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
SebStein wrote:Skulle ni säga att det är ett lätt jobb att göra själv? Att byta bussningarna allstå. Några fallgropar eller annat man skall tänka på innan man sätter igång?
Är mest orolig för stavarna. Minns hur überjävliga dom var på Alfan. Men om dom inte är i spänn när bilen är upplyft så skall det väl va lugnt.
/Sebbe
Svårt att svara på om det är "lätt" eller inte. Jag gör det på några timmar men jag har tränat några gånger
Första gången tog det nog en dag, mest pga att jag drog av ett par bultar och fick borra bort en.
Det är som vanligt att man får orientera sig ordentligt om vad som måste lossas/göras och sedan sätta igång.
Kan som sagts tidigare rekomendera att lossa dom nödvändiga bultarna INNAN man börjar demontera något. (gäller båda sidor)
Ok, men det låter ju som att det är ett ganska rakt på jobb. Bultar som rostat fast mm kan man ju tyvärr inte försäkra sig emot. Men är det inget värre än så, så skall det ju lösa sig.
Fick i eftermiddags allt klart som skulle göras med GTV6:an i vinter, så nu är det Porschens tur Skall bara få till en liten garage-rokad.
Bussningar, luftburksmod, bromsöversyn mm står på schemat. Kanske en ClubSport klibba utmed sidan.
/Sebbe
968 CS M030 - M220
Nu har jag tagit tag i att kolla/byta bussningarna och förhoppningsvis bli av men klonket.
Det var ett rent h-vete att få upp 968:an på pallbockar. Vågar inte lyfta i växellådan, så det går åt 2 domkrafter och alla pallbockar i närområdet, samt växellvis framryckning för att få det dit man vill... men envis är man från födseln.
Nedan: bilen uppe efter en timmes kämpande och området för framförvarande arbete.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 CS M030 - M220