anders44 wrote:
om du skal beholde bakfjør velger du typ 50N/mm f.eks. (nürburgring)
om du skal FJERNE torsjonstavene velger du typ 120N/mm (nürburgring
front fjørene som fulgte med er 140N/mm (Nürburgring)
så skal du fjerne torsjonstagene bak må du bare skifte til stivere fjør.
man kan gå opp på stivhet for flatere bane.
Har i princip bestämt mig för samma kit som "anders44", dvs KW 2way competition. Har haft mailkontakt direkt med KW och Michael Grassl skriver:
Michael wrote:
For Nordschleife setup, we use 140-160N springs in the front and without the torsion bar 220N in the rear.
There is one car racing with this setup in the vLN series but they just switched in the rear from 180N to 220N.
Vad tror ni om att köra på 160N fram och 220N bak (utan stavar) på våra banor här hemma?? De är ju ganska platta med några få undantag... Eller, blir det för hårt?
Anders44:
Har du haft möjlighet att prova din setup på bana än, och vad är i så fall omdömet?
/Jonas
(btw. LEDA har inte ens svarat på mitt mail från den 11/7, men vill dom inte sälja prylar så slipper dom)
Torbjorn968 wrote:Min bil är satt med 600 lb ft fjädrar runt om, före detta Johan Bernås som är kompis med Jarlmark. För tidig sommarmorgon för att räkna om till riktiga enheter... kanske nån frivillig. Johan provade mjukare bak (som Highway som jag tror körde 450 lb ft bak) men tyckte det gick fortare med styvare uppsättning.
OT: 265 fram, går 10 tummare in (ET 52) eller måste man kränga på däcken på 9,5 tummare (har jag sett folk använda) för att det skall gå in? Har själv 9 tummare fram och det börjar bli trångt.
//TL
Ca 110 N/mm, dividera med 5.5 så är man ganska nära...
Försökte klura ut konverteringen. För att jag skall få ihop det så måste den brittiska enheten vara lb/in (pund/tum) snarare än pund/fot.
I täljaren får jag 0,454 * 9,81 (punt till kilo och kilo till Newton), i nämnaren 25,4 (tum till millimeter). Konverteringsfaktorn är då 0,175 som multiplikator eller 5,7 som divisor.
Mina fjädrar blir då snarare 105 N/mm vilket är ganska mjukt i jämförelse med vavd som verkar specas av KW, dessutom för ringen där en ganska mjuk setup brukar favoriseras! Madre mia och jag som trodde att jag rattade ett tvärstum bil med ett chassie som var helt race satt. Jag får ta tillbaks alla ord om att bilen är obekväm och njuta av komforten!
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Bigwiz wrote:
Vad tror ni om att köra på 160N fram och 220N bak (utan stavar) på våra banor här hemma?? De är ju ganska platta med några få undantag... Eller, blir det för hårt?
Risken är att bilen blir ganska giftig bak med den setupen.
Vilka krängningshämmare har ni planerat att åka med?
Bakvinge?
(Jag undrar också om våra banor egentligen är så mycket slätare än Ringen..)
Torbjorn968 wrote:
och jag som trodde att jag rattade ett tvärstum bil med ett chassie som var helt race satt. Jag får ta tillbaks alla ord om att bilen är obekväm och njuta av komforten!
Hemligheten sitter inte alltid i fjädrarna. Jarlmarks sättningar har
ju ofta ganska mjuka fjädrar och en "hård" dämparsättning.
Det är det som skiljer hans Ledakit från de som man köper "över disk"
hos Leda. Jonas har specat en lite annorlunda dämpkurva.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Bigwiz wrote:
Bakvinge?
Du tror det kan bli för hårt alltså? Vet du ungefär vart du låg med cabben? Den ser hyggligt styv ut när man ligger bakom i snabba kurvor iaf...
Jag har inte kommit till krängar-detaljerna än, men det som finns liggandes är väl 28-29 fram och 19 bak förutom orginalarna som sitter på bilen... Men krängare o andra smådetaljer är ju lätta att ändra på efteråt. Chassit kommer ändå ta ~5 veckor att få hem, jag måste bara bestämma hårdheten...
Bild från Gelleråsen i April. Drifboxen visade på 1,45 G i denna kurva och varvtiderna blev mot slutet av dagen (då denna bild är tagen) hyfsade 1:19.5. Bara som referens för roll med 105 N/mm fjädrar.
//TL
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Torbjorn968 wrote:
och jag som trodde att jag rattade ett tvärstum bil med ett chassie som var helt race satt. Jag får ta tillbaks alla ord om att bilen är obekväm och njuta av komforten!
Hemligheten sitter inte alltid i fjädrarna. Jarlmarks sättningar har
ju ofta ganska mjuka fjädrar och en "hård" dämparsättning.
Det är det som skiljer hans Ledakit från de som man köper "över disk"
hos Leda. Jonas har specat en lite annorlunda dämpkurva.
Hur hårda fjädrar specar Jonas till sitt Leda kit?
anders44 wrote:
om du skal beholde bakfjør velger du typ 50N/mm f.eks. (nürburgring)
om du skal FJERNE torsjonstavene velger du typ 120N/mm (nürburgring
front fjørene som fulgte med er 140N/mm (Nürburgring)
så skal du fjerne torsjonstagene bak må du bare skifte til stivere fjør.
man kan gå opp på stivhet for flatere bane.
Har i princip bestämt mig för samma kit som "anders44", dvs KW 2way competition. Har haft mailkontakt direkt med KW och Michael Grassl skriver:
Michael wrote:
For Nordschleife setup, we use 140-160N springs in the front and without the torsion bar 220N in the rear.
There is one car racing with this setup in the vLN series but they just switched in the rear from 180N to 220N.
Anders44:
Har du haft möjlighet att prova din setup på bana än, och vad är i så fall omdömet?
/Jonas
(btw. LEDA har inte ens svarat på mitt mail från den 11/7, men vill dom inte sälja prylar så slipper dom)
det kommer det kommer, bare få radiatoren som bør kommer på mandag så er det rett på bane for å teste!
Tydligen har jag helt missuppfattat tidigare ägare. Framfjädrarna skall vara 800 lbs och bakfjädrarna 1000 lbs.
Den skulle göra 140 N/mm fram och 175 N/mm bak i mitt fall.
Hittade f.ö ett läge på dämparna som ger dräglig komfort för vardags bruk. I det mjukaste läget blev det lite väl mycket "Tigger" (han med svansen i Puh) när dämparna inte han med att just dämpa de hårda fjädrarna.
//TL
Bigwiz wrote:
Bakvinge?
Jag tar tillbaka mitt påstående om att det skulle bli för giftigt bak..
Har haft långa diskussioner med Jarlmark om detta...
Kommer nog att landa på en liknande fjädersetup själv - men med kraftigare framkrängare.
För mig står det till slut mellan ett klassiskt LEDA-kit, eller HR (väntar på en offert).