Sportluftfilter?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#31 Post by Pär Hylander »

Jag tror inte die Deutchen Diplomeningenueren har utformat luftboxen och snabeln på blöt firmafest. Chansen att nått man gör på känn hemma i garaget skulle bli bättre känns ju inte så stor.

Jag monterade ett K&N filter i min 951:a, märkte exakt ingen skillnad.....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#32 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

mevert931 skrev:
Jag passade också på att fråga om filtreringen.
Det var hans uppfattning att racingfilterna var minst lika bra som
pappersfilter i det hänseendet och om något skulle passera genom
filtret så var det så små partiklar att de förbränns i motorn.
Problemet är inte små partiklar i förbränningsrummet, utan att dessa små
partiklar kan hamna i Vevhuset :wink: ... Inte bra...

Man har nämligen en vevhusventilation som vad jag har hört, sitter just innanför luftfiltret..

Därav så kan man få in skit o smuts i den nybytta oljan...
Så billigt är det inte att byta oljan dubbelt så ofta... Håller mig till original
filter...


/Janne :)
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#33 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

mevert931 skrev:
Jag passade också på att fråga om filtreringen.
Det var hans uppfattning att racingfilterna var minst lika bra som
pappersfilter i det hänseendet och om något skulle passera genom
filtret så var det så små partiklar att de förbränns i motorn.
Problemet är inte små partiklar i förbränningsrummet, utan att dessa små
partiklar kan hamna i Vevhuset :wink: ... Inte bra...

Man har nämligen en vevhusventilation som vad jag har hört, sitter just innanför luftfiltret..

Därav så kan man få in skit o smuts i den nybytta oljan...
Så billigt är det inte att byta oljan dubbelt så ofta... Håller mig till original
filter...


/Janne :)
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#34 Post by Pär Hylander »

Bodens Svarta 944 S2 wrote: Man har nämligen en vevhusventilation som vad jag har hört, sitter just innanför luftfiltret..

Därav så kan man få in skit o smuts i den nybytta oljan...
Fast flödesriktningen i vevhusventen är ju på andra hållet..... från vevhuset till luftboxen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#35 Post by Anton N »

Har också funderat en del på att klämma in ett sportfilter i bilen. Det lutar helt klart mest åt ett insatsfilter efter att ha följt tråden några dagar. Frågan är nu bara hur mycket mer insugsljud jag får om jag väljer att behålla originalluftburken? Blir det överhuvudtaget någon skillnad?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Har en fråga gällande luftboxen

#36 Post by Tord »

Har en fråga gällande luftboxen. Om man skruvar loss underhuset så är där ett urtag där man kan fästa en slang? Vart skall denna gå? På min så hamnar urtaget rätt på en slang som går över till ett 8mm stålrör som går vidare under insuget, försöker jag flytta på denna så tror jag att jag knäcker stålröret? Verkar kymigt om det bara skall vara öppet? Kan det vara fel underhus? Fel årsmodell? Hela huset var utbytt mot ett nytt när jag köpte bilen. Står turbo på locket, så långt är det rätt :-) Någon som har en bild eller ritning på hur över och underdel + slangar skall se ut?

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#37 Post by Mikael Evertsen »

Jag har inte satt dit sportfilter än så jag kan bara säga vad jag tror och hört. Det beror nog mycket på hur man använder sin bil. Är man inbiten tävlingsförare och försöker klämma ut max ur sin motor så kan filtret nog bidra, men jag, som inte kör bana (ännu) :wink: , tror jag inte kommer att märka någon större skillnad.
Jag rakar inte bröstet när jag skall gå och simma heller :lol:
Jag kommer att prova ett sportfilter mest av nyfikenhet.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#38 Post by Fredrik C »

Kanske prova o raka bröstet av ren nyfikenhet oxå :D :lol: :wink: :wink: ?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#39 Post by Indischrot »

Jag märkte ingen direkt skillnad i insugsljudet, men den känns helt klart piggare i mellanregistret.
PCS#8968

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#40 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Pär Hylander skrev:
Fast flödesriktningen i vevhusventen är ju på andra hållet..... från vevhuset till luftboxen.
Jäpp du har helt klart rätt ang detta.. Men man kan nog inte prata om nåt
högtryck från vevhuset skulle jag tro..
Det är ju en vevhusventilation med självdrag,
dvs utan ventilationsfläkt.. :lol: :wink:

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#41 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Pär Hylander skrev:
Fast flödesriktningen i vevhusventen är ju på andra hållet..... från vevhuset till luftboxen.
Jäpp du har helt klart rätt ang detta.. Men man kan nog inte prata om nåt
högtryck från vevhuset skulle jag tro..
Det är ju en vevhusventilation med självdrag,
dvs utan ventilationsfläkt.. :lol: :wink:

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]