Vågar du köra på biltemas olja?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#31 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Highway skrev:
I år får det bli Statoil RacingWay HP 25W-50 olja till bilen för den verkar bra enligt produktbladet samt bra pris
Heliga ko.. 25W-50... Här ska det köras ser jag... :lol:

Vicken rejäl sommarolja det borde va? Absolut inte nåt vintertjafs i den
oljan inte.. :wink:

Är spänd på fortsättningen på denna story...


Pär Hylander skrev:
Jag föreställer mig att det är extra viktigt att varmköra innan man drar på om man har typ 20W eller 25W

Stämmer det?
Det kan man lugnt säga... Varvar aldrig ur motorn innan oljan kommit upp
i arbetstemp... Innan så lägger jag mig på max 1500-2000 varv...

Det kanske låter fjantigt men man känner faktiskt segheten i motorn
innan den fått upp tempen..

Den var segstartad förut när den var "kall" Sen när värmen stigit i rovan
så startade den lätt.. Kan dock delvis bero på ett
halvdött batteri.. Har numera ett nytt torrbatteri... :D

Men den lär nog vara lite åt det hållet nu med..

När motorn fått upp tempen så låter den som om den vore ny...

Man får känslan att tillverkningen av en racingolja görs med
omsorg för en viss temperatur där funktionen spelar mer roll
än vid en allroundolja. Dvs att man kan fokusera mer på tex en
temperaturfunktion där motorn ska skyddas mellan
65-130 grader C och kan skippa alla temperaturer neråt..

Man tillsätter inte i komponenter som används enbart vid kyla tex...
Funktioner som enligt mig inte används då vissa enbart kör på
sommaren med sina sportbilar.

Jag tänker inte köra min Porsche på vintern och därför kör
jag med en sommarolja...

OBS! Man ska nog byta olja vid höstkanten om man tänker
köra bilen på vintern, då oljan nästan aldrig kommer upp i arbetstemp
annars...




Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#32 Post by 944_Driver »

Med 20W50 skulle jag nog inte ens fundera på att starta i minusgrader.

Porsche kör med Mahles filter till 944:an, har köpt flera stycken där och det står Mahle på de. Kan dock tänka mig att de byter beroende på vem som kan sälja till de med rätt pris och prestanda.

Det Mahle filter som mekonomen säljer är inte precis samma som porsche säljer, det ser man om man håller de vid sidan om varandra. Porsches är något lite större. Jag vill också minnas att Porsches är 50 kronor dyrare.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#33 Post by Indischrot »

Bodens Svarta 944 S2 wrote: Är kendall GT-1 en helsyntet eller ?..
Saxat från www.area951.nu

Denna high performance mineralolja anses av många vara det allra bästa på marknaden.
Kendall GT-1 har använts av vinnarstall inom GT racing och Dragracing under många års tid.

Detta är självklart en ren mineralolja med otroligt bra smörjegenskaper.
Perfekt till alla turbo och N/A bilar som inte körs på kallaste vintern.
PCS#8968

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#34 Post by spirou944t »

Dan Hovang wrote:Jag tror också det går finfint. Biltemas gamla 5W-50 var samma som Statoils premiumolja (som kostar 150 kr / litern). Troligen är deras nya också Statoil. Ska man tillverka en 5W-50 A3/B3 eller vad det nu kan vara, så är det säkerligen mer lönsamt att sälja samma olja under två varumärken än att tillverka två olika oljor.
Enligt obekräftad uppgift är Biltema storkund hos Statoil...hmm!
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#35 Post by Peter O »

Dessa oljetrådar är alltid lika intressanta. I mitt jobb kommer jag i kontakt med en hel del av de etablerade oljetillverkarna (dock gällande industrismörjmedel) och det har blivit en del roliga och intressanta diskussioner. Själv kör jag med Biltema i min turbo S -88 och det är inga som helst problem med det. Utan att någon sagt rent ut att det är Statoil som tillverkar Biltemas oljor så är det att betrakta som en "officiell hemlighet" att det är på det viset. M a o, det är lugnt att använda dessa oljor. De är inte på något sätt av lägre kvalitet. Att de säljs på ett 30-tal varuhus + postorder istället för hundratals mackar, butiker etc, ger ju helt andra skalfördelar, därav de lägre priserna.

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#36 Post by Isse »

Hej!
Tänk bara på att det är inte så smart att köra helsyntet oavsätt märke om det har vart minireal tidigare. Mineraloljan koxar och bygger upp kox (tror att det stavas så) när delar blir slitna, typ som ventilstyrninigar m.m när man kör med helsysntet sedan så fräter den bort koxet och då får du en bil som ryker mycket trevligt istället :)

Själv så kommer jag att köra med delsyntet. Tror att det är bättre att byta oljan oftare samt filter än att köra på en dyr olja med färre oljebytesintervall.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#37 Post by Isse »

Hej! Gällande filter så skall man vara lite aktsam med vad man stoppar i. Vissa filter har backventiler, och jag misstänker att det sitter det på de "dyrare" filtren så att oljan inte rinner tillbaka efter avstägning. Och med tanke på 944 placeringen så är det nog inte helt ologiskt att det sitter något sådant på orginalfiltren.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#38 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Isse skrev:
Mineraloljan koxar och bygger upp kox (tror att det stavas så) när delar blir slitna, typ som ventilstyrninigar m.m när man kör med helsysntet sedan så fräter den bort koxet och då får du en bil som ryker mycket trevligt istället

Kox får du av höga temperaturer mestadels.. Avlagringar som lägger sig
i kanaler med mera.. :wink:

Dock så kan jag inte se nackdelen med att helsyntetoljan löser upp smutset i motorn dock... :)

Ungefär som när man har stopp i avloppet.. Rensa så ska du se att allt det mumsiga åker ur... :d=:

Eftersom jag inte vet vad de tidigare ägarna kört med för olja så tänker jag byta om ca 500mil igen... Det ska bli intressant om det kommer klumpar med gammal olja ur tråget... :D



/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#39 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Isse skrev:
Mineraloljan koxar och bygger upp kox (tror att det stavas så) när delar blir slitna, typ som ventilstyrninigar m.m när man kör med helsysntet sedan så fräter den bort koxet och då får du en bil som ryker mycket trevligt istället

Kox får du av höga temperaturer mestadels.. Avlagringar som lägger sig
i kanaler med mera.. :wink:

Dock så kan jag inte se nackdelen med att helsyntetoljan löser upp smutset i motorn dock... :)

Ungefär som när man har stopp i avloppet.. Rensa så ska du se att allt det mumsiga åker ur... :d=:

Eftersom jag inte vet vad de tidigare ägarna kört med för olja så tänker jag byta om ca 500mil igen... Det ska bli intressant om det kommer klumpar med gammal olja ur tråget... :D



/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#40 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Isse skrev:
Mineraloljan koxar och bygger upp kox (tror att det stavas så) när delar blir slitna, typ som ventilstyrninigar m.m när man kör med helsysntet sedan så fräter den bort koxet och då får du en bil som ryker mycket trevligt istället

Kox får du av höga temperaturer mestadels.. Avlagringar som lägger sig
i kanaler med mera.. :wink:

Dock så kan jag inte se nackdelen med att helsyntetoljan löser upp smutset i motorn dock... :)

Ungefär som när man har stopp i avloppet.. Rensa så ska du se att allt det mumsiga åker ur... :d=:

Eftersom jag inte vet vad de tidigare ägarna kört med för olja så tänker jag byta om ca 500mil igen... Det ska bli intressant om det kommer klumpar med gammal olja ur tråget... :D



/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#41 Post by andgus »

Det luriga är om det lossar partiklar som täpper till nån oljekanal. Inte bra!
:(
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by Cédric »

sådär, har hinkat i biltemas helsyntet idag, tror inte det kommer bli några problem.
Men det märker jag väl imorn när bilen rasar borta på sviestad :):):)

Angående backventil så tror jag att det sitter sådant på mahles filter som man köper på mekonomen, försökte fylla filtret med olja men det gick inte i nåt, verkar vara nån fjäderbelastat stopp där...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#43 Post by Cédric »

sådär, har hinkat i biltemas helsyntet idag, tror inte det kommer bli några problem.
Men det märker jag väl imorn när bilen rasar borta på sviestad :):):)

Angående backventil så tror jag att det sitter sådant på mahles filter som man köper på mekonomen, försökte fylla filtret med olja men det gick inte i nåt, verkar vara nån fjäderbelastat stopp där...

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#44 Post by 944_Driver »

Finns det ingen backventil i filtret ser man det direkt på oljetryckslampan för då lyser den några ögonblick efter start istället för att slockna direkt. Min gammel bmw led av det felet en kort period i vintras när backventilen i filterhållaren på den strula.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#45 Post by Pär Hylander »

Det där med kox osv är nog inte så giligt längre tror jag.

För ca 50 år sedan hade tydligen inte mineraloljorna några rengörande tillsatser, detergenter. Effekten att hälla i en olja med sådana var att smuts kunde lösas upp och t.ex gör att motorn började småläcka, eller ännu värre dra med smuts in i lagersäten eller så.

Så detta är alltså en reell risk om man har mineralolja som äldre än 50 år eller se......

(nuförtiden har även mineraloljor detergenter tror jag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users