Heliga ko.. 25W-50... Här ska det köras ser jag...I år får det bli Statoil RacingWay HP 25W-50 olja till bilen för den verkar bra enligt produktbladet samt bra pris

Vicken rejäl sommarolja det borde va? Absolut inte nåt vintertjafs i den
oljan inte..

Är spänd på fortsättningen på denna story...
Pär Hylander skrev:
Det kan man lugnt säga... Varvar aldrig ur motorn innan oljan kommit uppJag föreställer mig att det är extra viktigt att varmköra innan man drar på om man har typ 20W eller 25W
Stämmer det?
i arbetstemp... Innan så lägger jag mig på max 1500-2000 varv...
Det kanske låter fjantigt men man känner faktiskt segheten i motorn
innan den fått upp tempen..
Den var segstartad förut när den var "kall" Sen när värmen stigit i rovan
så startade den lätt.. Kan dock delvis bero på ett
halvdött batteri.. Har numera ett nytt torrbatteri...

Men den lär nog vara lite åt det hållet nu med..
När motorn fått upp tempen så låter den som om den vore ny...
Man får känslan att tillverkningen av en racingolja görs med
omsorg för en viss temperatur där funktionen spelar mer roll
än vid en allroundolja. Dvs att man kan fokusera mer på tex en
temperaturfunktion där motorn ska skyddas mellan
65-130 grader C och kan skippa alla temperaturer neråt..
Man tillsätter inte i komponenter som används enbart vid kyla tex...
Funktioner som enligt mig inte används då vissa enbart kör på
sommaren med sina sportbilar.
Jag tänker inte köra min Porsche på vintern och därför kör
jag med en sommarolja...
OBS! Man ska nog byta olja vid höstkanten om man tänker
köra bilen på vintern, då oljan nästan aldrig kommer upp i arbetstemp
annars...
Janne