Däck samt fälg, tips ideer mottages

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages

#31 Post by Pär Hylander »

Är det bara jag som tycker att diskussionen är förvirrad och innehåller alldeles märkliga begrepp?

Koppla ihop "framtyndghet" med däckdimensioner? (viktfördelning kan inte påverkas av däckdimsionen...)
Eller "framtyngdhet" med ihoptryckta fjädrar?

Är det ingen som reflekterat över att aktuell fälguppsättning antagligen är framtagen till en helt annan bil? Nämligen en bil med 65% av vikten bak?

Jag har kört med massor av olika kombinationer av hjul och dimensioner på räserbana, kortfattat hävdar jag med bestämdhet att däckdimensionerna är mycket mindre inverkan än man för intrycket när man läser på diverse forum. Däremot påverkar vilket däckmodell mycket, en del funkar bra när det är +5°, andra när det är +30°C etc. Detta gäller räserbanan, på gatan blir effekten av detta minimal

Rullomkretsen kan naturligtvis påverka växlingspunkterna pga annorlunda utväxling ned i backen, men att "utväxlingen är noga anpassat till däckdimensionen" har i praktiken, på räserbanan, väldigt liten betydelse. På gatan har då detta ännu mindre betydelser.

Utan att ha provat själv, så kan jag föreställa mig inverkan av stommarna kan har signifikans. Ett däck som är anpassat för högre last är kanske stabilare i däcksidan?
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#32 Post by Pär Hylander »

Ojdå, där var en sida till!

Om man vill uppnå en specifik effekt av att ändra offset så behöver man nog hålla koll på vad man utgår ifrån. Har man negativ skrubbradie och vill ha in lite mer krafter i ratten så är inte lite lägre ET rätt väg antagligen. Men har man postiv så kan det ju vara det.
Pär Hylander

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 -85B

#33 Post by Patrik Börjesson »

Pär Hylander wrote: Utan att ha provat själv, så kan jag föreställa mig inverkan av stommarna kan har signifikans. Ett däck som är anpassat för högre last är kanske stabilare i däcksidan?
Det där är jag nyfiken på, då jag ska köpa nya däck till bilen och vill ha något som inte viker sig som många gatdäck gör när man kör lite "aktivt" :lol:

Post Reply