Carol Smith hade inte velat ta i våra bilar med tång. McPherson och trailing arms var stenåldersteknik redan på 80-talet.Tomas wrote:Tänk om Caroll Smith hörde dig säga så!Tror f ö (överbevisa mig gärna!) att vikten med noggrant ha samma längd på styrarmarna är mest av akademisk betydelse. Ivf menar jag att en nogrann toejustering (tiondels mm på styrarmanas längd) ger mkt mindre än ett helt spline på ratten, rattvridning motsvarande ett spline är nog nästan en hel mm på styrarmen![]()
Nja, om skillnaden är en tum vilket inte är omöjligt efter lite skruvande (eller tio framvagnsinställningar) så gör det nog skillnad. En milimeter spelar knappast roll.
Däremot vill jag påstå att det inte spelar någon roll om du ställer toe på tiondels milimeter (på styrstagen) om du inte gjort en bump/roll steer korrigering. Så fort bilen kränger i en kurva kanske du har flera millimeter fel toe. Och passerar du dessutom ett gupp i kurvan så kan det bli vad som helst.
Alternativet är väl att göra bilen formel 1 hård så slipper du även problem med cambervariation vid krängning. Dock kanske nackdelarna överväger...
Och om han hade gjort det så hade det nog varit F1 varianten som gäller. Då får man iaf styr på eländet.
Porsche specalitet verkar va att förfina kassa grundkoncept tills de blir fantastiskt bra. Se bara på 911an

Intressant observation du har om bumpsteer och snedställd styrväxel. Kanske går att användas som en fördel eftersom de flesta banor går högervarv. Mer bumpsteer på inner(höger)hjulet måste vara bra.