Dessa konstiga ljud

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#31 Post by boxsterpontus »

Tomas wrote:
Tror f ö (överbevisa mig gärna!) att vikten med noggrant ha samma längd på styrarmarna är mest av akademisk betydelse. Ivf menar jag att en nogrann toejustering (tiondels mm på styrarmanas längd) ger mkt mindre än ett helt spline på ratten, rattvridning motsvarande ett spline är nog nästan en hel mm på styrarmen
Tänk om Caroll Smith hörde dig säga så! :D
Nja, om skillnaden är en tum vilket inte är omöjligt efter lite skruvande (eller tio framvagnsinställningar) så gör det nog skillnad. En milimeter spelar knappast roll.
Däremot vill jag påstå att det inte spelar någon roll om du ställer toe på tiondels milimeter (på styrstagen) om du inte gjort en bump/roll steer korrigering. Så fort bilen kränger i en kurva kanske du har flera millimeter fel toe. Och passerar du dessutom ett gupp i kurvan så kan det bli vad som helst.
Alternativet är väl att göra bilen formel 1 hård så slipper du även problem med cambervariation vid krängning. Dock kanske nackdelarna överväger... :(
Carol Smith hade inte velat ta i våra bilar med tång. McPherson och trailing arms var stenåldersteknik redan på 80-talet.
Och om han hade gjort det så hade det nog varit F1 varianten som gäller. Då får man iaf styr på eländet.

Porsche specalitet verkar va att förfina kassa grundkoncept tills de blir fantastiskt bra. Se bara på 911an ;)

Intressant observation du har om bumpsteer och snedställd styrväxel. Kanske går att användas som en fördel eftersom de flesta banor går högervarv. Mer bumpsteer på inner(höger)hjulet måste vara bra.
Pontus Borg

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#32 Post by Tomas »

Intressant observation du har om bumpsteer och snedställd styrväxel. Kanske går att användas som en fördel eftersom de flesta banor går högervarv. Mer bumpsteer på inner(höger)hjulet måste vara bra.
Nej, bump steer är aldrig bra eftersom det är en okontrollerad ändring av hjulvinklarna. Visst kan man argumentera att 2° krängning ger vissa hjulvinklar men då måste du enbart köra på helt släta banor och inte utsätta bilen för något som ändrar krängningsvinkeln i kurvan.
Om du vill ändra ackerman så går det att göra på andra sätt, inget kanske är helt enkelt men bump steer ska man sky som pesten.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#33 Post by Pär Hylander »

Lotus har inbyggd bumpsteer i Elise på vilje för att den inte ska bli alltför abrupt när bakvagnen hamnar nära gränsen.

1 tums ojämn längd på styrarmarna blir det ju aldrig, det skulle ju vara som att gå från typ 4° toe in till lika mycket toe out eller så... Det skiljer kanske ett par mm eller så som mest. Däremot så är där nog en hel del bumpsteer orginal, vet att FSN gjorde ngn mätning förra vintern. Ev beror det på att hela styrinrättningen kommer från golf (på 924:an) så att den så att säga har fel längd. Dock osäker på detta. Å andra sidan tror jag inte det är av en slump i så fall, die Deutchen Diplomeningeuren har nog bedömt det som acceptabelt.

Håller med om det där om att Porsche tar tveksamma grundkoncept och förfinar tills dom blir bra, mycket bra. Dessutom gör dom ofta så att dom inte förändra något befintligt som fungerar, utan behövs det en funktion till så gör en grunka som monteras bredvid den första istället för att modifiera, ett exempel är temperaturregleringen på 80-tals 911, en elmotor som drar i värmespaken ;)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#34 Post by Tomas »

Lotus har inbyggd bumpsteer i Elise på vilje för att den inte ska bli alltför abrupt när bakvagnen hamnar nära gränsen.
Vår bakvagn har ju det oxå, antagligen inte av vilje utan för att denna konstruktion ger det vare sig man vill eller inte. Men så kan den bete sig väldigt otrevligt vid stora fjädringsrörelser i kurvor.
1 tums ojämn längd på styrarmarna blir det ju aldrig, det skulle ju vara som att gå från typ 4° toe in till lika mycket toe out eller så... Det skiljer kanske ett par mm eller så som mest. Däremot så är där nog en hel del bumpsteer orginal, vet att FSN gjorde ngn mätning förra vintern. Ev beror det på att hela styrinrättningen kommer från golf (på 924:an) så att den så att säga har fel längd. Dock osäker på detta. Å andra sidan tror jag inte det är av en slump i så fall, die Deutchen Diplomeningeuren har nog bedömt det som acceptabelt.
Om du demonterat styrstagen och satt tillbaka dem utan att jämföra längden kan det nog bli centimeter som skiljer.
Att die Deutchen Diplomeningeuren bedömt det som acceptabelt och att det är bra och önskvärt är två skilda saker. I 928:an där det fanns lite mer ekonomiskt utrymme ser hjulupphängningen helt annorlunda ut.

Tänk vilka bilar Porsche skulle kunna bygga om de inte vore så budna av traditioner och konservatism... Jodå, de bygger bra bilar redan, men de skulle kunna vara bättre. Hmmm, och andra sidan så är väl Cayenne en nytuveckling utan tradition, tja, jag kanske måste ta tillbaka det jag just sade...

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], ohellst