FekZen wrote:
Vattenkyld turbo krävs att man kör mycket mycket hårdare med för att den ska börja glöda. Försök få en dagens turbo att glöda, det är inte alls lika enkelt som på en gammal. Laddluft tempen blir högre om turbon glöder.
Det där tror jag är en helt, i praktiken, betydelselös effekt. Vattnet kyler lagringen, inte avgashuet i de turboagg jag tittat på ivf.
Även om det skulle skilja i temp på avgashuset så skulle ju energitransporten via lagring och axel vara fullkomligt försumbar i förhållande till massflödet av laddluften.
Ett glödande avgashus leder till ett varmare kompressorhus, resten kan du räkna ut själv.
Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
Pär Hylander wrote:
Det där tror jag är en helt, i praktiken, betydelselös effekt. Vattnet kyler lagringen, inte avgashuet i de turboagg jag tittat på ivf.
Även om det skulle skilja i temp på avgashuset så skulle ju energitransporten via lagring och axel vara fullkomligt försumbar i förhållande till massflödet av laddluften.
Ett glödande avgashus leder till ett varmare kompressorhus, resten kan du räkna ut själv.
Mvh Adde.
Det som du anses att jag kan räkna ut har jag redan redovisat. Jag tror att värmetransporten från ett glödande avgashus (som jag inte tror har ett skvatt att göra med om aggregatet är vattenkylt eller ej) till komprossorn och laddluften är fullkomligt försumbar eftersom flödet är så stort i kompressorn.
Min uppfattning är baserad på ingenjörsmässig rimlighetsbedömning och några års erfarenhet av att jobba med värmeväxlare (turbon blir i värmeväxlare i detta fallet)
Vad baserar du din bedömning på?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Jag tänkte själv bygga om i vinter, använda ett mitsu aggregat - vattenkylt. Enda anledningen till att jag använder vatten som kylmedia istället för olja är att det inte är lika kritiskt att stänga av motorn när tubot fortfarande är varmt. Att slippa kokande olja med avlagringar som följd tror jag är den största vinsten med vattenkylt.
Pär Hylander wrote:
Vad baserar du din bedömning på?
Erfarenhet.
Ps. jag är också ingenjör.
Mvh //
Du får gärna utveckla din erfarenhet. Du påstår bara saker utan att förklara hur du resonerar om hur du kommit fram till det. Det är lättare att få förtroende för ngn som förklarar istället för att bara påstå.
Jag är inte guds bästa barn på något sätt, men jag redovisade ivf hur jag tänkte för att komma fram till till uppfattningen ovan.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Vattenkylning av lagerhus påverkar inte turbinens eller kompressorns temperatur nämnvärt. Förutom att det inte skulle vara bra att kyla turbinen så är det helt orimligt. En turbin antar avgasernas temperatur asymptotiskt med ungefär 10 sekunders fördröjning. Det innebär att när man ger full gas så kommer turbinen efter ca 10 sekunder att hålla ca 900 grader. Att försöka kyla något som är så varmt med hjälp av vatten är helt tokigt.
Det man gör med vattenkylning är att ta hand om den mindre mängd värme som letar sig till lagerhuset för att inte överhetta oljan. Detta har positiva effekter för oljans och aggregatets livslängd även under körning, inte bara vid avstängning av motorn. Den värme som når kompressorn är så liten att någon temperaturhöjning av laddluften inte är märkbar. Det krävs dessutom en enorm yta, som i en laddluftkylare, för att man skall hinna föra över någon värmeeffekt till den förbirusande luften.
Jag har kört många timmar bromsbänk med turbomotorer men jag tror som Pär, att i stället för att hävda auktoritet är det bättre med logik i en dialog.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
Du får gärna utveckla din erfarenhet. Du påstår bara saker utan att förklara hur du resonerar om hur du kommit fram till det. Det är lättare att få förtroende för ngn som förklarar istället för att bara påstå.
Jag är inte guds bästa barn på något sätt, men jag redovisade ivf hur jag tänkte för att komma fram till till uppfattningen ovan.
Att ett nytt vattenkylt agg tåls att köra mycket hårdare med innan det börjar glöda i jämförelse med ett gammalt agg som är rel enkelt att överhetta.
...//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
FekZen wrote:
Att ett nytt vattenkylt agg tåls att köra mycket hårdare med innan det börjar glöda i jämförelse med ett gammalt agg som är rel enkelt att överhetta.
...//
Det kan inte ha nått med att ett gammalt agg. har taskig verkningsgrad eller annat sådant? Man får ju inte börja jämföra äpplen med bananer hur som helst
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
FekZen wrote:
Att ett nytt vattenkylt agg tåls att köra mycket hårdare med innan det börjar glöda i jämförelse med ett gammalt agg som är rel enkelt att överhetta.
...//
Det kan inte ha nått med att ett gammalt agg. har taskig verkningsgrad eller annat sådant? Man får ju inte börja jämföra äpplen med bananer hur som helst
//Magnus
Det känns mycket mer sannolikt tycker jag.
Dessutom tror jag att värmetransporten från ett glödande avgashus till laddluften är försumbar. Anledningen till att jag tror det är att det är en väldigt liten yta som kan leda värmen och det är långt i värmespridningens väg samt att flödet av laddluft är så stort.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Menar du att det spikar för att tändsystemet så att säga är elektriskt underdimensionerat eller för att det inte justerar ner tändtidpunkten? Den andra går ju att justera ner statiskt med den nackdelen att det blir lite sämre gång (effekt) på dellast.
Huvudsakligen för att systemet ej är dimensionerat för några större effektökningar. Elektriskt underdimensionerat alltså.
Sen är det förstås en begränsning i konstruktionen som baserar sig på mekanisk justering av tändpunkten, vakuum och varvtal.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche