Spoolup på Gamla vs Nya turbon? (220 vs 250hk alltså)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#31 Post by Tomas »

Chippet spelar en avgörande roll, när jag köpte bilen satt ett APE steg II chip kombinerat med 3 bars FPR (chippet var vad jag kunnat se mappat för 2,5) och jag hade 1 bar mellan 3500 och 4000 rpm. Med mer optimerat chip har jag 1 bar vid ca 3100 rpm på trean.

Gamla 951:or har vanligen ofta luftläckage oxå, dåliga slangar är nog standard numera. Dessutom är det ofta läckage runt spjällaxeln då de tätningarna torkat ut, nya Oringar där är en bra investering.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#32 Post by DLS »

vid vilket varvtal har man 1 bar med en frisk
*k26/8?
*k27/6?
*k27/8?
kanske måste renovera turbon o då kan man ju lika gärna uppgradera :)
men jag vill inte ha sämre spoolup än nu.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]