Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#181 Post by notetoself »

patand wrote:
Turbo-Puh wrote:Jag har btw en fundering kring vår vinge-tillverkning, men den kan
vi ta IRL istället...

/xxx
Intressant... frugan vill ha en vinge (en låg sådan) på bakluckan på cabben... berätta gärna vad ni hade tänkt hitta på! :)
Hehe... Nja. Jag lovar att det kommer att komma info den dagen vi
har ett bra koncept. Men än så länge kan jag inte säga mer än att
ninetofour har en plastfabrik och jag är en jävel på att rita
autocad. Men som sagt, jag lovar att du blir den första som får
veta när vi har något mer konkret.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#182 Post by ninetofour »

Turbo-puh visst blir det en vinge, det gäller bara att finna rätt design samt att ta fram en billig form för varmformning. Jag kollar plasttyper under dagen.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#183 Post by patand »

ninetofour wrote:Turbo-puh visst blir det en vinge, det gäller bara att finna rätt design samt att ta fram en billig form för varmformning. Jag kollar plasttyper under dagen.
Vad Cooolt! Nu tar ni säkert fram en vinga som passar på 924 med glasbakluckan kvar iof... så det blir väl att jag får leta någon annanstans för att hitta något att fästa på den "vanliga" bakluckan som är på cabben... Men helt klart coolt att ni tänkt fixa en egen vingdesign... :D

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#184 Post by notetoself »

Lysande. För det jag ville prata med dig om var
att ta fram en eller ett par prototyper. Jag har
en idé om det som jag tror man skulle kunna
genomföra rätt enkelt. Men som sagt, jag vill
ta det IRL...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#185 Post by ninetofour »

Turbo-puh jag är hemma för att äta lunch jag ringer på ditt nummer på Misab, typ nu
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#186 Post by notetoself »

Då har vi en plan. Ska se om jag inte kan börja
fila lite i helgen...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#187 Post by notetoself »

Hur går det med stiften å allt ninetofour? Några
neeewwwzzzzzzzz du vill dela med dig av?

Lägesrapporten härifrån är att jag idag ska montera
på skylthållare och slipa lite på de sista fläckarna
och såfort skyltarna kommer så ska jag åka in till
SBP och få damen granskad i sömmarna.

Förutom två nya däck så är det inga nyheter.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#188 Post by ninetofour »

Bilnyheter 14:26

Har idag enbart putsat lite på bilen. Måste tyvärr ligga lite lågt med bilen denna vecka eftersom jag har lite arbete som måste slutföras innan nästa vecka då flera medarbetare försvinner på semester. Hur nu f-n man kan ha semester med sådant väder. Vidare skall bokslutet in för fabriken vilket också tar tid. Nästa vecka kommer jag dock ägna bilen 100% uppmärksamhet.
Ps bromsvätskan läcker ut på förarsida fram noterade jag när det regnade i morse, får läcksöka där. :roll:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#189 Post by notetoself »

Ja, det är ju ett rätt otrevligt fel... Om det är något
som OK orsakat så måste det ju vara en garanti-
grej. Då kan de ta bakbromsarna samtidigt eftersom
de verkat "glömt" dem ju.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#190 Post by ninetofour »

Ja om jag nu vill att de skall röra min bil igen! Om något sitter löst kan jag alltid skruva fast det själv, själv är bäste dräng...eller kanske inte ändå. :lol:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#191 Post by notetoself »

Hehe, jodå, det tycker jag allt. Fast när det gäller
just bromsar så bör man ju ha lite erfarenhet kanske.
Fast är det bara nån odragen koppling eller så
är det ju lätt fixat. Du får väl lokalisera läcket
så ska vi nog kunna slå våra kloka huvuden ihop.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#192 Post by ninetofour »

Ja skall ta en snabb titt i eftermiddag med ficklampa, har köpt hem extra bromsvätska att testa med. Kul med en bil där ett problem försvinner så dyker ett nytt upp. Ja ja hoppet är det sista som lämnar människan, men snart är väl även denna bil klar för SBP.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#193 Post by ninetofour »

Turbo-puh
Jag var ute och letade under bilen idag på kvällen och fann då ingen läcka. Noterade också att nivån i bromsvätsketanken låg kvar på samma nivå som då vi fyllde på den. Provbromsade en del stillastående och fann fortfarande att nivån låg kvar. Då tog jag och körde några kilometer med bilen ned till Innovatum och hem. Bromsningen fungerade skapligt fast en bakbroms verkar inte gå tillbaka fullt ut, kanske luftningsbehov.
Vad motorn beträffar så fanns det fin kraft i den, den drog bra. På högre varvtal låter den riktigt fint fast den kan ju bero på att man inte märker defekter lika markant på höga varv som vid låga. Tomgången däremot är sådär. Vid uppstart går den lite högt men hyfsat jämnt. När man kör med bilen och kopplar för att tex bromsa in så dör motorn gärna, gjorde så vid flera tillfällen. Då får man släppa lite på kopplingen för att den skall starta på nytt. Den har alltså problem att återgå till rätt tomgångsvarv då man kopplar. Den lilla provturen ägde rum runt 24.00 idag för att inte störa någon...hm... Bromsverkan är faktiskt riktigt god.
Misstänker att bilen/motorn går bättre då vi bytt stift på nytt och ev bytt alla tändkablar mot nya.
Ville bara så här på kvällskvisten avge rapport. Skall kolla nivån i bromsvätsketanken på nytt imorgon efter provturen för att se om det läcker.
En positiov grej är ialla fall att bilen inte ryker som en fiskebåt längre samt att motorn låter friskare nu. Vad tror du om detta?
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#194 Post by notetoself »

ninetofour wrote:Turbo-puh
Jag var ute och letade under bilen idag på kvällen och fann då ingen läcka. Noterade också att nivån i bromsvätsketanken låg kvar på samma nivå som då vi fyllde på den. Provbromsade en del stillastående och fann fortfarande att nivån låg kvar. Då tog jag och körde några kilometer med bilen ned till Innovatum och hem. Bromsningen fungerade skapligt fast en bakbroms verkar inte gå tillbaka fullt ut, kanske luftningsbehov.
Jag betvivlar inte alls att det inte har läckt ut. Förmodligen för att det är
luft i hela det bromsröret som det läckt ur... Så det är nog luftning
som gäller innan du kan hitta läckaget...

ninetofour wrote: Vad motorn beträffar så fanns det fin kraft i den, den drog bra. På högre varvtal låter den riktigt fint fast den kan ju bero på att man inte märker defekter lika markant på höga varv som vid låga. Tomgången däremot är sådär. Vid uppstart går den lite högt men hyfsat jämnt. När man kör med bilen och kopplar för att tex bromsa in så dör motorn gärna, gjorde så vid flera tillfällen. Då får man släppa lite på kopplingen för att den skall starta på nytt. Den har alltså problem att återgå till rätt tomgångsvarv då man kopplar. Den lilla provturen ägde rum runt 24.00 idag för att inte störa någon...hm... Bromsverkan är faktiskt riktigt god.
Misstänker att bilen/motorn går bättre då vi bytt stift på nytt och ev bytt alla tändkablar mot nya.
Ville bara så här på kvällskvisten avge rapport. Skall kolla nivån i bromsvätsketanken på nytt imorgon efter provturen för att se om det läcker.
En positiov grej är ialla fall att bilen inte ryker som en fiskebåt längre samt att motorn låter friskare nu. Vad tror du om detta?
Saken är ju den att pedalen inte ska ta så långt ner... Så injustering
av dina bakbromsar och lokalisering av läckaget bör lösa det mesta.

Det låter ju som att det är på väg åt rätt håll.
Har du bytt stift och tändkablar de senaste dagarna menar du?
Förutom när vi meckade?
En CO-inställning efter nya stift kanske kan lösa en del...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#195 Post by ninetofour »

Nej uttryckte mig lite illa. Jag menar att den kommer att gå bättre efter det att jag bytt till nya stift-troligtvis. Hade häcken full igår men fick lite tid över på natten då jag tog en provtur för att kolla bromsar och se hur tomgång och motor gick "på riktigt" och inte bara då bilen står stilla.
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users