Tryckprobbz

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#16 Post by Jon80 »

sweanders wrote:Jag har också kört med laddtryck uppemot 1,5 och toppackning såg fin ut när jag bytte den. Det var inte med originalchips dock.
Lite OT, men kan man ladda hårdare med annat chip, utan att riskera toppackningen? Är det bränsleblandningen som skjuter toppen, eller hur fungerar det?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#17 Post by sweanders »

Jon80 wrote:
sweanders wrote:Jag har också kört med laddtryck uppemot 1,5 och toppackning såg fin ut när jag bytte den. Det var inte med originalchips dock.
Lite OT, men kan man ladda hårdare med annat chip, utan att riskera toppackningen? Är det bränsleblandningen som skjuter toppen, eller hur fungerar det?
Chippen var för 1,3 bar med lite med ganska mycket soppa. Det var inte meningen att laddtrycket skulle vara så högt, jag hade ställt in laddtrycket på trean och i fyran och femmans växel byggde det mer laddtryck så länge turbon orkade.

Det är inget jag rekommenderar någon att göra men jag vill påskina att toppackningen inte automatiskt eldas upp bara för att man har högt laddtryck. Det hänger nog mer på mappningen, att höja laddtrycket med originalchips är nog det dyraste sättet att trimma p.g.a. rasrisken. Jag bänkade en bil som hade över 1,5 bars laddtryck med originalpackning och känner till fler som kör med höga laddtryck. Jag håller själv på och tvekar om jag ska köra med stålpackning eller original nu när bilen sätts ihop.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users