Indexera om stavarna bak på 968:a?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
MickeJ
S-Poster
Posts: 174
Joined: 2004-07-08 23:09:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmby, Strängnäs
Contact:

#16 Post by MickeJ »

Jag läste en tråd i detta ämne på rejsa.nu, där sa någon följande. Kommer inte ihåg vem det är jag citerar, tyvärr...men jag postar ändå.

Stavarna sitter fast enbart av att de sitter fastklämda i splinesen. Det går tt banka loss de. Om man har gjort de hålen(hål i skärmarna) som vi har gjort och plockat av locken kan man helt enkelt knacka på den ena staven så kommer den att knuffa ut staven som sitter på andra sidan. När den är utplockad kan
man sticka in en lång metallstav och banka ut den andra torsionsstaven. När jag säger knacka så menar jag att hammra med rejäl kraft med en ordentligt slägga. De sitter som satan. Det är ingen risk att de trillar ut av sig själv trots att locken är bortplockade. Det finns en liten markering på de så det är en bra idé att se vilken vinkel de hade innan man tog ut de. Jag har för mig att
höger och vänster också var markerat.

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#17 Post by Rothman »

Bra... Då ä d bara å plocka fram dem STORA verktygen dårå!

Tackar!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#18 Post by spirou944t »

Rothman wrote:Envis som jag ä så vill jag ju inte d!

Måste gå utan å riva allt! MÅSTE MÅSTE MÅSTE :lol:

Jag ska prova att borra å gänga!

Blev lite fundersam på vad det är för material i stavarna.
Kan vara lite lurigt att borra/gänga i, men det lär du märka.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#19 Post by Rothman »

Tog fram stora verktygen å slog ur dem, gick riktigt smidigt tycker jag... Ska bara klura ut hur många splines d ska vridas...Tänkte få bilen 35mm närmare backen bak! Med excenterskruven i mitten!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

User avatar
Erppa
S-Poster
Posts: 171
Joined: 2005-09-02 08:30:41
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finland, Helsingfors
Contact:

#20 Post by Erppa »

Dethär är intressant har samma program framför är jag rädd för hur skall man märka stavarna. Väntar med spänning på dina erfarenheter.
Janne

Porsche 968 -92

User avatar
Fredrik C
Addict
Posts: 1686
Joined: 2004-03-29 10:38:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#21 Post by Fredrik C »

Det där skulle jag vilja se när det är i sär.
Är du i garaget i morgon kväll Andreas? Är det i garaget som du hade 924;an i?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484

www.968.net
www.968s.com

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#22 Post by Daniel E »

Jag håller på med samma sak på min -84:a. Tycker det verkar minst sagt klurigt att få rätt höjd. Jag räknar iskallt med Trial and Error metoden. Bör nog få det rätt på tre försök. :roll:
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#23 Post by Rothman »

Fredrik C wrote:Det där skulle jag vilja se när det är i sär.
Är du i garaget i morgon kväll Andreas? Är det i garaget som du hade 924;an i?
Inte i garaget kvällstid denna vecka, jobbar...
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

Rothman
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-03-29 22:16:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Katrineholm
Contact:

#24 Post by Rothman »

Daniel E wrote:Jag håller på med samma sak på min -84:a. Tycker det verkar minst sagt klurigt att få rätt höjd. Jag räknar iskallt med Trial and Error metoden. Bör nog få det rätt på tre försök. :roll:
Blir kanske så för mig oxå men ska iaf göra första försöket efter att ha räknat ut hur mycket och var!
Andreas Rothman
PCS 6538
Katrineholm

968 driver

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]