Shiftlight installations frågor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#16 Post by Jon80 »

headline wrote:Fattar jag rätt om du menar att växlalampan du köpt sitter på en gigantisk varvräknare? Alltså får du två varvräknare om du kopplar in lampan, som sitter på räknaren, korrekt?

Skulle nog be säljaren om info om det är ok att koppla direkt på spolen.

Mvh Gustav
Helt korrekt, dock kan jag placera den nya varvräknaren i handskfacket om jag vill, för själva växellampan kopplas mha trådar, och placeras på valfri plats.

Säljarens egna ord:
"On standard ignitions, GREEN wire attaches to coil negative (-)
OR electronic ignitions, such as wire to tacho terminal.."

Borde det inte funka att peta en kabel från negativen på tändspolen (hette det ja ;)) och dra till grön på nya varvräknaren?

Mvh Jon

ps. Har just lärt mig hur stort 5 tum är.. GIGANTISKT, om det gäller en varvräknare!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#17 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:Helt korrekt, dock kan jag placera den nya varvräknaren i handskfacket om jag vill, för själva växellampan kopplas mha trådar, och placeras på valfri plats.
JAg har satt mina shiftlights så att dom speglas upp i vindrutan, så att det hamnar mitt i synfältet. Alltså en sorts enkel HUD, head up display. Himla praktiskt men kräver rejält skarp lampa/lysdiod
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

filter

#18 Post by jodu »

När du kopplar på dig på tändspolens jordsignal kan du få höga sk. backspänningar, hundratals Volt, förutom en massa störningar. Därför bör du vara försiktig med att koppla på dig direkt där. Man kan "enkelt" bygga ett sk avkopplingsfilter med ett fåtal standardkomponenter från ELFA, bla en sk opto-isolator.

När jag, i min 944:a, monterade den shift-light vi byggt så gjorde jag även ett sånt filter. Fick kombinera det med ett enkelt lågpassfilter för att minimera störningarna dessutom.

944:an har även 2 st induktiva givare, där en går att använda som referens. Induktiva givare är (ö)kända för att ge en "störd" signal så ett enkelt filter behövs förmodligen även här. Är osäker på hur bilens motorstyrsystem gör filtreringen. Org. varvtalsvisarsignal är nog ofiltrerad och tas direkt från tändspolen, rätta mig om jag har fel.. minnet sviker och jag har ej schema här, men den lider inte av störningarna/backspänningarna lika mkt som ev. IC-kretsbaserad elektronik skulle göra.

Kolla gärna på http://www.micsys.se för att se hur vår mätare/shift-light blev. Om du inte får ordning på signalen/störningar mm kan jag säkert rota fram något schema för det..

Läste lite nogrannare i tråden o såg ditt sista inlägg... antar att din mätare kanske redan har någon sort filter för att klara backspänningarna mm.. :roll:

/Johan
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users