Utväxlingsförhållande bakvagn

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

Utzon.se wrote:.

Utväxlingen bak på 924 är 6/7= 0,86 enligt mina mätningar (om jag nu minns rätt)
Hallå där! ;-) Du har minsann hävdat en MR på 0,56 innan, trots mina lama protester ;-)

Jaja Björn, jag ska mäta! Det blir hjul vs dämparemetoden.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#17 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:
Utzon.se wrote:.

Utväxlingen bak på 924 är 6/7= 0,86 enligt mina mätningar (om jag nu minns rätt)
Hallå där! ;-) Du har minsann hävdat en MR på 0,56 innan, trots mina lama protester ;-)

Jaja Björn, jag ska mäta! Det blir hjul vs dämparemetoden.
Ja, annars kommer jag å tar dig i örat när jag kör förbi imogon :D

Ha det bra!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

Du kan komma inom och mäta :cool:

Skämt å sidor, du/ni får gärna komma inom. Kaffe kan bryggas och garagestudier kan göras.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

Nu har jag mätt och antagligen kommit fram till att mina gummibussningar (urk) i stötdämparnas infästning bak är glappiga (dubbelurk) eftersom den inte kommer tillbaka till samma läge

Konsekvensen är att det blir en avsevärd mätosäkerhet. Jag fick MR till 0,65 när jag mätte så mycket jag kunde i infjädring (12 mm bumb bara) och 0,60 när jag mätte utfjädring (42mm). Totalt sett genomsnitt 0,61 på de 54 mm fjädringsväg på hjulet jag kom åt att mäta.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#20 Post by Björn Nilsson »

Vi får ta kaffet en annan gång :D Jag hade några mycket trevliga timmar hos Kermit i lördags.

Ok, då är det ju lite skillnad på våra bakvagnar

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#21 Post by Björn Nilsson »

Detta är vad jag nu kommit fram till så här långt.

Fk=Fjäderkonstant
MR=Motoin Rate(utväxlingsförhållande)
Hk=Hjulkonstant
Hjulvikt: Har inte gjort en ordentlig corneweight utan tagit bilen vikt delat på 4. Den ska nog vara lite högre typ 280 kg. Gjorde nämligen generalfelet nr1, glömde släppa krängarna :oops:

Fram
Fk: 110 N/mm
MR: 0,94
Hk: 97 N/mm
Hjulvikt: 270 kg
Frekvens: 3 Hz
Fjäderkonstant kränghämmare: Min: 25 N/mm, Max: 105 N/mm, Hävarm ej inräknat!
Däcksdimension: 225-40-17
Aerodynamiska hjälpmedel inför 2006: 10 cm splitter, diveplates

Bak
Fk: 120 N/mm
MR: 0,77
Hk: 71 N/mm
Hjulvikt: 270 Kg
Frekvens: 2,5 Hz
Fjäderkonstant kränghämmare: Beräkning kommer, den är iaf 16mm tjock
Däcksdimension: 255-40-17
Ny däcksdimension, inför 2006: 225-40-17
Aerodynamiska hjälpmedel inför 2006: Bananvinge

Dämpkurvor kommer tas fram inom några månader med hjälp av Peter Utzon

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users