Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- notetoself
- Addict
- Bilmodell: Porschelös
Jag köpte bilen med felet, vilket man kan tycka vad man vill om, men då jag mekat en hel del i mina dagar så tyckte jag inte det borde vara nåe problem och än har jag inte gett upp!
För var misslyckande kommer man ett steg närmare lösningen.
Just nu har jag två gissningar:
1. Axeln måste justeras så att den är högre upp i "0"-läge.
2. Control Pressure Valve ger för högt tryck på ovansidan av den
lilla kolven/axeln i mängdmätaren. Enligt haynes så ska Pmax vara
5.2 bar för att kolven ska orka lyfta. Ska mäta upp detta nån dag
såfort det slutar regna/blåsa.
Eller har nån några andra förslag?
/Mattias
För var misslyckande kommer man ett steg närmare lösningen.
Just nu har jag två gissningar:
1. Axeln måste justeras så att den är högre upp i "0"-läge.
2. Control Pressure Valve ger för högt tryck på ovansidan av den
lilla kolven/axeln i mängdmätaren. Enligt haynes så ska Pmax vara
5.2 bar för att kolven ska orka lyfta. Ska mäta upp detta nån dag
såfort det slutar regna/blåsa.
Eller har nån några andra förslag?
/Mattias
- notetoself
- Addict
- Mr Z
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Hej.
Jag hade exakt samma tendenser på min gamla 924:a....
Har du provat att byta stift?
Min startade när jag satt i nya stift och dog nästan direkt... Sen startade den inte förrän jag satte i nya stift.....
Jag försökte justera lmm men jag lyckades aldrig få till det....
Till sist lämnade jag den till en som hade mätutrustning för CO-halten... Satte i nya stift och justerade direkt.... Sen funkade den....
/Peter Z
Jag hade exakt samma tendenser på min gamla 924:a....
Har du provat att byta stift?
Min startade när jag satt i nya stift och dog nästan direkt... Sen startade den inte förrän jag satte i nya stift.....
Jag försökte justera lmm men jag lyckades aldrig få till det....
Till sist lämnade jag den till en som hade mätutrustning för CO-halten... Satte i nya stift och justerade direkt.... Sen funkade den....
/Peter Z
MVH Peter Z
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(
- notetoself
- Addict
Ja, det är nya stift.
Problemet är att den inte får bränsle alls när man kör med startmotorn, dock när man rör den lilla axeln i bränsleregulatorn så kommer det så förmodligen är det axelns 0-läge som är för lågt.
/Mattias
Problemet är att den inte får bränsle alls när man kör med startmotorn, dock när man rör den lilla axeln i bränsleregulatorn så kommer det så förmodligen är det axelns 0-läge som är för lågt.
/Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
-
- S2-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det enklaste är kanske ändå att byta mängdmätaren. Till mig sade verkstadpris.en att det var typ omöjligt att söka renovera mätaren. På skroten kan du också finna en till hyfsat.
Jag själv har för avsikt att lämna in min bil på någon auktoriserad VAG verkstad för att få hjälp att finna tomgång samt att få en bil som startar när jag vill och inte tvärt om.
Vet någon någon bra verkstad för Porsche 924 i fyrstadsområdet som inte samtidigt tömmer plånboken?
Jag själv har för avsikt att lämna in min bil på någon auktoriserad VAG verkstad för att få hjälp att finna tomgång samt att få en bil som startar när jag vill och inte tvärt om.
Vet någon någon bra verkstad för Porsche 924 i fyrstadsområdet som inte samtidigt tömmer plånboken?
- notetoself
- Addict
-
- S2-Poster
Det finns ingen tomgång. När motorn går går den ojämt gärna på 3 cylindrar. Kompressionsprov är gjort och detta visar normalt. Med lite tur så startar motorn överhuvudtaget.
Följande är gjort: Bränslepump fungerar då stiften blir blöta. Brytarspetsar och kondensator är bytt. Nya tändkablar och stift och de sitter rätt. Gnista kommer. Luftfilter och bälgen av gummi till luftfiltret är bytt, bränslemängdsmätaren är utbytt och spridarna är kontrollerade och fungerar som de skall. Kallstarten har både varit in och urkopplad men ändå ingen förändring. Den här K-jetronic historian kan jag inget om och vågar ej röra. Har ingen aning om varför den är svårstartad eller går så ojämt då den väl går. Nämnas kan att tanken är rengjord också. Då den går drar den väldigt mycket bensin, ca 10 liter på 30 min. Jag vet inte hur eller vad jag skall göra och därför vill jag söka hjälp av en verkstad, någon som kan.
Följande är gjort: Bränslepump fungerar då stiften blir blöta. Brytarspetsar och kondensator är bytt. Nya tändkablar och stift och de sitter rätt. Gnista kommer. Luftfilter och bälgen av gummi till luftfiltret är bytt, bränslemängdsmätaren är utbytt och spridarna är kontrollerade och fungerar som de skall. Kallstarten har både varit in och urkopplad men ändå ingen förändring. Den här K-jetronic historian kan jag inget om och vågar ej röra. Har ingen aning om varför den är svårstartad eller går så ojämt då den väl går. Nämnas kan att tanken är rengjord också. Då den går drar den väldigt mycket bensin, ca 10 liter på 30 min. Jag vet inte hur eller vad jag skall göra och därför vill jag söka hjälp av en verkstad, någon som kan.
- notetoself
- Addict
-
- S2-Poster
- notetoself
- Addict
-
- S2-Poster
- notetoself
- Addict
Fick du inte mitt PM?
Jodå, men det är en lång historia, har du mail eller sådär?
Eller är du nere vid bilen nåe imorgon?
Nu går bilen kanon, fin tomgång etc, men det var F-n inte bara och bara som sagt - en lång historia. Vi kanske ska titta lite på din bil imorgon, vi kanske ska köra en timmes felsökning. Har jordens koll på det mesta nu faktiskt då jag ju fick gå igenom ALLT på min bil. K-jeten oxå ju.
Om du vill kan du ju ringa mig på 0703-782815.
/M
Jodå, men det är en lång historia, har du mail eller sådär?
Eller är du nere vid bilen nåe imorgon?
Nu går bilen kanon, fin tomgång etc, men det var F-n inte bara och bara som sagt - en lång historia. Vi kanske ska titta lite på din bil imorgon, vi kanske ska köra en timmes felsökning. Har jordens koll på det mesta nu faktiskt då jag ju fick gå igenom ALLT på min bil. K-jeten oxå ju.
Om du vill kan du ju ringa mig på 0703-782815.
/M
-
- S2-Poster