nida wrote:
1.Är det så grova som möjligt man skall ha?
2.Vad rekomenderar ni (Fram/bak)?
.
Jag kan inte svara katagoriskt av flera anledningar, dels för att jag bara har erfarenhet av mina egna bilar och dels för att det påverkas av resten av bilen, vilka fjädrar, vilken viktfördelning etc. Men jag är rätt säker på att så grovt som möjligt är galet, meöjligen helt galet dessutom.
Skulle jag starta från skratch så hade jag börjat med fjädrar med vettig fjäderkonstant. Därefter hade jag nog satsat på ngn av dom kraftigare orginal främre krängarna tillsammans med en justerbar bak.
Att experimentera med krängare och inte ha justerbart i ngn ände av bilen tror jag är mkt lite chans att det blir bra, det kommer med stor sannolikhet antingen att bli överstyrt eller understyrt....
Pär Hylander
Hur monterar man krängaren egentligen.. ..är det bara att skruva fast den rakt av eller ska den "förspännas"..funderar på om den ska tillåtas vrida sig i bussningarna eller om den ska sitta stumt där o fjädra i ändarna..har aldrig funderat så mycket på det förut även om jag nog har haft dän o monterat några tidigare på andra bilar
Anders Larsson wrote:Hur monterar man krängaren egentligen.. ..är det bara att skruva fast den rakt av eller ska den "förspännas"..funderar på om den ska tillåtas vrida sig i bussningarna eller om den ska sitta stumt där o fjädra i ändarna..har aldrig funderat så mycket på det förut även om jag nog har haft dän o monterat några tidigare på andra bilar
Den ska ju kunna vrida sig (lätt) i fästena på karossen, jag brukar smörja där men det kanske inte är lämpligt igentligen
När du monterat den i karossen och hjulupphängningn på ena sidan så ska det vara lätt att montera på andra sidan oxo, annars bygger du in spänning i den och "sabbar" din cornerweigth/hörnvikts-inställning. Förhoppningsvis finns där en längdjustering på "drop-linken" (vad ska man kalla det så svenska?)
Pär Hylander
Funderar att montera dit krängaren innan helgen om jag löser lite annat på bilen...men är det hålen längst ut i ändarna som gör krängaren hårdast eller tvärtom?...tänkte börja med lösaste inställningen!