Stålomspunna bromsslangar ??
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Tomas wrote:Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.
Låter klokt, slangarna från paragorn har jag hemma, vart överraskad när jag såg att dom var täckta av ett genomskinligt gummihölje. Men de verkar ju vara rätt vettigt ändå..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 792
- Joined: 2005-01-17 23:01:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Du får ett något distinktare pedaltryck om du bytt alla slangar på en bil, alltså knappt märkbart om du byter på en bil med fullt friska gummislangar. Byter man däremot på en motorcykel så kan man direkt säga att det blivit en stor skillnad på greppintrycket (flexet).Highway wrote:Ni som kör med stålomspunna slangar känner ni någon skillnad mot tidigare standard slangar?
Har själv stått och tillverkat/testat NBM:s slangar under en 5 års period och
vet att det är så

- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
En annan sak som det är bra att ha ordning på är jordningen av motorn. Jag missade det vid ett motorbyte. Resultatet blev smält teflonslang och ett blåanlöpt flätat stålhölje på bakre bromsslangarna.Tomas wrote:Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.
Strömmen letade sig antagligen tillbaka via transröret-växellådan-drivaxel-bromsok-bromsslang. Med gummislang så hade det inte hänt något alls.
Samma sak gäller om man har stålomspunna bränsleslangar och har jordproblem. Kan bli jättespännande.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
-
- NA-Poster
- Posts: 4
- Joined: 2005-08-06 13:59:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Stålomspunna Bromsslangar
Hej, Jag jobbar på Hydroscand i Göteborg
Om flera är intresserade kan jag troligtvis fixa ett bra pris.
Är det någon som är intreserad?
Om flera är intresserade kan jag troligtvis fixa ett bra pris.
Är det någon som är intreserad?
-
- S2-Poster
- Posts: 229
- Joined: 2005-05-24 11:33:29
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Stålomspunna Bromsslangar
Det är samma firma jag hade tagit hjälp av, så det är bättre Christian ordnar detta!Christian wrote:Hej, Jag jobbar på Hydroscand i Göteborg
Om flera är intresserade kan jag troligtvis fixa ett bra pris.
Är det någon som är intreserad?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Jaa, torpedväggen flexar som attans på min bil. Det blir nog till att hitta en lösning under vintern.Pär Hylander wrote:Mjae, egentligen inte så stor om gummislangarna är friska. Mesta flexet kommer nog från torpedväggen.Highway wrote:Ni som kör med stålomspunna slangar känner ni någon skillnad mot tidigare standard slangar?
Men ska man ändå byta pga av ålder så är ju merkostnaden liten, om inte obefintlig.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Är det ett problem igentligen?968EVO wrote:Jaa, torpedväggen flexar som attans på min bil. Det blir nog till att hitta en lösning under vintern.Pär Hylander wrote: Mesta flexet kommer nog från torpedväggen.
/Björn
Om man vill göra ngt åt så är det enkelt förutom att det är trångt och att man behöver lossa en massa grejor för att komma åt att svetsa in ett par stående plattjärn.
Jag tänker nog inte göra ngt åt min flexande torpedvägg, tycker bromsen är rätt lättmodulerad trots att den flexar (eller är det tack vare?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 60
- Joined: 2004-04-23 17:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag är också intresserad! Beror dock lite på priset..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users