Stålomspunna bromsslangar ??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#16 Post by Tomas »

Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by Cédric »

Tomas wrote:Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.

Låter klokt, slangarna från paragorn har jag hemma, vart överraskad när jag såg att dom var täckta av ett genomskinligt gummihölje. Men de verkar ju vara rätt vettigt ändå..

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#18 Post by Tord »

Highway wrote:Ni som kör med stålomspunna slangar känner ni någon skillnad mot tidigare standard slangar?
Du får ett något distinktare pedaltryck om du bytt alla slangar på en bil, alltså knappt märkbart om du byter på en bil med fullt friska gummislangar. Byter man däremot på en motorcykel så kan man direkt säga att det blivit en stor skillnad på greppintrycket (flexet).
Har själv stått och tillverkat/testat NBM:s slangar under en 5 års period och
vet att det är så :-)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#19 Post by FSN »

Tomas wrote:Ett tips när ni monterar stålomspunna slangar är att montera dit plastspiralskydd som ni kan köpa av en hydraulikfirma. Det tar visserligen bort en del av den visuella effekten men stålomspunna slangarna fungerar som en fil om de ligger och skaver mot något.
En annan sak som det är bra att ha ordning på är jordningen av motorn. Jag missade det vid ett motorbyte. Resultatet blev smält teflonslang och ett blåanlöpt flätat stålhölje på bakre bromsslangarna.

Strömmen letade sig antagligen tillbaka via transröret-växellådan-drivaxel-bromsok-bromsslang. Med gummislang så hade det inte hänt något alls.

Samma sak gäller om man har stålomspunna bränsleslangar och har jordproblem. Kan bli jättespännande.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Christian
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-08-06 13:59:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Stålomspunna Bromsslangar

#20 Post by Christian »

Hej, Jag jobbar på Hydroscand i Göteborg
Om flera är intresserade kan jag troligtvis fixa ett bra pris.
Är det någon som är intreserad?

MarcusLi
S2-Poster
Posts: 229
Joined: 2005-05-24 11:33:29
Contact:

#21 Post by MarcusLi »

Yes intressant, behöver något att pilla med i vinter.
mvh Marcus

MB B170 NGT - 09
BMW 328iM cab - 98
Ex. 968 cab 1992

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Stålomspunna Bromsslangar

#22 Post by Pär Hylander »

Christian wrote:Hej, Jag jobbar på Hydroscand i Göteborg
Om flera är intresserade kan jag troligtvis fixa ett bra pris.
Är det någon som är intreserad?
Det är samma firma jag hade tagit hjälp av, så det är bättre Christian ordnar detta!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#23 Post by Dea »

Jag är intresserad av modellen till S2/Turbo.

//Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#24 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:
Highway wrote:Ni som kör med stålomspunna slangar känner ni någon skillnad mot tidigare standard slangar?
Mjae, egentligen inte så stor om gummislangarna är friska. Mesta flexet kommer nog från torpedväggen.

Men ska man ändå byta pga av ålder så är ju merkostnaden liten, om inte obefintlig.
Jaa, torpedväggen flexar som attans på min bil. Det blir nog till att hitta en lösning under vintern.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#25 Post by Pär Hylander »

968EVO wrote:
Pär Hylander wrote: Mesta flexet kommer nog från torpedväggen.
Jaa, torpedväggen flexar som attans på min bil. Det blir nog till att hitta en lösning under vintern.

/Björn
Är det ett problem igentligen?

Om man vill göra ngt åt så är det enkelt förutom att det är trångt och att man behöver lossa en massa grejor för att komma åt att svetsa in ett par stående plattjärn.

Jag tänker nog inte göra ngt åt min flexande torpedvägg, tycker bromsen är rätt lättmodulerad trots att den flexar (eller är det tack vare?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

RallyCalle
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2004-04-23 17:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#26 Post by RallyCalle »

Tjena! Jag är intresserad om ni gör ett gruppköp av slangar!
Calle
Carl Aulin
CSN finansierad Porsche 924 -81
Linköping

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#27 Post by Porrsche »

Jag är intresserad. Skall gå igenom bromsarna och det är nog på sin plats att byta ut de 20 år gamla gummislangarna.

Gjort det på flera MC och upplevt enorm skillnad, kanske inte känns lika mycket i en bil om servon maskerar en del känsla eller?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#28 Post by Pär Hylander »

Porrsche wrote:Gjort det på flera MC och upplevt enorm skillnad, kanske inte känns lika mycket i en bil om servon maskerar en del känsla eller?
IMO, mest att torpedväggen flexar.....
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by djungel-Jim »

Jag är också intresserad! Beror dock lite på priset..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#30 Post by Björn »

Hej

Är också intresserad av bromsslangar under förutsättning att priset blir bättre än hos "alla andra".
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users