Problem med dålig radiomottagning
- Lasse
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Inte ström då? Tror jag kopplade den till den blå/vita kabeln i iso-kablaget.
OBS! Jag är inte alls säker, jag bara har för mig att det var så jag kopplade.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- maverick
- Addict
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
Hmm, som sagt, ström eller inte..Maxx wrote:Inte ström då? Tror jag kopplade den till den blå/vita kabeln i iso-kablaget.
Testade att jorda den lilla svarta i enhetens chassi. Det blev lite bättre mottagning men fortfarande värdelöst

Kan någon svara på om förstärkaren behöver ström för att fungera?
MVH//Per
-
- S-Poster
Strömmatningskabeln till antennförstärkaren är buntad med antennkabeln . . . vilket framgår om man tittar noga på maveriks bilder ovan.
Det skall läggas 12 volt på den kabeln . . . normalt finns det en sådan utgång på radion, ofta benämnd just antenna men ibland som manöverkabel till slutsteg. Lägg inte + direkt på kabeln, då kommer du så småningom att stå utan batteri.
Jord får antennförstärkaren från radion via skärmen på antennkabeln.
Tittar du i motorytrymmet uppe vid rutan och längst ute på passagerarsidan så finns där ett litet plastskydd . . . under det finns kopplingen mellan rutantennen och antennförstärkaren. Dålig kontakt här är inte bra för mottagningen.
Ett annat valigt problemställe är vid antennkontakten till radion. Kabeln viks ofta 90 grader där och efter ett antal itterationen så går den tunna enkelledaren i centrum av kabeln av. Kollas enklast genom att först ställa in en svag station och sedan vicka på sladden . . . blir det bättre motagning . . . eller sämre . . . är förmodligen mittledaren av. Då blir det till att plocka fram lödkolven, korta sladden och löda om kontakten.
Det skall läggas 12 volt på den kabeln . . . normalt finns det en sådan utgång på radion, ofta benämnd just antenna men ibland som manöverkabel till slutsteg. Lägg inte + direkt på kabeln, då kommer du så småningom att stå utan batteri.
Tittar du i motorytrymmet uppe vid rutan och längst ute på passagerarsidan så finns där ett litet plastskydd . . . under det finns kopplingen mellan rutantennen och antennförstärkaren. Dålig kontakt här är inte bra för mottagningen.
Ett annat valigt problemställe är vid antennkontakten till radion. Kabeln viks ofta 90 grader där och efter ett antal itterationen så går den tunna enkelledaren i centrum av kabeln av. Kollas enklast genom att först ställa in en svag station och sedan vicka på sladden . . . blir det bättre motagning . . . eller sämre . . . är förmodligen mittledaren av. Då blir det till att plocka fram lödkolven, korta sladden och löda om kontakten.
Åke Marninger
046 193076
944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .
046 193076
944 -87, 911 SC -83, TVR 5000M, Alfa GTV 3,0 Kompressor . . . .
- maverick
- Addict
Du är en ängel!Ferdinand wrote:Strömmatningskabeln till antennförstärkaren är buntad med antennkabeln . . . vilket framgår om man tittar noga på maveriks bilder ovan.
Jag har köpt en ny antennkontakt som ska lödas på.
Men jag förstår inte varför kablen är svart? Svart står oftast för jord.
Du menar alltså att jag kan sätta kablen så att den aktiveras på "acc" läge, dvs när tändningen slås på. Sådan ingång finns det.
MVH//Per
- Lasse
- Turbo-Poster
Blå-vit kabel är remote-kabel. antingen för att starta ett slutsteg el en el-antenn. Svart kabel på antenn kabel ska alltid jordas helst till jord på batteriet. funkar ibland o jorda i chassie o ibland inte så ta de som en tumregel o försök alltid o jorda till batteriet.
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
- maverick
- Addict
Nu hänger jag inte med.Lasse wrote:Blå-vit kabel är remote-kabel. antingen för att starta ett slutsteg el en el-antenn. Svart kabel på antenn kabel ska alltid jordas helst till jord på batteriet. funkar ibland o jorda i chassie o ibland inte så ta de som en tumregel o försök alltid o jorda till batteriet.
Har ferdinand fel alltså? Ska jag inte strömsätta den svarta lilla kablen som är buntad med antennkablen?
MVH//Per
- Lasse
- Turbo-Poster
- maverick
- Addict
Suck, ruta ett alltså.Lasse wrote:nej för jössenamn. Det är en extern jordning.
Men vad menade han med det här då?
"Strömmatningskabeln till antennförstärkaren är buntad med antennkabeln . . . vilket framgår om man tittar noga på maveriks bilder ovan.
Det skall läggas 12 volt på den kabeln"
Och då måste jag fråga frågan igen, behöver förstärkaren ström för att fungera?
MVH//Per
- Maxx
- Addict
Rent logiskt vore det väl svårt att få en förstärkare att fungera utan ström, eller?maverick wrote:Suck, ruta ett alltså.Lasse wrote:nej för jössenamn. Det är en extern jordning.
"Strömmatningskabeln till antennförstärkaren är buntad med antennkabeln . . . vilket framgår om man tittar noga på maveriks bilder ovan.
Edit: Enligt elschemat så finns det en jordning utöver den svarta kabeln.
Min brasklapp tidigare var för att jag inte vill ha skulden ifall någon råkar elda upp sin bil pga att de kopplat fel.

Last edited by Maxx on 2006-07-31 19:52:14, edited 1 time in total.
- maverick
- Addict
Ja, man tycker det. Men jag ser ingen kabel förutom de 2 som går ut från förstärkaren. Kan ingen vänlig själ kolla hur det ser ut i sin bil? (den ska alltså ha bra radiomottagning, även utanför stanMaxx wrote:Rent logiskt vore det väl svårt att få en förstärkare att fungera utan ström, eller?maverick wrote: Suck, ruta ett alltså.
Min brasklapp tidigare var för att jag inte vill ha skulden ifall någon råkar elda upp sin bil pga att de kopplat fel.

EDIT: I elschemat finns det några saker jag inte förstår. Se bifogade bilder.
Bild 1; 4 an, vad är den till för?
Bild 2; Vilka kablar är vilka?
Ursäktar min okunskap i elscheman, det var ett tag sen

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
Jag är 99% säker att jag kopplade min till stereons utgång för elantenn (eller förstärkare), alltså till +12v.
Läser man sedan elschemat så ser man att förstärkaren är jordad men den har ingen annan strömmatning och kan därför rimligen inte fungera om man inte matar den med +12v genom den tunna svarta kabeln.
Det stämmer dessutom med beteckningarna på kontakten att det skulle vara matningsspänning.
När jag kopplade min hade jag inte tillgång till kopplingsschema eller ens någon att fråga så jag fick prova mig fram och jag fick mycket bättre radiomottagning när jag kopplade +12v till kabeln.
Läser man sedan elschemat så ser man att förstärkaren är jordad men den har ingen annan strömmatning och kan därför rimligen inte fungera om man inte matar den med +12v genom den tunna svarta kabeln.
Det stämmer dessutom med beteckningarna på kontakten att det skulle vara matningsspänning.
När jag kopplade min hade jag inte tillgång till kopplingsschema eller ens någon att fråga så jag fick prova mig fram och jag fick mycket bättre radiomottagning när jag kopplade +12v till kabeln.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Maxx
- Addict
Bild1: #4 -> antennförstärkare, elantennmaverick wrote:EDIT: I elschemat finns det några saker jag inte förstår. Se bifogade bilder.
Bild 1; 4 an, vad är den till för?
Bild 2; Vilka kablar är vilka?
Bild2: Hur menar du?
Sen verkar "antenna windshield" och "antenna amplifier" bytt plats på ritningen (men det är ju ganska uppenbart).
- Lasse
- Turbo-Poster
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Instämmer!Tomas wrote:När jag kopplade min hade jag inte tillgång till kopplingsschema eller ens någon att fråga så jag fick prova mig fram och jag fick mycket bättre radiomottagning när jag kopplade +12v till kabeln.
I min satt en extra påklistrad antenn i bilen. när jag kopplade på 12V på nämnda sladd och använde originalantennen fick jag betydligt bättre mottagning.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)