Hjälp med enkel test...
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2005-05-14 22:35:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2005-05-14 22:35:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
mät med kontakten på.... mellan stift 6 och 9.... där ska du ha över 8 volt
mät sedan mellan kontakt 7 och jord... där ska det vara ca 150 till 250mV
samma mätpunkt som ovan fast nu tar du och svänger upp mätaren (dörren till massmätaren) till full gas.... då ska du ha över 8 volt
mät sedan tempsensorn i massmätaren... mät ohm mellan stift 6 och 22 (dom båda yttre) då ska du ha om det är mellan 15-30 grader varmt ca 1.45-3.3Kohm...
det står så här i boken ang tempsensorn.... Interruption on tempsensor causes richer mixture... short on temp sensor causes leaner mixture...
låter nästan som om det är nått tjall me tempsensorn i din bil... den går för snålt eller nått....
prova detta så får vi se om du hittar ngt fel.... annars får jag kolla vidare i boken
MvH Gillblad
mät sedan mellan kontakt 7 och jord... där ska det vara ca 150 till 250mV
samma mätpunkt som ovan fast nu tar du och svänger upp mätaren (dörren till massmätaren) till full gas.... då ska du ha över 8 volt
mät sedan tempsensorn i massmätaren... mät ohm mellan stift 6 och 22 (dom båda yttre) då ska du ha om det är mellan 15-30 grader varmt ca 1.45-3.3Kohm...
det står så här i boken ang tempsensorn.... Interruption on tempsensor causes richer mixture... short on temp sensor causes leaner mixture...
låter nästan som om det är nått tjall me tempsensorn i din bil... den går för snålt eller nått....
prova detta så får vi se om du hittar ngt fel.... annars får jag kolla vidare i boken

MvH Gillblad
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Ledsen att det tog lite tid men nu har jag testat.
Kan med ganska stor säkerhet säga att din lmm är keff.
Jag startade & den gick ca 4 sekunder. Startade igen & den gick 3 sek.
Sen höll den på så hela tiden ( gjorde en ca 6 test)
Jag ska kolla om jag inte har en lmm till dig så fort jag slutar idag.
/Sven
Kan med ganska stor säkerhet säga att din lmm är keff.
Jag startade & den gick ca 4 sekunder. Startade igen & den gick 3 sek.
Sen höll den på så hela tiden ( gjorde en ca 6 test)
Jag ska kolla om jag inte har en lmm till dig så fort jag slutar idag.
/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Suveränt Sven, Du anar inte hur tacksam å glad jag blir...Bathory wrote:Ledsen att det tog lite tid men nu har jag testat.
Kan med ganska stor säkerhet säga att din lmm är keff.
Jag startade & den gick ca 4 sekunder. Startade igen & den gick 3 sek.
Sen höll den på så hela tiden ( gjorde en ca 6 test)
Jag ska kolla om jag inte har en lmm till dig så fort jag slutar idag.
/Sven

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag har gjort testet av misstag för några år sedan och den dör efter några sekunder. Efter 5 försök kom jag på att jag glömt något...
Testa att mäta i kontaktens baksida (mota bort gummiskyddet) med tändningen på. Du bör ha jord (0V) på ett stift, matning ~10-12V på ett annat och signal på ett och nån tempsignal på ett. Signalen bör ligga på ~0,2V med klaffen stängd och ~8V med den helt öppen om jag inte minns fel.
Är allt okay så skulle jag gå vidare med motortemp.sensorn, den ger samma fel om den är bortkopplad.
//Magnus
Testa att mäta i kontaktens baksida (mota bort gummiskyddet) med tändningen på. Du bör ha jord (0V) på ett stift, matning ~10-12V på ett annat och signal på ett och nån tempsignal på ett. Signalen bör ligga på ~0,2V med klaffen stängd och ~8V med den helt öppen om jag inte minns fel.
Är allt okay så skulle jag gå vidare med motortemp.sensorn, den ger samma fel om den är bortkopplad.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2005-05-14 22:35:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
det står nummer på kontakten på lmm.... troligen så är dom märkta med tex 6,7,22 osv... jag tycker oxå att det är troligt att lmm är trasig.... troligen tempsensorn i den.... är den kass så går bilen för magert eller för fett (för magert i ditt fall)... med tanke på att den inte orkar varva över 3000 rpm... hoppas att det ordnar sig.... en porsche ska köras inte stå still
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
en liten lustig grej är:
Jag tog bort hela spridarbryggan ifrån motorn och satte varje spridare i varsin flaska,
tog en annan komplett spridarbrygga och satte dit i spridarhålen på motorn (som pluggar)
startade motorn på endast startgas, och tittade på spridarna... Upptäckte då att så fort man släppte nyckeln från "startläge" till "tändning på läge" så upphörde spridarna helt att spruta in soppa! (trots 2,7bar bränsletryck):shock:
å då är de inte så konstigt att den stannar...

Jag tog bort hela spridarbryggan ifrån motorn och satte varje spridare i varsin flaska,
tog en annan komplett spridarbrygga och satte dit i spridarhålen på motorn (som pluggar)
startade motorn på endast startgas, och tittade på spridarna... Upptäckte då att så fort man släppte nyckeln från "startläge" till "tändning på läge" så upphörde spridarna helt att spruta in soppa! (trots 2,7bar bränsletryck):shock:
å då är de inte så konstigt att den stannar...



The only difference between men and boys, is the price of their toys!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
har testat med en ny luftmassamätare från skroten idag, dessvärre utan positivt resultat
, kan den också vara paj? vad är oddsen???
Har inte mätt den än för jag kom inte ihåg vad det skulle vara för värden när jag va i garaget, mäter den imorrn...
Om det finns någon som skulle kunna tänka sej att ta en nöjestur till Eskilstuna med sin 944 n/a, så jag kan testa om min lmm fungerar i en annan bil, Så står jag gärna för bensinen å ett mål på mc.donalds...
PS, det måste vara en bil äldre än 85b...

Har inte mätt den än för jag kom inte ihåg vad det skulle vara för värden när jag va i garaget, mäter den imorrn...
Om det finns någon som skulle kunna tänka sej att ta en nöjestur till Eskilstuna med sin 944 n/a, så jag kan testa om min lmm fungerar i en annan bil, Så står jag gärna för bensinen å ett mål på mc.donalds...

PS, det måste vara en bil äldre än 85b...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Du kan ju ha ett kabelbrott i härvan från nån givare till databoxen också... men det borde ju inte vara så sannolikt.
Att en lmm från skroten skulle vara helt paj tror jag inte, konstruktionen är sådan att ett totalhaveri som inte syns är ganska osannolikt. Däremot slits potentiometerbanan i den med tiden och kan ge upphov till dålig gång men inte bara paja helt över en natt tycker jag.
Annars fortsätter jag att tjata om min tempgivare då det är snabbt och enkelt att kolla. Har du ~2,5-3,5 kOhm i den med kall motor är den troligen ok, annars inte.
//Magnus
Att en lmm från skroten skulle vara helt paj tror jag inte, konstruktionen är sådan att ett totalhaveri som inte syns är ganska osannolikt. Däremot slits potentiometerbanan i den med tiden och kan ge upphov till dålig gång men inte bara paja helt över en natt tycker jag.
Annars fortsätter jag att tjata om min tempgivare då det är snabbt och enkelt att kolla. Har du ~2,5-3,5 kOhm i den med kall motor är den troligen ok, annars inte.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Hejs,
Har nu mätt å donat å kommit fram till följande:
mellan stift "6" och "9" : 10.3volt stängd, och 1.6 volt helt öppen...
(verkar okej va?)
mellan "7" och jord: ca.180 millivolt
(också ok!?!)
men den sista mätningen, mellan "6" och "22" : undrar jag lite över, skall det mätas med LMM lös?
isåfall verkar även den okej, ca.2,4-2,5 Kohm...
men om den skall mätas på plats med tändning på så är det 0... alltså kortis... men om tändningen är av så är det ca.850 ohm...
Mvh/R
Har nu mätt å donat å kommit fram till följande:
mellan stift "6" och "9" : 10.3volt stängd, och 1.6 volt helt öppen...
(verkar okej va?)
mellan "7" och jord: ca.180 millivolt
(också ok!?!)
men den sista mätningen, mellan "6" och "22" : undrar jag lite över, skall det mätas med LMM lös?
isåfall verkar även den okej, ca.2,4-2,5 Kohm...
men om den skall mätas på plats med tändning på så är det 0... alltså kortis... men om tändningen är av så är det ca.850 ohm...
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users