ÄNTLIGEN! Har jag fått igång porschen...:-)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#16 Post by andgus »

Självklart Bathory.....mina tummar är med överallt! 8)
/Andgus
Mercedes E 200 CDI Touring -13
Lexus GS 300 -06
Lexus IS 200 -99...överlåten...och såld!
röd 944 -83 ...nyförvärv
silver MB 300 SL-90
vit Celica Supra Mk2 -85-såld!
svart Golf Cab-85 - såld!
silver 220 CDI T -99....insomnad!
vit TVR Tasmin 350i-84 såld!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Maxx »

Bathory wrote:Mina tummar är med denna gång också.
Samtidigt kanske jag kan få några tummar också.
Min bil har lagt av den med. :cry:
Håller på att felsöka för fullt.

/Sven
Ni kan få dela på mina tummar. Iofs så spar jag nog hälften av dem till att min bil blir klar snart och att inget annat akut dyker upp (vilket det i enlighet med murphy utan tvekan kommer att göra). :roll:

Om någon annan behöver ett par hållna tummar så får ni låna dem ni med. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Knas...

#18 Post by 951master »

skönt å höra att stödet finns :) då känns allt lite lättare...

vad är symptomet på din bil Bathory?

startar den inte alls?
har du gnista?
går soppapumpen?

Hade att knas på en 924:a ja hade tidigare, me tändningslåset, den gick igång, å stannade så fort man släppte nyckeln, å då fick man vara snabb å "juckla tillbaka" låset å vrida framåt igen, då gick den...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#19 Post by Bathory »

Jag har nog ngn kortis nånstans :(
Först så la fläkten & takluckan av men jag fick igång fläkten.
Sen så började bilen bli kraftlös.
Sen dog den.
Har bytt tändlås till ett nytt. Har kollat DME relät.
Nu börjar ekonometern slå i botten dessutom :(
Får nog ta ner hela säkringsboxen & felsöka från grunden :cry: :cry:
Gnista har jag inte men pumparna går.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#20 Post by 951master »

ingen gnista?

Läge för dej å koppla en pluskabel direkt på tändspolen (+15) å se om du får gnista då...

om du då iallafall inte har gnista så skulle jag byta tändspole...

Har du kollat en sån enkel grej som rotorn i fördelaren?


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#21 Post by Bathory »

Rotorn är kollad.
Ska kolla med plusen på tändspolen när jag kommer hem men det åtgärdar inte problemet med kortisen.
Ska söka vidare & återkommer med resultat så fort jag kan.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

UUÄÄÄÄÄÄÄÄHHH!!!!!

#22 Post by 951master »

HELT OTROLIGT!!!

Har aldrig varit med om liknande fel någonsin...

Nu testat med ny databox, (som jag verkar ha köpt i onödan)

2.7bar på bränslebryggan...

Om jag snor en spridarkontakt å kopplar en lös spridare på den så öppnar den som den ska...

Om jag kontinuerligt sprutar in startgas i luftburken så går motorn...

Tanken rensad, ny soppa...

Tändningslåset förbikopplat...

Om man håller i nyckeln i "startläge" efter att den startat, så går den, (alltså tvingar med startmotorn, låter illa men va tvungen å testa) å jag kan inte fatta varför den går då... måste ju gå på ett "startprogram" då eller nåt, för jag kopplade bort kabel "50" (styrström) från startmotorn, byglade sedan "50" med "30" i tändlåset, å tjuvade igång den med en mejsel på starten... Då gick den hur fint som helst, men bara till ca. 3000varv, där bryter den... Startprogram???

Kan LMM ha en sådan betydande uppgift, som att tala om för motorn att "nu får du sköta dej själv, killen har släppt startnyckeln"??? å därmed kanske vara pajko?

Det är det enda som jag inte är helt säker på, då det visade sej att den jag hade i reserv hade ett annat nummer... Behöver en LMM som slutar på 028...

annars är i stort sett hela bilen genomgången, å går ändå inte...


/Knäckt...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#23 Post by karpis »

jag kan bara säga att jag lider med dig,brosan har en BMW 735-83 som beter sig exakt lika som din bil,vi har testat axakt samma saker som du,alltfrån datobox bränsle punp osv. men hittar inget fel,den går också så länge man sprutar startgas..jag provade strypa bränslereturen med en tång då går den på tomgången så länge man pressar slangen men går ej att varva med,precis som om bränslet ej räcker...bilen har nu stått ett tag orkar ej felsöka längre

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#24 Post by 951master »

karpis wrote:jag kan bara säga att jag lider med dig,brosan har en BMW 735-83 som beter sig exakt lika som din bil,vi har testat axakt samma saker som du,alltfrån datobox bränsle punp osv. men hittar inget fel,den går också så länge man sprutar startgas..jag provade strypa bränslereturen med en tång då går den på tomgången så länge man pressar slangen men går ej att varva med,precis som om bränslet ej räcker...bilen har nu stått ett tag orkar ej felsöka längre

Startar den ALLTID? utan startgas? det gör min...

har ni testat byta luftmängdmätare?
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

karpis
S2-Poster
Posts: 284
Joined: 2004-04-03 13:40:08
Bilmodell: Porsche 951
Location: Dala-Husby
Contact:

#25 Post by karpis »

ja den startar alltid o sen går den bar ca 3-4sec vi har provat med en anna luftmassemätare men vart ingen skillnad

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#26 Post by Chriz75 »

Kan det vara O2 mätaren som inte funkar då ?
Vet inte rikigt vad det ger för sorts fel när den går sönder men den ska man ju byta efter ett visst antal mil har jag förstått...
Porsche 944 S2 cab

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#27 Post by Chriz75 »

Har du kollat alla vaccumslangar också ?
Porsche 944 S2 cab

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#28 Post by 951master »

Vad är o2 mätare? menar du luftmängdsmätaren?

finns ju inte så himla många vakuumslangar, men jag kan inte hitta någe mekaniskt fel över huvud taget... :? har kollat på det mesta på motorn, även de mest långsökta saker... (tyckar ja själv iallafall) :lol:


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#29 Post by Bathory »

Tjenis.
Har försökt att ringa dig.
Jag har haft lite överläggningar med en kompis & vi kom fram till att antingen så har du strömbortfall till bränslepumpen eller till DME:n.
Har du haft isär DME relät?
Du vet att det är ett 2vägs relä?
Om du stoppar papper imellan relädelarna inuti relät så att du har konstant spänning igenom så kanske den funkar.
Nästa steg är att kolla kabeln bak från bagage till bränslepump så att det inte är ngt strömbortfall i kabeln. (brukar ärga)
Annars så har du antagligen ngt strömbortfall till DME:n & det låter som om det skulle kunna komma ifrån tändlåset.
Koppla loss kontakten bak på tändlåset & bygla där så du kan utesluta tändlåset.Mät gärna spänningen in där också.
Annars så tittar jag förbi på vägen som sagt tidigare.

/Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#30 Post by Adde_k »

om man vill utesluta DME-reläet så är det ju enkelt att bygla detta.
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users