
Nytt kit för att kompressormata din 924
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Samma famlilj som mercorna, alltså M45, sen om dom skiljer sig internt det vet man aldrig. Infästningarna skiljer sig mycket däremot. Jag har dock ingen kompressor själv 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Ja det är en Eaton m45 han använder, minns inte om den var från MB eller mini Cooper
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Från mini, den från mb var svårare att passa in.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Det är ett fint kitt han byggt iaf!

Jag planerar lite samma grej fast jag kommer gjuta mina detaljer i aluminium; Att erbjuda ett kitt utan kompressorn men med övriga grejer som behövs
Fast då till 944'an och med MB/Eaton M62 kompressor.
Fick en ordentlig spark där bak att göra färdigt mitt när jag såg hans video på YT där han spinner loss i rondellen...

Jag planerar lite samma grej fast jag kommer gjuta mina detaljer i aluminium; Att erbjuda ett kitt utan kompressorn men med övriga grejer som behövs
Fast då till 944'an och med MB/Eaton M62 kompressor.
Fick en ordentlig spark där bak att göra färdigt mitt när jag såg hans video på YT där han spinner loss i rondellen...

- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Lägger till den här videon som han spelade in, alltid lite kul att höra hur det låter med kompressor 
[Youtube]https://youtu.be/rZQ-s8oMXec[/Youtube]
edit:varför funkar inte inbakningen av videon?

[Youtube]https://youtu.be/rZQ-s8oMXec[/Youtube]
edit:varför funkar inte inbakningen av videon?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
För att hålla tråden lite mer up to date. Snart så rullar V3 av kitet ut till nästa batch av kunder (2 till i sverige!). Den stora skillnaden är att han investerat i verktyg för att göra silikonslangar av tryckrören, för att öka robustheten och livslängden, men det möjliggör också användandet av det större trottelhuset, vilket gav lite mer laddtryck i manifolden enligt hans testande, och bättre fjong på höga varvtal. Jag föreslog att han skulle ta fram dom i matt istället för blank silikon som är vanligast, och det måste jag säga blev riktigt bra, ser mer ut som klassiska gummislangar och smälter in bra. Han har också börjat laborera med vatten/alkoholinsprut som går att se precis efter luftfiltret, mer om det senare 













924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Ser mycket mer "färdigt" ut!
Fick provköra Eriks bil (den gröna på första sidan) med kompressor och det vare en trevlig upplevelse. Motorn kändes helt original i karaktären, men lite kraftfullare, om jag skulle sätta lite pengar på det 145 hk.
Bilen i övrigt var också väldigt trevlig, fin i chassiet.
Fick provköra Eriks bil (den gröna på första sidan) med kompressor och det vare en trevlig upplevelse. Motorn kändes helt original i karaktären, men lite kraftfullare, om jag skulle sätta lite pengar på det 145 hk.
Bilen i övrigt var också väldigt trevlig, fin i chassiet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924
Ja den är riktigt trevlig, det är fortfarande några grader tändning kvar att ställa till dit den borde vara jämfört med det ciprian testat fram, och lite annat som att byta ut ärtröret till slutdämpare och trottelhuset. Så det tillkommer nog en lite hög hästar till när allt är på plats, tändningen i sig gör rätt stor skillnad. Kommer nog bli kanon när allt är på plats!safe wrote: ↑2022-09-09 15:24:24 Ser mycket mer "färdigt" ut!
Fick provköra Eriks bil (den gröna på första sidan) med kompressor och det vare en trevlig upplevelse. Motorn kändes helt original i karaktären, men lite kraftfullare, om jag skulle sätta lite pengar på det 145 hk.
Bilen i övrigt var också väldigt trevlig, fin i chassiet.
Här är ett test från en youtubekanal på en annan bil med samma kit:
[Youtube]http://youtu.be/biVROE4WFDw[/Youtube]
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1503
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Nytt kit för att kompressormata din 924

Ja, just det, ärtbössan gör nog inte bilen några större tjänster!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users