Bromsbekymmer 924
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Var det en lite låspinne som gömde sig under gummit som håller behållaren som först måste bort? Jag har råkat ut för det på bmw och det var lite lurigt att inse.
// Magnus
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Nej, det sitter en låsskruv på ovansidan och en låsring längst ut. Problemet var att packningarna inuti höll emot så hårt. Jag provade att täppa igen alla anslutningar utom en och blåsa med tryckluft i den öppna, men det hjälpte inte. Till slut fick jag ta en svetstång runt tryckstången och bända mot den med två skruvmejslar för att kolven skulle släppa. Tryckstången blev lite repig men förhoppningsvis går den att använda ändå. Jag lade upp en bild i min biltråd.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Det jag gör är följande.
Tar en bromsnippel som passar i huvudcylindern.
Denna gängas sedan M6 istället för ett bromsrör.
Dit med en M6 fettnippel
och pumpa ut kolvarna med fett.
Många kör med tryckluft men då brukar ju kolvarna komma med en "djävla fart". Med fett kommer något att ge sig, förhoppningsvis är det kolven som rör sig utåt.
Tar en bromsnippel som passar i huvudcylindern.
Denna gängas sedan M6 istället för ett bromsrör.
Dit med en M6 fettnippel

Många kör med tryckluft men då brukar ju kolvarna komma med en "djävla fart". Med fett kommer något att ge sig, förhoppningsvis är det kolven som rör sig utåt.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Jag gillar den lösningen! Dessvärre hade jag varken bromsnippel, gängtapp, fettspruta eller tålamod hemma...QV_ wrote: ↑2020-08-06 19:58:23 Det jag gör är följande.
Tar en bromsnippel som passar i huvudcylindern.
Denna gängas sedan M6 istället för ett bromsrör.
Dit med en M6 fettnippeloch pumpa ut kolvarna med fett.
Många kör med tryckluft men då brukar ju kolvarna komma med en "djävla fart". Med fett kommer något att ge sig, förhoppningsvis är det kolven som rör sig utåt.

________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Nästa hinder: torxskruven som håller fjädern i den bakre delen av kolven sitter som berget. Hur lossar man denna på bästa sätt?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Svarar mig själv: jag löste det genom att borra ett hål i en bit tvåtumfyra och dela den på mitten. Sedan använde jag den för att hålla fast kolven i skruvstädet medan jag lossade skruven. Denna lösning hade förmodligen funkat även för att få ur kolven ur cylindern, men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Mina problem fortsätter, och således även denna tråd. Jag har luftat bromsarna med luftman i två omgångar, pedalen känns bra efteråt men så fort jag startar bilen tar pedalen jättelångt ner och känns svampig. Vad kan detta bero på? Kan det vara backventilen till servon som är dålig?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Bakventilens jobb är att hålla kvar vakuumi servot när du gassar för fullt (WOT) Det blir ju inte så mycket vakuum då.
Mest på tomgång eller motorbroms.
Kollas lättast med att kontrollera hur långt ner pedalen går när man stängt av motorn.
Så att pedalen går längre ner är helt naturligt.
Koppla ur vakuumslangen och provkör bromsarna.
Kör sedan med servo.
Mest på tomgång eller motorbroms.
Kollas lättast med att kontrollera hur långt ner pedalen går när man stängt av motorn.
Så att pedalen går längre ner är helt naturligt.
Koppla ur vakuumslangen och provkör bromsarna.
Kör sedan med servo.
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Tack för tydliggörandet!QV_ wrote: ↑2020-10-20 18:38:23 Bakventilens jobb är att hålla kvar vakuumi servot när du gassar för fullt (WOT) Det blir ju inte så mycket vakuum då.
Mest på tomgång eller motorbroms.
Kollas lättast med att kontrollera hur långt ner pedalen går när man stängt av motorn.
Så att pedalen går längre ner är helt naturligt.
Koppla ur vakuumslangen och provkör bromsarna.
Kör sedan med servo.

Jag torrbromsade bilen utan att starta den igår, och då kändes pedalen lika dålig som när jag hade motorn igång. Jag misstänker att jag fortfarande har luft i någon gömma i bromssystemet, ska ge mig ut och lufta "old school" vid tillfälle. Efter vad jag har förstått kan det ta några gånger innan bromsarna känns bra om hela systemet har tömts.
(FAAN vad trött jag är på att meka bromsar nu!)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Uppdatering:
Jag luftade bromsarna ordentligt en gång till. Eftersom jag inte hade någon kompis tillgänglig så använde jag Julas bromsluftare "Bleed-O-Matic": https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-600150/
Jag har använt ett antal liknande, men jag tycker denna är oslagbart enkel att använda. Jag lyckades få ut en del luft och körde ut någon deciliter extra per hjul för att vara säker på att ingen luft var kvar.
Resultat:
Bromsarna känns mycket bättre, dock tar fortfarande pedalen ganska långt ner. En orsak till det kan vara att bromsarna i bak är dåligt justerade. På min bil är det enkelt åtgärdat eftersom jag har automatjustering på mina trumbromsar. Jag får väl lägga en timme på att oupphörligt sitta och bromsa-släppa-bromsa-släppa tills de känns bra.
Jag luftade bromsarna ordentligt en gång till. Eftersom jag inte hade någon kompis tillgänglig så använde jag Julas bromsluftare "Bleed-O-Matic": https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-600150/
Jag har använt ett antal liknande, men jag tycker denna är oslagbart enkel att använda. Jag lyckades få ut en del luft och körde ut någon deciliter extra per hjul för att vara säker på att ingen luft var kvar.
Resultat:
Bromsarna känns mycket bättre, dock tar fortfarande pedalen ganska långt ner. En orsak till det kan vara att bromsarna i bak är dåligt justerade. På min bil är det enkelt åtgärdat eftersom jag har automatjustering på mina trumbromsar. Jag får väl lägga en timme på att oupphörligt sitta och bromsa-släppa-bromsa-släppa tills de känns bra.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Felix vs. Bromsar, sjuttiofjärde ronden.
Jag har pumpat på pedalen uppskattningsvis 3-400 gånger för att låta bakbromsarna ställa in sig ordentligt.
Idag gjorde jag en abrovinsch för att kunna lufta huvudbromscylindern på plats i bilen; jag låste bromspedalen och lossade ett bromsrör, därefter skruvade jag dit en vanlig luftningsnippel istället. Sedan kopplade jag en slang på nippeln som jag ledde ner i bromsvätskebehållaren och pumpade på pedalen ett antal gånger, vilket resulterade i att jag fick ut ganska många luftbubblor. Därefter låste jag pedalen på nytt, återmonterade bromsröret och luftade bromsen på det hjul som bromsröret ledde till.
Resultatet var under förväntan; bättre men ingen milsvid skillnad. Pedalen tar fortfarande nästan vid golvet och känns svampig som fanken. Jag har gjort motsvarande på den andra kretsen tidigare, men jag får väl upprepa det och lufta samtliga bromsar. Igen.
Jag har pumpat på pedalen uppskattningsvis 3-400 gånger för att låta bakbromsarna ställa in sig ordentligt.
Idag gjorde jag en abrovinsch för att kunna lufta huvudbromscylindern på plats i bilen; jag låste bromspedalen och lossade ett bromsrör, därefter skruvade jag dit en vanlig luftningsnippel istället. Sedan kopplade jag en slang på nippeln som jag ledde ner i bromsvätskebehållaren och pumpade på pedalen ett antal gånger, vilket resulterade i att jag fick ut ganska många luftbubblor. Därefter låste jag pedalen på nytt, återmonterade bromsröret och luftade bromsen på det hjul som bromsröret ledde till.
Resultatet var under förväntan; bättre men ingen milsvid skillnad. Pedalen tar fortfarande nästan vid golvet och känns svampig som fanken. Jag har gjort motsvarande på den andra kretsen tidigare, men jag får väl upprepa det och lufta samtliga bromsar. Igen.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Om du drar åt handbromsen något blir pedalen mycket stummare?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Har faktiskt inte testat. Om det inte blir någon skillnad så lär det ju knappast vara bromsjusteringen som är fel. Bra tips där, tack för det!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Har du provar att lufta med en vakumsug?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Bromsbekymmer 924
Vilket skick var huvudcylindern i? Detta skulle väl kunna vara inre läckage i cylindern, alltså att kolvens packning inte tätar helt mot cylindern i början av pedalrörelsen.
Hälsningar,
Peter
Hälsningar,
Peter
Who is online
Users browsing this forum: No registered users