Man kan göra ungefär samma beräkning för temperaturen som för trycket dvs en tempsänkning från 330 K till 300 K höjer densiteten 9% och ger därmed möjlighet till 9% mer effekt.
Bengt
Stor skillnad
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
För att illustrera det Bengt säger så kan jag visa ytterligare lite siffror som jag räknat fram.
Vid 1,08 bar laddtryck före IC (har gissat att IC:n ger ett tryckfall på 0,08 bar så att trycket är 1,0 i insuget) och en verkningsgrad hos kompressorn på 73% så blir temperaturen efter turbon 106°C (379°K).
En halvskaplig IC kan sänka den temperaturen till 46°C (319°K).
I detta fall skulle vi alltså få in 379/319=1,19 dvs 19% mer luft/syre i cylindrarna.
Tomas
Vid 1,08 bar laddtryck före IC (har gissat att IC:n ger ett tryckfall på 0,08 bar så att trycket är 1,0 i insuget) och en verkningsgrad hos kompressorn på 73% så blir temperaturen efter turbon 106°C (379°K).
En halvskaplig IC kan sänka den temperaturen till 46°C (319°K).
I detta fall skulle vi alltså få in 379/319=1,19 dvs 19% mer luft/syre i cylindrarna.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users