Stor skillnad

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#16 Post by Bengt »

Man kan göra ungefär samma beräkning för temperaturen som för trycket dvs en tempsänkning från 330 K till 300 K höjer densiteten 9% och ger därmed möjlighet till 9% mer effekt.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#17 Post by Tomas »

För att illustrera det Bengt säger så kan jag visa ytterligare lite siffror som jag räknat fram.

Vid 1,08 bar laddtryck före IC (har gissat att IC:n ger ett tryckfall på 0,08 bar så att trycket är 1,0 i insuget) och en verkningsgrad hos kompressorn på 73% så blir temperaturen efter turbon 106°C (379°K).
En halvskaplig IC kan sänka den temperaturen till 46°C (319°K).
I detta fall skulle vi alltså få in 379/319=1,19 dvs 19% mer luft/syre i cylindrarna.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users