Efter min glädje att det saknades ett clips gick jag ut till bilen igår och kollade lite. Bifogar bild på hur det ser ut i min kontra clarks-garage
Jag kopplade loss den gängade stången för att försöka föra armarna i den position man kan se på bilden (dvs. armen i mitten). Men till min förvåning kunde jag inte rubba någon av de två till vänster. Den där den gängade stången satt kunde jag i alla fall föra åt höger. Vad är det som har hänt?
Värmeproblemet löst!
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
Står det inte 12V på klumpen?
Då sitter det väll en "motor" i den som rör runt sakerna?
Nu har jag inte meckat 944 när bror hade en så jag viste inte ens att värmeventilen var inflyttad i paketet, det är ju inte så kul vid service. Då är det lättare på 924 för strular det för mycket så lyfter man av vajern till ventilen och stänger den manuelt. Då blir man ju iallafall av med värmen i luftströmen.
Då sitter det väll en "motor" i den som rör runt sakerna?
Nu har jag inte meckat 944 när bror hade en så jag viste inte ens att värmeventilen var inflyttad i paketet, det är ju inte så kul vid service. Då är det lättare på 924 för strular det för mycket så lyfter man av vajern till ventilen och stänger den manuelt. Då blir man ju iallafall av med värmen i luftströmen.
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
Visst är det så att det står 12V! Såg jag inte tidigareQV_ wrote:Står det inte 12V på klumpen?
Då sitter det väll en "motor" i den som rör runt sakerna?
Nu har jag inte meckat 944 när bror hade en så jag viste inte ens att värmeventilen var inflyttad i paketet, det är ju inte så kul vid service. Då är det lättare på 924 för strular det för mycket så lyfter man av vajern till ventilen och stänger den manuelt. Då blir man ju iallafall av med värmen i luftströmen.

Får nog börja med att kolla reglagen till kyla/värme så allt ser bra ut där.
Om det är någon som har ett förslag hur man manuellt kan vrida ner värmen tills problemet är löst?
Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
Man kan ju strypa tillförseln av varmluft (på min 944B)
Samma problem själv med att den dundra på varmluft. Svårt o få nån lösning som sitter dock.
Sitter en grunka bakom motorn i mitten mot torpedväggen. Kan ta en bild sen
Samma problem själv med att den dundra på varmluft. Svårt o få nån lösning som sitter dock.
Sitter en grunka bakom motorn i mitten mot torpedväggen. Kan ta en bild sen
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
Värmen i bilen just nu kan man nog jämställa med att sitta i en varmluftsugn!matsen wrote:Man kan ju strypa tillförseln av varmluft (på min 944B)
Samma problem själv med att den dundra på varmluft. Svårt o få nån lösning som sitter dock.
Sitter en grunka bakom motorn i mitten mot torpedväggen. Kan ta en bild sen
Lägg gärna upp en bild på grunkan

Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2007-04-17 19:30:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Full värme, kan inte sänka!
Grunkan ser du här: http://utzon.se/car/944-85-88/item/5909 ... 4de3644fdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den styr värmen i bilen, den sitter en vakumklocka på den med en vakumslang inifrån kupen. Är slangen inte fastsatt i någon ände så ger den antingen full värme eller ingen värme (jag minns inte vilket...).
Enklaste sättet att se om den funkat är nog att starta bilen och ingen kyla, sen tittar du på hur ventilen står (armen från vakumklockan). Sen drar du på full värme och då skall det vara en skillnad hur ventilen står.
Den styr värmen i bilen, den sitter en vakumklocka på den med en vakumslang inifrån kupen. Är slangen inte fastsatt i någon ände så ger den antingen full värme eller ingen värme (jag minns inte vilket...).
Enklaste sättet att se om den funkat är nog att starta bilen och ingen kyla, sen tittar du på hur ventilen står (armen från vakumklockan). Sen drar du på full värme och då skall det vara en skillnad hur ventilen står.
- andypandy
- Turbo-Poster
- Posts: 493
- Joined: 2008-10-01 21:36:11
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Växjö
- Contact:
Re: Värmeproblemet löst!
Löste problemet genom att flytta armarna till spjället vid den lilla elmotorn som sköter detta, äntligen lite normal värme i bilen 

Andreas
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: Värmeproblemet löst!
Min rör sig inte alls när jag gör som ovan o de e klippt omöjligt o tvinga in armen i vakunklockan. Kollar man slangarna innefrån kupén?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users