Man lägger i högsta växeln och puttar bilen tills en prick på kamaxelhjulet/remskivan kommer mitt för "pilen på ventilkåpan. När pricken är mitt för pilen så kollar man på svänghjulet genom hålet i kopplingskåpan (QV, jag vet att det heter svepet). Då ska nollan på svänghjulet vara mitt för märket på kåpan.
Hur det påverka bränslet? Om insugsventilen inte är öppen när kolven går neråt suger motorn inte in luft. Suger den inte in luft rör sig inte mätskivan i insprutningen. Rör sig inte mätskivan kommer inget bränsle.
Kanon sjysst!! Nu har jag lärt mig något nytt! Den stog dock helt rätt.
Men jag har hittat problemen helt otrolig konstig följd med problem vi fick för dålig samt felaktig gnista på tändstiften samt att motståndet som sitter innan tändspolen inte fungerade helt hundra så testade att sätta b+ direkt på tändspolen samt bytte tändstift så gick den att starta.
Känns otroligt skönt men väldigt konstigt att jag bara fick ett par fel sådär utan vidare.
Tack så mycket för alla tips o idéer nu skall jag bara få den till bli möjlig att starta efter att man precis stängt av den men det blir nästa problem.
Mattias 924 wrote:M kopplingskåpan (QV, jag vet att det heter svepet).
Kopplingskåpan är väl ett OK namn, det är mest "sprängkåpa" som jag argumeterar emot när jag säger svepet. För dessa aluminiumkåpor (svep ) håller innte emot ett svänghjul om de lossnar...
Att den är svårstartad när den är varm beror ganska ofta på dålig eller borttagen bränsletrycksaccumulator. Sitter efter bränsle pumpen och hjälper till att hålla trycket uppe efter att man stängt av bilen. Ska hålla ett visst antal bar efter ett visst antal minuter. Går att hitta exakta uppgifter på forumet..
Har kollat lite mer på bilen nu!
Men får det inte riktigt att fungera fullt ut...
Jag kan starta den men måste hålla på gasen för att den skall gå vilket jag inte behövde göra innan mina olika problem behagade dyka upp. Släpper jag gasen så dör den direkt. Samt så ryker det en hel del vilket jag tror beror på för mkt bensin och den låter inte helt rent förens på 2500 varv ungefär.
Jag har kopplat bränsle pumpen på en separat strömbrytare om det kan påverka samt dragit en ny +kabel från bränsle pumpen.
Nu idag har jag fortsatt felsökandet men utan vidare framgång(Förutom att jag plockat bort larmet som krånglat)... Man kan inte vara bra på allt.
Men nu har jag tänkt lite och testat lite olika saker som tex att sätta på och stänga av bränslepumpen när motorn är igång och kommit något på spåren tror jag, för när jag stänger av bränslepumpen går motorn mycket bättre i 2 sek innan den dör pga bensin stopp (som sig bör )och varvar upp lite och det känns som om detta har med mitt problem vad tror ni som kan lite bättre?