
Vågar du köra på biltemas olja?
-
- S-Poster
- Posts: 114
- Joined: 2004-04-14 09:11:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Olofström
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Biltemas delsyntet 10-40 har jag använt i många år i olika bilar och just nu går min944 -83 och BMW 518i på sådan. Jag byter alltid efter 500 mil. Bäst så när bilarna går mycket i stadstrafik och kortkörningar. Har haft bil i över 40 år och aldrig råkat ut för något haveri som varit att hänföra till dålig smörjning. ( Bortsett från skuren motor i SAAB Sport GrII, men det hörde liksom till vid rallykörning med tvåtaktare ). Så tveka inte att köra på Biltemas delsyntet. Porchemekar med lång erfarenhet avråder dock från helsyntet. Jag vet inte varför.
Liqui Moly 10-40 som finns för billig peng på Claes Ohlson har oxå funkat utan problem.
Min Kawasaki S1 , trepipig tvåtaktare, som jag är väldigt rädd om har heller inte mått illa av Biltemas olja.
hälsar
anders-f
Liqui Moly 10-40 som finns för billig peng på Claes Ohlson har oxå funkat utan problem.
Min Kawasaki S1 , trepipig tvåtaktare, som jag är väldigt rädd om har heller inte mått illa av Biltemas olja.
hälsar
anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Porsche944_ skrev:
REDLINE 20w-50 om man köpte 20 l, Snålade samtidigt till mej en
RedLine plåtskylt mod fet att sätta upp i garaget.
Hade jag inte fått ett så bra pris som jag nu fick
så hade det nog blivit CASTROL ev...
anders-f skrev:
Det var tvärtemot vad jag hört
Fick som tips att endast köra med helsyntet..
Fick nämligen tag på en TEXACO mineral,
även den med visko 20w-50.
Fick höra att, om man inte känner för att byta olja var 300:e mil, så kör man med helsyntet i motorn...
Har en bekant (KTH) som forskat i oljor och testat olje-viskositetens hållbarhet vid högre temp...
Helsyntet skulle vara det bästa...
-Enligt honom och tester som dom gjort.
/Janne
Har en kompis på Mekonomen som fixade ett rätt så bra pris påvad kör ni på för oljor?.. snart dax för mig att byta så hade villjat ha lite förslag på oljor =)
REDLINE 20w-50 om man köpte 20 l, Snålade samtidigt till mej en
RedLine plåtskylt mod fet att sätta upp i garaget.

Hade jag inte fått ett så bra pris som jag nu fick
så hade det nog blivit CASTROL ev...
anders-f skrev:
JO, rådet att inte använda helsyntet i 944, gällde generellt och inte bara Biltema-olja.
Det var tvärtemot vad jag hört
Fick som tips att endast köra med helsyntet..
Fick nämligen tag på en TEXACO mineral,
även den med visko 20w-50.
Fick höra att, om man inte känner för att byta olja var 300:e mil, så kör man med helsyntet i motorn...
Har en bekant (KTH) som forskat i oljor och testat olje-viskositetens hållbarhet vid högre temp...
Helsyntet skulle vara det bästa...
-Enligt honom och tester som dom gjort.
/Janne

Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
olja
Olja är som synes ett väldigt diskuterat ämne, men vad ni ALLA verkar glömma är oljefiltret.
DÄR har ni ofta en stor kvalitetsskillnad.
Nu var det ju iof inte det som var huvudfrågan, men filtervalet är absolut viktigare än vad oljefabrikat du väljer.
Castrolkillen på GT har ju tydligen bekräftat att oljorna håller kvaliteten.
Det finns specialfilter som renar extra bra , och då kan man köra lite längre mellan bytena, men man ska komma ihåg att multigrade oljan slits så man ska inte köra för länge.
Fredde
DÄR har ni ofta en stor kvalitetsskillnad.
Nu var det ju iof inte det som var huvudfrågan, men filtervalet är absolut viktigare än vad oljefabrikat du väljer.
Castrolkillen på GT har ju tydligen bekräftat att oljorna håller kvaliteten.
Det finns specialfilter som renar extra bra , och då kan man köra lite längre mellan bytena, men man ska komma ihåg att multigrade oljan slits så man ska inte köra för länge.
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
931Melander Skrev:
påstå nåt annat om..
Dom flesta gånger är det ju så att man
får vad man betalar för...
Köper dock inte mina original Mahle-filter via PC utan från
Mekonomen...
Vet inte om jag vill sponsra PC när man
kan köpa precis samma filter hos mekonomen för mindre slantar.
Dessutom så har vi ju ingen återförsäljare av Porsche här uppe.
Múllers som säljer AUDI och öven VW hade reservdelar förut men har slutat med den servicen...
Skitdåligt som jag ser det...
Múllers i Luleå o Boden suger stor älgxxx.....
Kul att gå in dit o kolla på bilar...
Finns inte en chans att man skulle få nån hjälp what so ever...
När gumman skulle byta bil så åkte vi dit och skulle
kolla på en Volvo S80 -01... Hon gillar stora bilar... Skumt eller hur ?
Väntade i en kvart och säljarna såg oss, passerade och sa inte ens
hej..
Inte en enda jäkla kund i lokalen förutom vi + 2 säljare, och ingen frågade om vi ville ha hjälp ens..
Dom gick bara omkring i sina jävligt fula audi-slipsar och försökte se
fjolligt överlägsna ut...
Det slutade med att vi for till en annan bilaffär där vi tidigare köpt bil
och hittade en annan och fräschare S80 till bättre peng.
Har man inte kostym så har man inga pengar... -Verkar dom tänka dom
stackars små trångsynta säljarna...
Spårade visst ur lite grann... Hmmm fasen vad man kan bli less..
Var bara tvungen att skriva av mig lite ondska..
/Janne
Håller definitivt med .. Det är ju inte nåt som man ens kanOlja är som synes ett väldigt diskuterat ämne, men vad ni ALLA verkar glömma är oljefiltret.
DÄR har ni ofta en stor kvalitetsskillnad.
påstå nåt annat om..
Dom flesta gånger är det ju så att man
får vad man betalar för...
Köper dock inte mina original Mahle-filter via PC utan från
Mekonomen...
Vet inte om jag vill sponsra PC när man
kan köpa precis samma filter hos mekonomen för mindre slantar.
Dessutom så har vi ju ingen återförsäljare av Porsche här uppe.
Múllers som säljer AUDI och öven VW hade reservdelar förut men har slutat med den servicen...
Skitdåligt som jag ser det...
Múllers i Luleå o Boden suger stor älgxxx.....

Kul att gå in dit o kolla på bilar...
Finns inte en chans att man skulle få nån hjälp what so ever...
När gumman skulle byta bil så åkte vi dit och skulle
kolla på en Volvo S80 -01... Hon gillar stora bilar... Skumt eller hur ?
Väntade i en kvart och säljarna såg oss, passerade och sa inte ens
hej..

Inte en enda jäkla kund i lokalen förutom vi + 2 säljare, och ingen frågade om vi ville ha hjälp ens..

Dom gick bara omkring i sina jävligt fula audi-slipsar och försökte se
fjolligt överlägsna ut...

Det slutade med att vi for till en annan bilaffär där vi tidigare köpt bil
och hittade en annan och fräschare S80 till bättre peng.
Har man inte kostym så har man inga pengar... -Verkar dom tänka dom
stackars små trångsynta säljarna...

Spårade visst ur lite grann... Hmmm fasen vad man kan bli less..
Var bara tvungen att skriva av mig lite ondska..

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- Indischrot
- Turbo-Poster
- Posts: 491
- Joined: 2004-03-30 09:30:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Jag är också i bytartagen. Har alltid kört på GTX magnatec eller Helix Ultra.Porsche944_ wrote:vad kör ni på för oljor?.. snart dax för mig att byta så hade villjat ha lite förslag på oljor =)
Men Jonas på Area951 anser att Kendall GT-1 20W-50 är den absolut bästa och kör med den i sina bilar,
så jag är lite sugen på att testa den.
Han har bra pris på den också, 121:-/lit
PCS#8968
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hur är det med filter, är Mahle OEM-leverantör till Porsche? Är dessa Mahle som går att köpa på bildelesaffärer identiska med Porsche org på insidan?
Vilka eftermarknadsfilter anses vara bättre än orginal? Och vilka egenskaper ska man titta på?
Vilka eftermarknadsfilter anses vara bättre än orginal? Och vilka egenskaper ska man titta på?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Sist jag köpte filter hos PorschePär Hylander wrote:Hur är det med filter, är Mahle OEM-leverantör till Porsche?
(många år sedan av någon anledning

Så stod det PORSCHE på filtret och det var tillverkat av Purolator så om inte Mahle och Purolator är samma sak så är svaret på din fråga Nej.
Jag gissar att Porsche har ett antal filter som de har godkänt typ Mahle, Mann, Purolator...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
968EVO skrev:
med Porsche lackat på filtret så måste jag beställa från Skellefteå.
Eller åka ner o hämta ett, då det är närmsta återförsäljaren av porsche/ delar för mig i landet.
Det är 16 mil att åka...
Då tillkommer frakt på det priset.. Dvs säkerligen nästan lika mkt som
själva filtret... Inte intressant kan jag säga på rak armbåge...
Nope, nix, never. betalar ca 60:- för filtret inkl firmans rabatt på
Mekonomen.
Får då ca 4 filter istället för 1.
Hur är det man säger... Många bäckar små, ger eh en nånting nånting..
Eh, eller nåt sånt..
Indischrot skrev:
110:-/ liter.. Var dock tvungen att köpa 20 liter för att få det priset..
Är kendall GT-1 en helsyntet eller ?..
Solen skiner idag. Hoppas att snön smälter fort.
/Janne
Jaha... Ja det kanske det gör... Men om jag ska köpa ett originalfilterKan ju säga att ett orginal oljefilter via Din Bil kostar hela 120:-
med Porsche lackat på filtret så måste jag beställa från Skellefteå.

Eller åka ner o hämta ett, då det är närmsta återförsäljaren av porsche/ delar för mig i landet.
Det är 16 mil att åka...

Då tillkommer frakt på det priset.. Dvs säkerligen nästan lika mkt som
själva filtret... Inte intressant kan jag säga på rak armbåge...

Nope, nix, never. betalar ca 60:- för filtret inkl firmans rabatt på
Mekonomen.
Får då ca 4 filter istället för 1.

Hur är det man säger... Många bäckar små, ger eh en nånting nånting..
Eh, eller nåt sånt..
Indischrot skrev:
Betalade nästan samma för min RedLine olja.. Oxå 20W-50.Jag är också i bytartagen. Har alltid kört på GTX magnatec eller Helix Ultra.
Men Jonas på Area951 anser att Kendall GT-1 20W-50 är den absolut bästa och kör med den i sina bilar, så jag är lite sugen på att testa den.
Han har bra pris på den också, 121:-/lit
110:-/ liter.. Var dock tvungen att köpa 20 liter för att få det priset..
Är kendall GT-1 en helsyntet eller ?..
Solen skiner idag. Hoppas att snön smälter fort.

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
I statoils produktblad så står det att man skall varmköra bilen om det är >-10 grader men jag är fortfarande lite skeptisk till att använda denna oljaPär Hylander wrote:Jag föreställer mig att det är extra viktigt att varmköra innan man drar på om man har typ 20W eller 25W
Stämmer det?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Who is online
Users browsing this forum: No registered users