Vågar du köra på biltemas olja?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Porsche944_
S-Poster
Posts: 114
Joined: 2004-04-14 09:11:12
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Olofström
Contact:

#16 Post by Porsche944_ »

okej.. tror ni försvarsmakntens 5w 40 kan vara ngt ;)
Porsche 924Turbo -79
Porsche 944 N/A -83 -SÅLD

// Timo.L

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by anders-f »

Biltemas delsyntet 10-40 har jag använt i många år i olika bilar och just nu går min944 -83 och BMW 518i på sådan. Jag byter alltid efter 500 mil. Bäst så när bilarna går mycket i stadstrafik och kortkörningar. Har haft bil i över 40 år och aldrig råkat ut för något haveri som varit att hänföra till dålig smörjning. ( Bortsett från skuren motor i SAAB Sport GrII, men det hörde liksom till vid rallykörning med tvåtaktare ). Så tveka inte att köra på Biltemas delsyntet. Porchemekar med lång erfarenhet avråder dock från helsyntet. Jag vet inte varför.
Liqui Moly 10-40 som finns för billig peng på Claes Ohlson har oxå funkat utan problem.
Min Kawasaki S1 , trepipig tvåtaktare, som jag är väldigt rädd om har heller inte mått illa av Biltemas olja.
hälsar
anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by anders-f »

JO, rådet att inte använda helsyntet i 944, gällde generellt och inte bara Biltema-olja.
tillägger
anders-f
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#19 Post by Dan Hovang »

anders-f wrote:JO, rådet att inte använda helsyntet i 944, gällde generellt och inte bara Biltema-olja.
Varför inte det?

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#20 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Porsche944_ skrev:
vad kör ni på för oljor?.. snart dax för mig att byta så hade villjat ha lite förslag på oljor =)
Har en kompis på Mekonomen som fixade ett rätt så bra pris på
REDLINE 20w-50 om man köpte 20 l, Snålade samtidigt till mej en
RedLine plåtskylt mod fet att sätta upp i garaget. :D

Hade jag inte fått ett så bra pris som jag nu fick
så hade det nog blivit CASTROL ev...

anders-f skrev:
JO, rådet att inte använda helsyntet i 944, gällde generellt och inte bara Biltema-olja.


Det var tvärtemot vad jag hört
Fick som tips att endast köra med helsyntet..

Fick nämligen tag på en TEXACO mineral,
även den med visko 20w-50.

Fick höra att, om man inte känner för att byta olja var 300:e mil, så kör man med helsyntet i motorn...

Har en bekant (KTH) som forskat i oljor och testat olje-viskositetens hållbarhet vid högre temp...

Helsyntet skulle vara det bästa...
-Enligt honom och tester som dom gjort.


/Janne :d=:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

olja

#21 Post by 931Melander »

Olja är som synes ett väldigt diskuterat ämne, men vad ni ALLA verkar glömma är oljefiltret.
DÄR har ni ofta en stor kvalitetsskillnad.

Nu var det ju iof inte det som var huvudfrågan, men filtervalet är absolut viktigare än vad oljefabrikat du väljer.
Castrolkillen på GT har ju tydligen bekräftat att oljorna håller kvaliteten.
Det finns specialfilter som renar extra bra , och då kan man köra lite längre mellan bytena, men man ska komma ihåg att multigrade oljan slits så man ska inte köra för länge.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#22 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

931Melander Skrev:
Olja är som synes ett väldigt diskuterat ämne, men vad ni ALLA verkar glömma är oljefiltret.
DÄR har ni ofta en stor kvalitetsskillnad.
Håller definitivt med .. Det är ju inte nåt som man ens kan
påstå nåt annat om..

Dom flesta gånger är det ju så att man
får vad man betalar för...

Köper dock inte mina original Mahle-filter via PC utan från
Mekonomen...

Vet inte om jag vill sponsra PC när man
kan köpa precis samma filter hos mekonomen för mindre slantar.

Dessutom så har vi ju ingen återförsäljare av Porsche här uppe.

Múllers som säljer AUDI och öven VW hade reservdelar förut men har slutat med den servicen...
Skitdåligt som jag ser det...

Múllers i Luleå o Boden suger stor älgxxx..... :!:

Kul att gå in dit o kolla på bilar...
Finns inte en chans att man skulle få nån hjälp what so ever...

När gumman skulle byta bil så åkte vi dit och skulle
kolla på en Volvo S80 -01... Hon gillar stora bilar... Skumt eller hur ?
Väntade i en kvart och säljarna såg oss, passerade och sa inte ens
hej.. :x

Inte en enda jäkla kund i lokalen förutom vi + 2 säljare, och ingen frågade om vi ville ha hjälp ens.. :evil:

Dom gick bara omkring i sina jävligt fula audi-slipsar och försökte se
fjolligt överlägsna ut... :twisted:

Det slutade med att vi for till en annan bilaffär där vi tidigare köpt bil
och hittade en annan och fräschare S80 till bättre peng.

Har man inte kostym så har man inga pengar... -Verkar dom tänka dom
stackars små trångsynta säljarna... :lol:

Spårade visst ur lite grann... Hmmm fasen vad man kan bli less..
Var bara tvungen att skriva av mig lite ondska.. :lol:

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#23 Post by Björn Nilsson »

Kan ju säga att ett orginal oljefilter via Din Bil kostar hela 120:- :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#24 Post by Indischrot »

Porsche944_ wrote:vad kör ni på för oljor?.. snart dax för mig att byta så hade villjat ha lite förslag på oljor =)
Jag är också i bytartagen. Har alltid kört på GTX magnatec eller Helix Ultra.
Men Jonas på Area951 anser att Kendall GT-1 20W-50 är den absolut bästa och kör med den i sina bilar,
så jag är lite sugen på att testa den.

Han har bra pris på den också, 121:-/lit
PCS#8968

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#25 Post by Pär Hylander »

Hur är det med filter, är Mahle OEM-leverantör till Porsche? Är dessa Mahle som går att köpa på bildelesaffärer identiska med Porsche org på insidan?

Vilka eftermarknadsfilter anses vara bättre än orginal? Och vilka egenskaper ska man titta på?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#26 Post by Utzon.se »

Pär Hylander wrote:Hur är det med filter, är Mahle OEM-leverantör till Porsche?
Sist jag köpte filter hos Porsche
(många år sedan av någon anledning :wink: )

Så stod det PORSCHE på filtret och det var tillverkat av Purolator så om inte Mahle och Purolator är samma sak så är svaret på din fråga Nej.

Jag gissar att Porsche har ett antal filter som de har godkänt typ Mahle, Mann, Purolator...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#27 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

968EVO skrev:
Kan ju säga att ett orginal oljefilter via Din Bil kostar hela 120:-
Jaha... Ja det kanske det gör... Men om jag ska köpa ett originalfilter
med Porsche lackat på filtret så måste jag beställa från Skellefteå. :(

Eller åka ner o hämta ett, då det är närmsta återförsäljaren av porsche/ delar för mig i landet.

Det är 16 mil att åka... :wink:

Då tillkommer frakt på det priset.. Dvs säkerligen nästan lika mkt som
själva filtret... Inte intressant kan jag säga på rak armbåge... :D

Nope, nix, never. betalar ca 60:- för filtret inkl firmans rabatt på
Mekonomen.

Får då ca 4 filter istället för 1.
:lol:

Hur är det man säger... Många bäckar små, ger eh en nånting nånting..
Eh, eller nåt sånt..

Indischrot skrev:
Jag är också i bytartagen. Har alltid kört på GTX magnatec eller Helix Ultra.
Men Jonas på Area951 anser att Kendall GT-1 20W-50 är den absolut bästa och kör med den i sina bilar, så jag är lite sugen på att testa den.

Han har bra pris på den också, 121:-/lit
Betalade nästan samma för min RedLine olja.. Oxå 20W-50.
110:-/ liter.. Var dock tvungen att köpa 20 liter för att få det priset..

Är kendall GT-1 en helsyntet eller ?..


Solen skiner idag. Hoppas att snön smälter fort. :D

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#28 Post by Highway »

I år får det bli Statoil RacingWay HP 25W-50 olja till bilen för den verkar bra enligt produktbladet samt bra pris :D
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#29 Post by Pär Hylander »

Jag föreställer mig att det är extra viktigt att varmköra innan man drar på om man har typ 20W eller 25W

Stämmer det?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#30 Post by Highway »

Pär Hylander wrote:Jag föreställer mig att det är extra viktigt att varmköra innan man drar på om man har typ 20W eller 25W

Stämmer det?
I statoils produktblad så står det att man skall varmköra bilen om det är >-10 grader men jag är fortfarande lite skeptisk till att använda denna olja
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users