Kontrollampa för oljenivå tänd - motorstopp LÖST

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
dynamic
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2013-08-20 20:24:21
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Borlänge
Contact:

Re: Kontrollampa för oljenivå tänd - motorstopp

#16 Post by dynamic »

Det stämmer! Men dom verkar faktiskt inte vara av sämre kvalitet än original.. Har som sagt åkt Opel i över 10 år så man har fått uslas en del med dom där reläerna :)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3935
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Kontrollampa för oljenivå tänd - motorstopp

#17 Post by [Bobo] »

dynamic wrote:Det stämmer! Men dom verkar faktiskt inte vara av sämre kvalitet än original.. Har som sagt åkt Opel i över 10 år så man har fått uslas en del med dom där reläerna :)
Funkar säkert, men om man är det minsta osäker (vilket vi väl får påstå att "man" är i det här fallet) kanske det känns tryggare att köpa ett relä som har exakt samma nummer som i Porsches reservdelskatalog...
När det skiljer 20kr tycker jag inte att det är värt att leta alternativ... Dessutom kommer Partagas säkert behöva beställa en massa andra reservdelar till sin nya Porsche när han ändå är igång. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Kontrollampa för oljenivå tänd - motorstopp

#18 Post by Maxx »

Partagas wrote:Maxx, låter verkligen förbluffande om bilen skulle konsumera så mycket olja.
När du beskriver att den drar olja, antar du menar attden förbränns? Vet man i så fall vart läckaget sker, är det oljeskrapsringarna eller ventiltätningarna? Och varför??
Med så mycket olja som förbränns borde man ju ha svårt att klara avgaskraven :(
Min tycks dock vara hyffsat tät, kört 60-70 mil utan att nivån ändrats, men ska ändå toppa upp till övre sträcket för att slippa se lampan.
Notera att jag skrev "upptill 1,5l/100 mil", inte att motorn under alla omständigheter drar så mycket. :wink: Jag får väl anta att det främst är via kolvringarna ... varför får du fråga Porsches ingenjörer. Det är vid hårdare körning, inte vid lugnt glidande på lite 70-vägar. Det är som sagt inte så att oljeförbrukningen är konstant 1,5 l/100 mil så fort du startar motorn ... Men tillräckligt hög för att det ska vara vettigt att faktiskt kolla oljan några gånger mellan servicetillfällena.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Partagas
S-Poster
Posts: 107
Joined: 2013-08-18 15:01:09
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Kontrollampa för oljenivå tänd - motorstopp LÖST

#19 Post by Partagas »

OK tack för alla förtydligande,
Det där med opelreläer tycks jag få hoppa över oavsett. Min lokala microhandlare hade dem inte och hävdade att han heller inte kunde beställa(?!) dme reläer till gammoplar.
Så får väl bli utzon eller ferdinand.

Bara så surt att betala frakten + att behöva vänta en vecka eller två på en sån liten pryl.
Särskilt då jag just fått hem en laddning grejer från ferdinand (o yes, har redan hunnit handla mycke grejer :| )
Funderar ev på att gå över det gamla relät med lödkolven för att spara tid, tips från Clarks.

Avslutar denna tråden nu då motorstoppet tycks åtgärdat. Tack för all hjälp!
Öppnar separat tråd för mitt växellådsproblem som jag fortfarande inte löst.

Med vänlig hälsning,
Partagas

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users